Annonce
TRAFIK

Se kortet her: Syv trafikforsøg skal begrænse biltrafikken i Middelalderbyen

Frederiksholms Kanal er et af de områder, der af forvaltningen er udpeget til et trafikforsøg. Hvilke forsøg, der bliver gennemført, skal politikerne i teknik- og miljøudvalget tage stilling til på mandag. Arkivfoto: Martin Sørensen
Til sommer vil en stribe trafikforsøg gå i gang i Indre By. Formålet er at finde ud af, hvordan bydelen på sigt kan få færre biler. Politikerne skal tage stilling til, hvilke projekter, der skal sættes i gang.

Inden længe bliver en række byrumsforsøg sat i gang i Middelalderbyen. Formålet er  at teste, hvordan bydelen på sigt kan få færre biler.

Forsøgene er en udløber af resultaterne af en dialogproces i 2019, hvor en Borgersamling med 36 repræsentativt udvalgte københavner kom med ni anbefalinger til politikerne.

En af anbefalingerne var at prøve løsninger af på forsøgsbasis.

- Det har længe været et stort ønske for mig og for mange københavnerne at få så mange af bilerne som muligt væk fra gaden i Middelalderbyen, hvor de smalle gader og hyggelige pladser ikke egner sig til biler. Ved at reducere biltrafikken til det absolut nødvendige kan vi skabe en bydel, der er meget mere attraktiv. Med forsøgene bliver det konkret, og jeg ser frem til at blive klogere på, hvordan vi kan gøre det rarere at bo og færdes i Middelalderbyen, siger teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen i en pressemeddelelse.

Forvaltningen har udvalgt syv prioriterede strækninger, hvor man anbefaler at gennemføre projekterne; Vestergade, Skindergade, Dyrkøb, Frederiksholms Kanal, Klosterstræde/Hyskenstræde/Naboløs, Landemærket og Lille Kongensgade/Store Kirkestræde.

Hvilke projekter, der skal sættes i gang, skal politikerne i teknik- og miljøudvalget drøfte på deres møde på mandag 15. marts.

I Berlingske kalder Konservatives gruppeformand Jakob Næsager forvaltningens indstilling til forsøgsordningen for 'helt i skoven' i forhold til tidligere aftaler.

- Vi aftalte at flytte p-pladser i Krystalgade, Klareboderne og Møntergade ned under Israels Plads. Forvaltningen har nu pillet dem ud og har i stedet lagt Frederiksholms Kanal og Dyrkøb ind. Det er i strid med den aftale, som vi indgik, siger Jakob Næsager til Berlingske.

Annonce

Gode input

Formand for Indre By Lokaludvalg, Bent Lohmann, der har siddet i følgegruppen til trafikprojektet, bakker op om forsøgene, men peger samtidig på, at begrænsning af trafik på den lange bane giver nogle udfordringer, som der skal findes løsninger på.

- De forsøg, der er lagt op til, vil give os gode input til debatten om, hvordan trafikken skal reduceres, og de frigjorte byrum kan bruges i fremtiden. Begrænsningen af trafik betyder også udfordringer, blandt andet med varelevering samt for de borgere, der pendler ud af byen, som ikke får dækket deres transportbehov med offentlig transport. Derfor skal vi hjælpe og inspirere hinanden til at finde bæredygtige og fremadrettede løsninger, siger Bent Lohmann i en pressemeddelelse.


De forsøg, der er lagt op til, vil give os gode input til debatten om, hvordan trafikken skal reduceres, og de frigjorte byrum kan bruges i fremtiden.

Bent Lohmann


Forsøgene løber i op til fire måneder og forventes gennemført i perioden juni-september 2021, hvorefter de fjernes igen. Herefter skal forsøgene evalueres og indgå i arbejdet med en samlet byrums- og trafikplan for hele Middelalderbyen.

Teknik- og Miljøudvalget skal behandle sagen på deres møde på mandag. Inden da vil oplægget blive præsenteret for følgegruppen, der også skal give deres mening til kende. Bliver indstillingen godkendt, vil forvaltningen gå i gang med planlægningen af forsøgene.

Opdateres ...

Kort over trafikprojekterne. Illustration: Københavns Kommune

De syv trafikprojekter

1. Vestergade. Forsøget har fokus på natteliv og adfærd. Det undersøges, hvordan indretning af byrummet kan bidrage til at forebygge og begrænse støj fra nattelivet og generende bilkørsel i samarbejde med politiet, Kultur- og Fritidsforvaltningen og beværtningerne. Der nedlægges op til 16 parkeringspladser i forsøgsperioden.

2. Skindergade. Forsøget afprøver indretning som gågade med kørsel tilladt med inspiration fra Strædet. Forsøget undersøger muligheder for levende og varieret hverdagsliv for beboere og besøgende i en gade, hvor fodgængere har første prioritet, hvor der er butikker med levende kantzoner, og hvor der også er steder, der inviterer til ophold, uden at man skal købe noget. Forsøget undersøger balancen mellem kommerciel og ikke-kommerciel brug af byrummet, samt balancen mellem fodgængere, cykler og biler. Der nedlægges 13 p-pladser i forsøgsperioden.

3. Dyrkøb. Forsøget har fokus på at skabe et markant grønnere byrum, en oase for ro og ophold, på en plads der i dag er præget af parkering. Forsøget undersøger mulighed for med midlertidige træer og bænker at skabe intimitet og ro på pladsen langs med Domkirken, så der bliver et grønt hjørne med eftermiddagssol og roligt byliv på den del af pladsen, der er tættest på Fiolstræde/Skindergade. Der nedlægges 19 p-pladser i forsøgsperioden.

4. Frederiksholms Kanal (østsiden på Slotsholmen). Forsøget har fokus på begrønning, ophold og kultur- og historieformidling i samarbejde med kvarterets kulturinstitutioner. Forsøget undersøger, hvordan bænke og træer – samt evt. et element i form af trappe/pavilloner eller lignende – bidrager til ophold med ro og fordybelse, der supplerer Slotsholmens øvrige byrum og atmosfære. Der nedlægges 77 p-pladser i forsøgsperioden.

5. Klosterstræde - Hyskenstræde - Naboløs. Fokus på at skabe en smutvej, en forbindelse mellem Gammel Strand, Strøget og Skindergade med bedre forhold for fodgængere. Forsøget skal bidrage til en hensynsfuld adfærd og balance mellem fodgængere, cyklister og varelevering i det meget smalle byrum og muligt samarbejde med beboere i gaden om midlertidigt grønt. Der nedlægges 14 p-pladser i perioden.

6. Landemærket. Fokus på cykelgade og balancen mellem cykler, gående og varelevering. Forsøget undersøger primært cykeladfærd og fremkommelighed for cyklister samt muligheder for hverdagsliv i balance med gadens beboere, erhverv og institutioner. Der nedlægges 18 p-pladser i forsøgsperioden.

7. Lille Kongensgade – Store Kirkestræde. Forsøget afprøver indretning som ‘gågade med kørsel tilladt’, hvor cykler og biler må køre på fodgængernes præmisser inspireret af Strædet. Fokus på samarbejde med erhvervsliv og kulturinstitutioner, muligheder for hverdagsliv og ophold, både det kommercielle og det ukommercielle byliv. Der nedlægges 9 parkeringspladser i forsøgsperioden.

_

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
BYLIV

Nu er kendt værtshus sat til salg i Nyhavn

Annonce
Forsiden netop nu
Byliv

Endelig! Nu åbner Botanisk Have igen

Annonce