Læserbrev: Da Inderhavnsbroen blev bygget, regnede man med at ca. 7000 ville bruge broen hver dag, men den populære bro bruges faktisk i dag af over dobbelt så mange. Det giver hver dag, især i myldretiden, et stort kaos på begge sider af havnen ved broens til- og frakørsler. På Nyhavnssiden skal de mange cyklister navigere forbi både fodgængere – ofte turister – og biltrafik, og det giver en masse farlige situationer.
Der er derfor blevet igangsat analyser af området, og forskellige løsningsmuligheder er til debat både på Rådhuset og blandt mange københavnere. Vi skal have tilpasset forholdene, så det bliver mere sikkert for alle parter - spørgsmålet er, hvordan vi bedst gør det.
Jeg mener, at vi skal være ambitiøse. Når vi skal øge trafiksikkerheden ved Inderhavnsbroen, skal vi samtidig benytte lejligheden til at gøre det til et bedre byrum. Derfor mener jeg, at den bedste løsning vil være at gøre Nyhavn bilfri fra Inderhavnsbroen og frem til Holbergsgade eller eventuelt helt frem til Kgs. Nytorv. Det vil give et mere levende og fredeligt byrum, hvor der også er bedre sikkerhed for de mange cyklister og fodgængere.
Mette Annelie RasmussenVi bør dyrke og styrke Nyhavns værdi som et hyggeligt og rekreativt byrum, samtidig med at vi giver plads til de mange, der hver dag bruger Inderhavnsbroen til at krydse havnen.
Det skal, som altid når vi gør områder bilfri, selvfølgelig gøres på en måde, så det stadig er muligt for beredskab, varetransport, handicapkørsel og anden nødvendig biltransport at komme ind i området.
Men vi bør dyrke og styrke Nyhavns værdi som et hyggeligt og rekreativt byrum, samtidig med at vi giver plads til de mange, der hver dag bruger Inderhavnsbroen til at krydse havnen.