Annonce
Horsens Posten

Tilfreds Matas-chef: - Det er et sansemekka med næsten ingen kø

Matas i bytorvet er åbnet efter en større renovering, hvor alt inventar er blevet udskiftet. Kassesystemer er gentænkt, og oplevelser, flere varer og hurtigere betjening er nu i fokus. Foto: Søren E. Alwan
Marianne Weiss Bækby har slået dørene op til en nyindrettet Matas.
Annonce

Horsens: Det er en tilfreds butikschef for Matas i bytorvet, Marianne Weiss Bækby, der kigger ud over den netop ombyggede forretning.

Matas holdt lukket i perioden 27. oktober til 8. november, hvor forretningens ombygning fandt sted. Nu er butikken genåbnet med langt flere varer på hylderne, nyt kasseområde og en række forskellige sanse- og oplevelsesborde fordelt rundt i butikken, hvor kunderne selv kan smøre creme på, dufte sig til den rette parfume og lægge eller få lagt makeup.

- Jeg er glad for det hele - det er et moderne udtryk, der nu møder kunderne, og forretningen synes meget større, siger Marianne Weiss Bækby.

Blandt andet fremhæver hun butikkens nye, store kasseområde.

- Det fungerer. Vi har hele tiden fire personaler ved disken, og der er ingen, der får lov at vente længe på at blive betjent. Det nye system kommer også til at fungere optimalt under den kommende Black Friday, fortæller Marianne Weiss Bækby.

Opstår der spidsperioder med ekstra mange kunder i butikken, har forretningen desuden to mobile kasser at trække på. Via det system kan personalet møde kunden rundt i butikken, bippe den ønskede vare ind og lade kunden betale med det samme.

Det fungerer. Vi har hele tiden fire personaler ved disken, og der er ingen, der får lov at vente længe på at blive betjent. Det nye system kommer også til at fungere optimalt under den kommende Black Friday.

Marianne Weiss Bækby

Annonce

Skiltning viser vej

Alt i alt er forretningens ombygning endt ud i det, Matas-kæden betegner Matas Life.

Direktør for alle Matas-butikkerne, Søren Thomsen, udtalte op til åbningen i en pressemeddelelse:

- Vores kunder har i dag nogle helt andre forventninger til deres oplevelser i butikker, end man har set tidligere. Det er ikke nok bare at have en butik på gågaden, nogle gode varer og så selvfølgelig dygtige ansatte og god rådgivning. Kunderne vil have en individuel oplevelse, hvor der er plads til, at de kan få det præcis, som de vil have det – hvad enten de er ude for at lade sig inspireret, eller de bare vil lave en god og hurtig handel, siger Søren Thomsen, der er direktør for alle Matas-butikkerne.

Matas' hensigt er desuden at præsentere en butik for kunderne, hvor det er langt lettere at finde rundt - at finde den vare, man søger. For at lette den del er der opsat tydelige skilte rundt i forretningen.

Butikken har derudover fået et langt større kosmetik-område grundet efterspørgsel, mens der også er kommet langt flere produkter i stedets hudplejeafdeling, flere naturprodukter og en større afdeling med flere produkter til mænd.

Ved at nedlægge de tidligere tre kasseområder rundt i butikken og lave ét fælles sted for betaline har det kunnet lade sig gøre at udvide med flere produkter rundt i forretningen.

Annonce

Mere miljø

Men den nye Matas i bytorvet, håber Marianne Weiss Bækby at kunne give kunderne en oplevelse oven i deres indkøb.

To materialister går rundt i butikken og tager imod og vejleder kunderne, der også vil kunne opleve, at forretningen tænker mere i miljøvenlige løsninger end tidligere.

- Vi pakker for eksempel ikke vores flotte kasse ind længere - vores pakkekalender, der i sig selv fremstår flotte. Bølgepap indgår heller ikke i hver indpakning længere, og plastikposer er passé hos os, fortæller Marianne Weiss Bækby, der har været ansat i Matas-regi siden 1985. I 2007 blev hun butikschef i den ene Matas på Søndergade og rykkede med selv samme titel til Matas i bytorvet i 2016.

Matas i Bytorv Horsens har i alt 16 ansatte.

Det nye kasseområde har fire personaler ved disken, og der er ingen, der får lov at vente længe på at blive betjent, fortæller Marianne Weiss Bækby, der også har store forventninger til en langt hurtigere betjening under den kommende Black Friday. Foto: Søren E. Alwan
Langt flere varer på hylderne er det blevet til, efter Matas har bygget om. Blandt andet er stedets kosmetik-afdeling vokset betydeligt. Foto: Søren E. Alwan
Mobile kasser er en ekstra service til spidsperioder. Her kan kunderne blive betjent og betale med det samme uden at skulle gå hen til kasseområdet. Foto: Søren E. Alwan
Nyt inventar og flere produkter. Matas har fået et ansigtsløft, som de håber, kunderne vil tage godt imod. Foto: Søren E. Alwan
Duft-krukker med nye dufte skal byde ind med inspiration til kunderne, der også kan søge hjælp og vejledning hos de materialister, der er at finde rundt i forretningen. Foto: Søren E. Alwan
Butikschef Marianne Weiss Bækby har været ansat i Matas-regi siden 1985, og kom til Matas i bytorvet i 2016. Foto: Søren E. Alwan
Tydelig skiltning skal være med til at guide kunderne hurtigt frem til det, de søger. Foto: Søren E. Alwan
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Horsens Posten

Skovbørnehave på vej

Annonce