Annonce
Indre By

MentorDanmark tilbyder gratis hotline til lektiehjælp. Skoleleder: Eleverne skal kontakte deres lærer i stedet

- Foto: Benedikte Loretzen (Arkiv)

Hvis du som barn eller forældre har svært ved lektierne, kan du få 15 minutters lektiehjælp en gang om dagen via Mentorhotline. Skoleleder er skeptisk.

Annonce

»Vi har arbejdet på højtryk for at få en ny platform klar, så du kan få akut hjælp til de hjemmeopgaver og lektier, der driller!« Sådan skriver Mentor Danmark på deres nye hjemmeside Mentorhotline.

Annonce

15 minutters lektiehjælp

Normalt tilbyder MentorDanmark lektiehjælp - mod betaling- til børn og unge der har udfordringer med lektierne, men fordi skolerne landet rundt er lukket, har MentorDanmark nu lavet en hotline, hvor alle kan ringe ind og få hjælp til lektierne. For at kunne hjælpe så mange som muligt, kan man få 15 minutter hjælp - en gang om dagen.

Annonce

Tilbyder hjælp frivilligt

»Dem der tilbyder lektiehjælp på Mentorhotline er dem der normalt arbejder Mentor Danmark. De er universitetsstuderende eller lærerstuderende med topkarakterer, og derfor kvalificerede til at hjælpe, hvis du står med en faglig udfordring, hvad enten det drejer sig om fysik i 3. G eller fransk i 8. klasse, og uanset hvor du sidder i landet,« siger indehaver af MentorDanmark Nicklas Kany, der forklarer at tilbuddet specielt er til de børn der ikke har mulighed for at få hjælp fra deres forældre.

»Derfor giver det god mening for os, når vi nu har en masse ekstra hænder at hjælpe i den her svære tid,« siger Nicklas Kany.

Annonce

Gør det der føles rigtigt

- Risikerer I ikke at ødelægge jeres egen forretning, hvis man bare kan ringe gratis ind i stedet for at betale for jeres ydelse?

»Det kan godt være det tager noget af vores forretning, men nogle gange skal man gøre det der føles rigtigt, og det gør det her,« svarer Nicklas Kany og fortsætter, »hele ideen er at hjælpe børnefamilier til at få hjælp. Der er ingen krog eller bagtanke i det her. Vi føler og mener, at vi kan tilbyde en hjælp der lige nu er behov for i Danmark, og det er vi stolte af.«

Annonce

Skoleder: De skal kontakte deres lærer

Skoleleder på Damhusengens Skole, Max Ulrich Larsen er dog skeptisk overfor den nye hotline.

»Den måde fjernundervisning kører på under covid-19 er så struktureret, at vi bevarer roen. Og roen kan hurtigt ødelægges, hvis der kommer for mange ind over. For eksempel en ekstern mentor 15 minutter her og der.

- Hvad med de familier der ikke kan hjælpe deres børn med lektierne?

» Der er familier og børn, vi ringer til hver dag, og nogle vi er i virtuel kontakt. Jeg vil derfor gerne slå fast, at vi er i kontakt med de familier der ikke kan hjælpe deres børn, og vi har ikke brug for mentorer udefra, det besværliggør bare det hele.«

- Hvorfor det?

»Når vi forbereder undervisningen tager vi højde for, at børnene er i forskellige familiære kontekster, og her er det vigtigt, at børnene eller forældrene ringer til sin lærer, når de har udforringer, og ikke en perifer mentor. Det er rigtigt vigtigt, at slå fast at lærerne er på arbejde, og at de er tilgængelige for børnene.

Læreren har simpelthen brug for den viden for at kunne differentiere lektierne til barnet - og den viden går tabt, hvis de ringer til en mentor.
Annonce

Vi skal holde fast i relationen

Max Ulrich Larsen pointerer desuden, at det er lærerne der kender børnene, og at det derfor er vigtigt, at lærerne kender til, hvis børnene har udfordringer med skolearbejdet.

»Vi kender børnene rigtig godt, og vi ved hvor de er læringsmæssigt, derfor har vi også brug for at vide, hvis der sidder et barn derhjemme og ikke forstår opgaven. Læreren har simpelthen brug for den viden for at kunne differentiere lektierne til barnet - og den viden går tabt, hvis de ringer til en mentor,« siger Max Ulrich Larsen afsluttende.

Annonce
Annonce
Indre By

Få genåbnet byen - også om natten

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sydhavnen

Snart sejler jazzen gennem havnen

Annonce