Annonce
TRAFIK

Hvad er det egentlig, de laver på broen? Det er bommene, den er gal med

Cyklister og fodgængere må sno sig på Inderhavnsbroen. Arbejdet forventes at være afsluttet i slutningen af februar eller begyndelsen at marts. Foto: Christian M. Olsen
Arbejdet med at udskifte bomsystemet på Inderhavnsbroen nærmer sig sin afslutning. Det betyder også, at svingene for cyklister på broen bliver mindre skarpe end hidtil.
Annonce

- I flere måneder har først den ene side, så den anden side af Inderhavnsbroen været afspærret, og cyklister og gående er tvunget sammen på meget lidt plads. Hvorfor er der aldrig nogen artikler om dette arbejde?

Sådan skriver Sophie Vasbo i 'Spørg redaktionen' - vores nye værktøj, hvor læserne kan stille spørgsmål og komme med tips til hvilke historier, vi skal kaste os over.

- Hvad foregår der, hvornår forventes arbejdet afsluttet og hvorfor ser man aldrig nogen arbejdere i færd med at arbejde på broen, spørger Sophie videre.

Den 180 meter lange bro mellem Havnegade og Grønlandske Handels Plads har har været gennem mangt og meget siden den blev indviet i sommeren 2016.

På grund af de mange problemer undervejs har et internationalt arkitektmagasin tidligere døbt broen 'Stupid, Stupid Bridge'.

Annonce

Færre faldulykker

Nu er det bommene på broen, den er gal med, fortæller Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune til KøbenhavnLIV.

- Konkret drejer det sig om, at det bomsystem, som broen er født med, ikke fungerer. Derfor har forvaltningen valgt at udskifte det til traditionelle brobomme. Det vil blandt andet muliggøre, at svingene på cykelstien kan blive mindre skarpe end nu og dermed mindske risikoen for faldulykker, skriver forvaltningen og uddyber:

- Idet der er placeret bomme i begge ender af broen ved henholdsvis cykel- og gangsti, skal der således renoveres fire hjørner af broen samtidig med, at cyklister og gående skal kunne krydse broen. Af logistiske årsager har forvaltningen derfor valgt at gennemføre projektet i tre etaper. Ved hver etape har forvaltningen først skulle demontere og fjerne de eksisterende bomme og derefter tage mål til de udfyldningselementer af stål, som efterfølgende er blevet produceret på værksted, lyder den detaljerede forklaring fra Teknik- og Miljøforvaltningen


Konkret drejer det sig om, at det bomsystem, som broen er født med, ikke fungerer.

Københavns Kommune


Det nye bomsystem på Inderhavnsbroen forventes at blive færdigt i i slutningen af februar eller begyndelsen af marts.

Til maj vil der blive udført en permanent belægning på broen.

- Dette har ikke kunnet foretages før på grund af årstiden, skriver forvaltningen.

Rettelse: Det har tidligere fremgået af denne artikel, at et krankollaps i Holland beskadigede to af brofagene til Inderhavnsbroen. Det er ikke korrekt. Det var retteligt Lille Langebro, der var tale om. Vi beklager fejlen.


Spørgsmålet om Inderhavnsbroen blev stillet via KøbenhavnLIV og City Avisens nye digitale værktøj, hvor du kan komme direkte i kontakt med en af vores journalister og enten stille et spørgsmål eller komme med forslag til, hvad du gerne vil have, vi skriver om.

_

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Indre By

Ingen forurenende biler i Indre By

Annonce