Annonce
Jelling Ugeavis

Se den her: Kopi af Jellingsten er igen blevet farverig

Der er sat kulør på tilværelsen for Jellingsten-kopien. Foto: Lisbeth Imer
En kopi af Danmarks dåbsattest er blevet genopmalet. Tro mod Harald Blåtands stil er der ikke sparet på farverne.
Annonce

Jelling/Hvidovre: Harald Blåtand var ikke en mand, der var bleg for at blære sig.

Det er Jellingstenen ved Jelling Kirke et fantastisk eksempel på. Her fremgår det, at han gjorde danskerne kristne, hvorfor stenen senere har fået navnet Danmarks dåbsattest.

Kopi af Jellingstenen

  • Hvidovres kopi af Jellingstenen er støbt i 1933 og stod i Nationalmuseets palæhave.
  • Den blev bemalet af Robert Broby-Johansen omkring 1943-45.
  • Under en ombygning af Nationalmuseet i 1990-91 kom kopien til Frihedens Butikscenter i Hvidovre. Museet ville gerne afhænde kopien, fordi man i 1983 havde fået nye og mere præcise kopier.
  • Ved årtusindskiftet blev den flyttet til boligselskabets Frihedens ejendomskontor på Hvidovrevej 355, hvor den har stået siden - og nu altså netop er blevet genopmalet.

Men der findes også flere farvebelagte kopier af Jellingstenen rundt omkring, og en af disse er netop blevet genopmalet, så den fremstår lige så farverig, som originalen gjorde for over 1000 år siden.

De seneste par uger har folk fra Nationalmuseet genmalet en kopi af Jellingstenen. Privatfoto

Det drejer sig ifølge en pressemeddelelse fra Nationalmuseet om en stor kopi, der står ved boligselskabet Friheden i Hvidovre.

- Der er ingen tvivl om, at Harald Blåtand har valgt de dyreste farver, man kunne komme i nærheden af i vikingetiden. Harald rejste sit monument for at prale, og han har ikke sparet på noget! Jellingstenens budskab var, at Danmark havde undergået en næsten total samfundsomvæltning. Harald skulle overbevise både de danske stormænd og den tyske kejser, siger museumsinspektør Adam Bak fra Kongernes Jelling i pressemeddelelsen.

Annonce

Maksimal farvestyrke

Runestenen i Jelling har mistet sin farve, så der kun er mønsteret tilbage. Det er dog lykkes for Nationalmuseets forskere at give et kvalificeret bud på, hvilke farver der blev benyttet.

Et par uger er der brugt på at genopmale Hvidovres Jelingsten-kopi, som er blevet færdig til efterårsferien.


Deres dragter, skjolde og boliger var dekoreret i maksimal farvestyrke. Blandt andet gul fra auripigment, rød fra cinnober og grøn fra malakit.

Line Bregnhøj, konservator på Nationalmuseet


- Farverne er valgt ud fra den viden, vi har om vikingetidens farvepalet og arkæologiske fund. F.eks fra træpaneler fra gravhøjen i Jelling, farverester på runestenen fra Bjerring Kirke og farverne på Hørning-planken, som er en rest af en stavkirke fra det midtjyske. Farverne, som bliver brugt på kopien er linoliemaling, som vi ved, vikingerne havde adgang til, fortæller Line Bregnhøi, som er konservator på Nationalmuseet.

Museumsinspektør Adam Bak, konservator Line Bregnhøj og maler Susanne Trudsø til det første møde om den nye farvelægning af Jellingsten-kopien i Hvidovre. Foto: Lisbeth Imer

I et samarbejde med kemiker Mads Christensen har Line Bregnhøj genskabt vikingernes farver.

- Det viste sig, at de var særdeles farverige. Deres dragter, skjolde og boliger var dekoreret i maksimal farvestyrke. Blandt andet gul fra auripigment, rød fra cinnober og grøn fra malakit. Nogle af farverne kunne fremstilles i Danmark. Andre har vikingerne handlet sig til, og de har været meget kostbare, skriver Nationalmuseet i pressemeddelelsen.

Stenen kan ses i Hvidovre på adressen Hvidovrevej 355.

Annonce

Flere kopier

Ifølge museumschef på Kongernes Jelling, Morten Teilmann-Jørgensen, findes der et par håndfulde kopier af Jellingstenen rundt omkring i verden.

- Det er alt lige fra Tokyo til San Francisco. Nogle er dårlige kopier, andre lidt bedre. Den i Hvidovre er en af de bedre. For os er det rart at kunne bruge det i den fremtidige formidling med nye og stærke farver, siger Morten Teilmann-Jørgensen til Vejle Amts Folkeblad.

- Og bare rolig. Der er ikke planer om at male stenen i Jelling, tilføjer han.

Vikingerne gik ikke ned på farver. Privatfoto
Stenen er fra 1933 og stod hos Nationalmuseet frem til 1990, hvorefter den kom til Hvidovre. Privatfoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Jelling Ugeavis

Tysktime i biografen

Jelling Ugeavis

Jazzmusik i Bredsten Kirke

Annonce