Annonce
DEBAT

Giv os de 80 p-pladser I skylder os, før I nedlægger flere

80 parkeringspladser blev nedlagt i Frederiksholms Kanal, men beboerne har fortsat ikke fået erstatningsparkeringspladser, skriver de i et debatindlæg. Arkivfoto: Martin Sørensen
Annonce

Læserbrev: Politikerne vil fjerne 134 parkeringspladser i Indre By. Hvor vi som beboere så skal parkere, giver politikerne ikke noget svar på. Og hvordan de mange små erhvervsdrivende skal drive deres butikker og håndværk, uden at de eller deres kunder kan parkere i gaderne, henstår også i det uvisse.

Da politikerne i 2016 nedlagde 80 parkeringspladser i Frederiksholms Kanal var aftalen, at vi ville få et tilsvarende antal erstatningspladser i et parkeringshus under Langebro. Derfor gik vi med til det. Men politikerne snød os: I dag - fire år senere - har vi stadig ikke fået pladserne.

Nu vil politikerne fjerne endnu 77 pladser i Frederiksholms Kanal. Som beboere i området protesterer vi kraftigt mod dette. Først når politikerne har holdt deres løfte og etableret de lovede erstatningspladser under Langebro, kan vi begynde at se på, om der er basis for at nedlægge flere pladser i Frederiksholms Kanal. Men indtil da må pladserne selvfølgelig bestå.

Hvis kommunen vil begrænse antallet af pendlere ved at mindske antallet at parkeringsplader, kunne de omdanne området til parkering kun tilladt for 'beboere med beboerparkering'. I øvrigt har området på den modsatte side af Frederiksholms Kanal og BLOX allerede masser af plads, bænke, træer og fredelige områder, så der er ikke behov for at fjerne biler på den anden side af Frederiksholms Kanal.

Sandt at sige får vi indtryk af, at politikerne mener, at vi som beboere ikke skal have lov at have en bil. Men når vi har en bil, er det fordi, vi – ligesom størstedelen af Danmarks befolkning – har brug for det, for at dagligdagens logistik og pendling kan hænge sammen. Alle beboere ved, at det er ekstremt svært at parkere i Indre By. Og stort set kun om aftenen kan vi være heldige at finde en plads.


De få biler, som Indre Bys beboere har, er ikke et trafikproblem for byen. Men til gengæld nødvendige for at vores dagligdag kan fungere.


Og selv om vi altså langt fra kan være sikre på at finde parkering, når vi har brug for det, så betaler vi med glæde for beboerlicens. Vi lægger beslag på en lille del af pladsen i byen. Det er vi bevidste om. Men i modsætning til os betaler cafeer og restauranter ikke for de pladser, fortove og gader, som de med udeservering besætter. Byen stiller de store områder gratis til rådighed for kommerciel indtjening. Hvorfor denne forskelsbehandling?

Som beboere accepterer vi også, at vi ikke kan parkere udenfor vores dør. Vi har alle en betydelig gåafstand. Sådan har det været i mange år.

Vi betaler skat, og vi sikrer, at byen er beboet og attraktiv. Trafikproblemerne i Indre by skabes af gigantiske, osende turistbusser, enorme mængder varebiler til cafeer, barer og restauranter, tilsvarende antal skraldebiler og muskelbiler, der især i aften- og nattetimerne gør byens smalle stræder livsfarlige af færdes i.

De få biler, som Indre Bys beboere har, er ikke et trafikproblem for byen. Men til gengæld nødvendige for at vores dagligdag kan fungere.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
LEDER

Færre gratis omgange i 2021, tak

Annonce