Annonce
Horsens Posten

Salget af nye biler er alarmerende: Sådan går det i Horsens

Henrik Mark Henriksen, der står i spidsen for Caripo Biler, ser på ingen måde en snarlig konkurs som et tema. Det er tilfældet for hver femte autoforhandler i en landsdækkende undersøgelse. Arkivfoto: Morten Pape
Salget af nye biler er faldet med 30 procent på landsplan og hver femte autoforhandler risikerer konkurs. Tre lokale autoforhandlere tegner et mere optimistisk billede.
Annonce

Horsens: Mens coronakrisen generelt skaber panderynken i bilbranchen, er situationen mere opløftende lokalt.

Sådan lyder i hvert fald meldingen fra tre lokale autoforhandlere. Med få undtagelser har de svært ved at genkende det dystre billede, der bliver tegnet gennem en undersøgelse, AutoBranchen Danmark for nyligt har gennemført.

Her svarer hver femte adspurgte autoforhandler, at denne risikerer at gå konkurs inden for et år. En fremtidsudsigt, der blandt andet er dikteret af et svigtende bilsalg.

Hos Caripo Biler på Høegh Guldbergs Gade kan direktør Henrik Mark Henriksen genkende en salgsnedgang på 30 procent. Til gengæld er en snarlig konkurs på ingen måde et tema.

- I de første to uger efter nedlukningen havde vi ikke noget at lave, men derefter begyndte folk igen at komme ud på gaden og sende bilen på værksted. Siden da har vi haft travlt, siger han.

I de første to uger efter nedlukningen havde vi ikke noget at lave, men derefter begyndte folk igen at komme ud på gaden og sende bilen på værksted. Siden da har vi haft travlt.

Henrik Mark Henriksen

Annonce

En atypisk situation

Henrik Mark Henriksen vurderer, at Caripo Biler er sluppet heldigere gennem krisen end andre autoforhandlere, og firmaet har da heller ikke haft behov for hjælpepakker foreløbig.

- Det skyldes, at vi står i en lidt atypisk situation. For os startede krisen således for et godt stykke tid siden, fordi vi har stået uden Nissan-forhandling i et år. Derfor har vi på et tidligt tidspunkt måtte tilpasse os et mindre travlt marked, og derfor er vi nok ikke blevet så hårdt ramt som andre, siger han.

Timingen ville endda, at Caripo Biler fik ekstra meget at se til, umiddelbart inden coronakrisen ramte.

- 1. februar overtog vi forhandlingen af Hyundai-biler, og det har givet en masse nye kunder, ikke mindst på værkstedet. Så vi er ganske godt med, siger Henrik Mark Henriksen, der samtidig oplyser, at firmaets salg af brugte biler har været stabilt hen over krisen.

Foruden Hyundai sælger Caripo Biler Honda.

Annonce

Tog en chance

Hos K. Westergaard Automobiler på Høegh Guldbergs Gade, der forhandler Renault og Dacia, har krisen heller ikke bidt i samme omfang, som AutoBranchen Danmarks undersøgelse antyder.

- Vores salg er kun gået en lille smule tilbage, højst fem procent, siger direktør Erik Westergaard.

- I januar havde vi åbent hus på en ny bil, og vi nåede at sælge mange, som er nået frem, selvom landet blev lukket ned. Samtidig er vi lykkedes med at sælge de biler, vi har stående på lager, siger han.

K. Westergaard har endnu ikke haft behov for regeringens hjælpepakker, og det hænger ikke mindst sammen med, at der har været travlt på værkstedet.

Foreløbig er Erik Westergaard optimistisk, men han ser en risiko, hvis der opstår en situation, hvor der bliver lukket for leveringen af biler og reservedele.

- Heldigvis tog vi en chance og bestilte en masse reservedele hjem, inden det hele lukkede ned. Så selvom det har svinget med vareleveringerne under krisen, har vi ikke været berørte af det indtil nu, siger han.

Erik Westergaard, der her står ved siden af Ulla Westergaard, oplever ikke, at coronakrisen har ramt hans forretning i samme omfang, som den har ramt autobranchen generelt. Arkivfoto: Morten Pape
Annonce

En fyret og fire hjemsendte

Hos Ejner Hessel på Vejlevej gjorde især den første del af nedlukningsperioden ondt, men nu er forhandleren, der sælger Mercedes-Benz, tilbage på samme salgsniveau som før krisen.

Det fortæller Jens Larsen, som er sælger i firmaet.

- I de første fire uger af nedlukningen var det meget stille. En af vores sælgere blev fyret, og fire mekanikere blev sendt hjem på lønkompensation, siger Jens Larsen.

- Men de seneste seks uger er vi kommet godt med igen og har solgt det, vi plejer. Tre af de fire hjemsendte er også kommet tilbage på arbejde, siger han.

Ejner Hessel gør sig især i leasingaftaler med firmaer, og den del af forretningen har hjulpet firmaet under krisen, vurderer Jens Larsen.

- Når et firma har en leasingaftale, der udløber, er de jo nødt til at få den fornyet, så de undgår unødig ventetid, forklarer han.

Jens Larsen har en rimelig mavefornemmelse i forhold til fremtiden.

- Vores salg til private går godt i øjeblikket. I den kommende tid kommer det til at handle meget om, vi kan få reservedele hjem, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Horsens Posten

Skovbørnehave på vej

Annonce