Annonce
Indre By

Frank Jensen ønsker zoner i byen uden biler på brændstof

Overborgmester i København Frank Jensen (S) har sammen med fem andre borgmestre i de store byer i Danmark indgået aftale med transportminister Benny Engelbrecht (S) om en grøn omstilling af bustrafikken. Foto: Martin Sylvest/ Ritzau Scanpix
Regeringen vil undersøge, om København må indføre såkaldte nulemissionszoner, hvor diesel- og benzinbiler ikke må opholde sig.
Annonce

København skal have zoner, hvor dieselbiler ikke må opholde sig, hverken køre eller holde parkeret - såkaldte emissionszoner.

Skal det gennemføres, kræver det hjælp fra regeringen, som skal gøre det lovligt for kommunen at tage dette skridt, og transportminister Benny Engelbrecht (S) understregede på et pressemøde torsdag morgen, at regeringen er positiv for at indføre det som forsøg.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) udtaler, at han vil samarbejde med miljøminister Lea Wermelin (S) om sagen.

- Vi skal undersøge, hvordan der kan laves en ordning, og hvordan det kan indrettes, siger han.

Annonce

Bilfri middelalderby

Politikerne i Københavns Kommune går for tiden med planer om at begrænse biltrafikken i dele af byen.

- Vi vil have en renere luft, og jeg er rigtig glad for, at regeringen vil undersøge mulighederne for at lave zoner, som er fri for larmende og forurenende køretøjer, siger overborgmester Frank Jensen.

- Hvor vil du have disse zoner henne?

- Det har vi ikke taget stilling til, men vi har da et ønske om at dele af middelalderbyen bliver bilfri. Byen er slet ikke bygget til den biltrafik, som der er i dag, siger han.


Byen er slet ikke bygget til den biltrafik, som der er i dag

Overborgmester Frank Jensen (S)


Og bliver emissionszonerne indført, kan man som borger med benzin- eller dieselbil ikke parkere og køre i sin egen zone, men må parkere uden for.

Annonce

Busser på el

Hvor emissionszonerne fortsat er på det uvisse plan, blev det på et pressemøde torsdag morgen fastslået, at busserne i Københavns Kommune fra 2021 ikke længere skal være på diesel.

Transportminister Benny Engelbrecht har indgået klimasamarbejdsaftaler med seks af landets største kommuner, som sikrer en grøn omstilling af en fjerdedel af den samlede kollektive bustrafik.

Både Københavns og Frederiksberg kommuner er med i aftalen. Og de har forpligtet sig til, at nye bybusser fra 2021 skal køre på el eller brint.

I forvejen kører de to linjer 2A og 18 på el, og i 2025 er det meningen, at ingen busser skal være på brændstof.

Annonce
Annonce
Indre By

Cykler I til skole?

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce