Annonce
Horsens Posten

Vi har købt en el-bil!

Adskillige "Ultra-fast charging"-ladestationer er taget i brug, men der kan alligevel være problemer, har dagens klummeskribent erfaret. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen

Hjemme hos os blev vi sidste sommer enige om, at det er på tide, vi bidrager mere til sikre en grønnere jord til vores børn og børnebørn - så vi har købt el-bil.

Vi brugte lang tid på at undersøge fordele og ulemper, og vi stod tilbage med at ”takket været den hurtige opladning er hverdagen med en el-bil meget enkel og ukompliceret. Der er mange forskellige muligheder for opladning, og du kan finde et ladestik, hvor som helst og når som helst”

Men det er jo simpelthen ikke helt rigtigt!

Annonce

Vi valgte en Audi med lovet ca. 300 km i rækkevidde og lagde hårdt ud med en tur til Lübeck. Men allerede der gik det galt. Vores abonnement på Clever virkede ikke, og de først tre ladere, vi kom til, duede ikke … eller også duede vi ikke! Der var panik til sidst, det var blevet mørkt, vi havde ikke booket hotel, vi var sultne, og der var en rækkevidde tilbage på 2 km! Men heldigvis nåede vi i sidste øjeblik frem til en ladestander, som vi kunne få til at virke, og lettelsen var stor.

Situationer lig denne er opstået mange gange siden – og jeg er stadig ikke ret vild med at køre uden for bygrænsen alene. En tur til København giver svedige håndflader og hjertebanken, jeg lider i den grad af ”rækkevidde angst”.

En ting er ”rækkevidde-angst”, noget andet er at som indehaver af en el-bil bliver man også udfordret på sin tålmodighed, og på sin evne til planlægning. Når jeg har møder i København skal jeg afsted minimum en time tidligere end normalt for at nå frem. For ikke nok med man har gjort sit hjemmearbejde ved at planlægge ruten nøje ifht ladestandere, og også at komme afsted i tide – ja så er der jo også andre end mig, som er på vej til Sjælland. Og hvis de lige er fem minutter foran mig, så er laderne optaget, når jeg ankommer, og så kan man starte med at vente i minimum 20-30 minutter, før man selv kan komme i gang. En fordel her er selvfølgelig at mens man venter, så kan man lige spise en helt unødvendig burger!

Med tiden skal det nu nok blive sjovt at køre klimavenligt, hvis altså der snart kommer mange flere lynladere. Og tænk hvor smart hvis også man kunne booke en tid til opladning på forhånd. Og så nogle p-pladser ved siden af laderne, som er reserveret til elbiler, der ikke lader, måske endda gratis p-pladser til el-biler.

Men når alt det er sagt, så har jeg ikke tænkt mig at give op, el-biler er fremtiden! Og jeg elsker at den er lynhurtig ude af starthullerne og ingen gearskifte. Og at den er næsten lydløs, så man kan høre musikken. Min mand siger ovenikøbet, det er godt til mig at øve mig i at planlægge og i at være mere tålmodig. Så el-bilen er kommet for at blive.

El-bilen er kommet for at blive.

Anette Vestergaard
Annonce
Horsens Posten

Bar røv i 60’erne og Giro 413: Kom med på en tidsrejse gennem tre årtier med musik, mennesker og mad

Annonce
Horsens Posten

Hvad laver de i City Horsens?

Annonce
Horsens Posten

Har du også prøvet det? At have en klassekammerat, som på trods af svære odds har klaret sig godt

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Horsens Posten

Ny type butik i bytorvet har fået særlige vilkår: Centerdirektør ser det som en håndsrækning og et bidrag til både nytænkning og variation for centret

Horsens Posten

Slip væk fra zombier på Fængslet: 'Løvens Hule'-deltagere spærrer dig inde bag lås og slå

Horsens Posten

Sleepbag rykker ind i nye gamle lokaler: Vi udvikler os og kigger ud i Europa

Horsens Posten

Fødselsdagsfest i fangernes gamle fort: Se hvad Fængslet har skabt gennem 10 år

Horsens Posten

Evan Blender nyder at komme på byens beværtninger: Nu vil han og sønnen skrive en bog om de brune værtshuse i Horsens

Horsens Posten

Som barn flygtede Admir med sin familie fra krigens rædsler i Bosnien - nu er deres integrations-succes endt på museum

Horsens Posten

Vise mænd fejrede 100 år med en gave, der vokser: 100 børn og borgmesteren har givet nyt liv til byens gamle losseplads

Horsens Posten

Farvel og tak: Nedrivningen af Fakta er i gang, men byggetilladelsen til Coop365-discount er endnu ikke på plads

Annonce