Annonce
Jelling Ugeavis

Ingen lærere: Friskole er blevet invaderet af studerende

Jamie Hågen Nørgaard (t.v) og Jassim Alhirz har brugt halvdelen af de to dage på Jelling Friskole på at undervise 8. årgang i historie. Den anden halvdel er gået med at observere en anden gruppe, der har undervist 3. årgang. Foto: Mette Mørk
Mens lærerne på Jelling Friskole har været to dage på kursus, er undervisningen blevet klaret af pædagog- og lærerstuderende. Sidstnævnte startede på studiet for blot to måneder siden og er derfor blevet kastet direkte ud i "det virkelige liv".
Annonce

Jelling: Klokken har lige ringet ind på Jelling Friskole fredag morgen, men her er ingen af de sædvanlige lærere. De er på kursus.

Skolen er dog mere fyldt, end den plejer. For børnene kan jo ikke undervise sig selv, så ind fra højre er kommet en stor flok lærer- og pædagogstuderende. 70 i alt. Og det er bogstavelig talt lige ind fra højre, for friskolen og UCL's lærer- og pædagogstudier i Jelling deles om de samme bygninger.

Et på mange måder oplagt samarbejde, der dog først er kommet i stand i år, selv om friskolens lærere er på kursus hvert år. Tidligere har det bare været forældre, der har klaret ærterne.

Det giver super meget til de studerende, for de skal overveje planlægningen af undervisningen, og det bliver meget konkret, når de kan få lov til at prøve det af. Det bliver også nemmere at snakke teori bagefter, fordi de nu kan relatere til virkeligheden.

Lise Sandahl Matthisson, underviser på læreruddannelsen i Jelling

Annonce

En ilddåb

Både torsdag og fredag er det studerende, der står for undervisningen - og for gårdvagter, SFO-personale og alt det andet, der også hører med. De pædagogstuderende er ret godt inde i sådan en hverdag, for de er to år inde i uddannelsen og har været i praktik flere gange. De lærerstuderende derimod - de er skolemæssigt helt grønne. De startede i februar, og dette er første gang, de får lov til at prøve teori af i praksis ude i "den virkelige verden".

- Man bliver kastet lige ud i det, men vi skal jo også prøve det, siger Jassim Alhirz, mens Jamie Hågen Nørgaard byder ind:

- Det er en ilddåb, der vil noget, men jeg har svært ved at se noget negativt ved det. Ja, det er hårdt og udfordrende, og det er energikrævende, når man ikke er vant til at være på hele tiden, men det er på den fede måde, siger han.

Annonce

Observerer hinanden

Lige nu er de dog ikke på. Deres opgave er at observere en anden gruppe, der underviser 3. årgang i billedkunst. Antallet af studerende er for højt til, at de alle kan være i gang samtidig, så halvdelen af tiden observerer de en anden gruppe, så der kan gives konstruktiv kritik.

- Vi har ingen øjne på børnene - kun på deres undervisere. Jeg har skrevet, at det var fedt, hvordan de checkede børnene ind til at starte med, men også, at der er en, der bruger lidt for mange sønderjyske udtryk - det kan være svært for børnene at forstå, siger Jamie Hågen Nørgaard.

I et andet hjørne af lokalet sidder den sidste i observerings-gruppen, Kaare Naurholm Laursen. Han kigger efter, om underviserne husker at lade børnene finde svarene frem for selv at komme med dem, og om de får eleverne til at føle sig inkluderet i undervisningen.

Når Kaare Naurholm Laursen og de to andre er færdige med observeringerne, skal de selv i fokus. Og selv have observanter på. Men det er nu ikke noget problem.

- Vi har jo vidst det på forhånd, og de bliver hurtigt en del af klassen, og så lægger man ikke mærke til dem - de er bare fluen på væggen, og jeg synes, det er en fin idé, at vi får feedback, siger han.

Mens 3. årgang blev undervist i billedkunst, blev deres midlertidige undervisere observeret af et andet hold lærerstuderende. Foto: Mette Mørk

Konceptet med skoleovertagelse er nyt samarbejde, der gerne skal gavne i begge ender. Det giver i hvert fald noget for de lærerstuderende, der startede på studiet i februar, og som derfor kun har prøvet kræfter med teori.

- Det er to hele skoledage, hvor de har ansvaret, og det lærer de monstermeget af på meget kort tid. Og det er et plus, at de allerede nu kommer i gang med det, de kommer til at møde som uddannede lærere, siger Lise Sandahl Matthisson, der er underviser på læreruddannelsen.

Hun og kollegaen Josephine Rasmussen, der underviser på pædagoglinjen, har både fået tilbagemeldinger fra tilfredse forældre og fra børn, der har haft den bedste skoledag nogensinde. For dem er det dog lige så vigtigt, at de studerende har lært en masse.

- Virkeligheden er noget andet. Der er bare noget, man ikke kan læse sig til, og der sker ting, man ikke er forberedt på, siger Josephine Rasmussen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce