Annonce
DEBAT

Langelinie tilbage til københavnerne

Giv os Langelinie tilbage til københavnerne, skriver Vibe Nørgaard i dette debatindlæg. Arkivfoto: Michael Paldan
Annonce

Læserbrev: Siden etableringen i 1895 har Langeliniekajen været et af københavnernes foretrukne mål for en spadseretur med udsigt til havn og hav.

De, der måske var gamle og dårligt til bens, nød udsigten fra bilen, da den blev allemands eje, som man parkerede i passende afstand fra bolværket, så fodgængerne havde god plads til at spadsere langs kajen, måske for at spise en is helt ude for enden og eventuelt vinke til den udsejlende norgesbåd inden tilbageturen. De kærestepar, der ikke vandrede hånd i hånd, kyssede i bilerne.

Så boomede København som krydstogtsby, næsten samtidig som terror blev et begreb, man var nødt til at arbejde med. Der blev bygget et højt hegn, skilte med 'privat' blev sat op, og københavnerne var nu, takket være et mærkeligt samspil mellem Al Qaeda og By og Havn, forvist fra kajen. Ville man parkere, var det muligt nede ved Knud Rasmussen eller helt ude på spidsen. Bag hegnet skulle krydstogtsgæsterne færdes af og på kæmpeskibene, adskilt af det høje hegn fra mulige terrorister og fra københavnerne, der nu enten måtte op og gå oven på promenadebygningen eller klemme sig ind på det smalle fortov langs souvenirbutikkerne – uden nærkontakt til vandet.

For at imødekomme de mange krydstogtskibe blev der nu bygget en lang og meget velfaciliteret krydstogtskaj længere ude i Nordhavn, men krydstogtskibene lagde stadig til på Langelinie, hvor lasten af passagerer blev hentet af kolonner af osende turistbusser – hvorfor kræver Københavns kommune forresten ikke i klimaets navn, at turistbusser skal køre på el eller i det mindste ikke holde i diesel tomgang i lange perioder – for at blive kørt ind til de Royal Copenhagen, butikken såvel som de kongelige slotte

Så kom corona – og der blev stille. Og det vil der formentlig være en tid endnu. Det er nok de færreste købestærke rejsende, der har mod på at betale i dyre domme for at spærre sig selv ind i en flydende petriskål, hvor virus kan udvikle sig eksplosivt. Men hegnet står der stadig. Sammen med skiltet med 'privat', om end havnen vel er vores alle sammens. Der er udlagt et lille stykke til tidsbegrænset parkering, men ellers skal man stadig parkere i en af enderne, mod betaling, også om søndagen, hvor der ellers er fri parkering i København.

Giv os Langelinie tilbage til københavnerne, - til fiskerne, dem i bilerne, de spadserende, løberne, os alle.


Giv os Langelinie tilbage til københavnerne, - til fiskerne, dem i bilerne, de spadserende, løberne, os alle.

Vibe Nørgaard


Giv os Langelinie tilbage til københavnerne, - til fiskerne, dem i bilerne, de spadserende, løberne, os alle ... I hvert fald til den dag, hvor der ikke er plads til krydstogtskibene ude på den nye Nordhavnskaj, hvis ellers den kommer.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
LEDER

Færre gratis omgange i 2021, tak

Annonce