Denne artikel indeholder sponsoreret indhold
Hvis du en dag skulle blive arbejdsløs, er det rigtig vigtigt at være medlem af en god a-kasse, der kan sikre dig dagpenge og støtte i den periode, hvor du går uden arbejde. Måske du lige er blevet færdiguddannet fra en videregående uddannelse og står uden job – så er det også godt med en a-kasse.
Men du skal altid huske, at du skal melde dig ind i en a-kasse i god tid, så du ikke lige pludselig står uden støtte. Derfor er det en rigtig god ide at være medlem af en a-kasse – også selvom du måske har fuldtidsjob og ikke kan se grunden til det.
Dog kan nogle a-kasser være dyrere end andre, og det er ikke altid, man kan finde penge i budgettet til at betale et a-kasse-kontingent pr. kvartal. Heldigvis findes der også mange billige til en overskuelig og overkommelig pris. Du kan blandt andet se en række billige a-kasser her.
I denne artikel afklarer vi, hvorfor nogle a-kasser er billigere end andre, og om det overhovedet kan betale sig at skifte til en billigere a-kasse end den, du har nu.
Hvorfor er nogle a-kasser billigere end andre?
Alle a-kasser er forskellige, og mange a-kasser optager forskellige medlemmer alt efter deres uddannelse og erfaring. Alle de tværfaglige a-kasser optager alle slags medlemmer, men der findes også andre a-kasser, der er mere specifikke og optager medlemmer inden for præcise faggrupper – dette kunne for eksempel være en a-kasse for lærere.
De a-kasser, der ikke er tværfaglige, kan i de fleste tilfælde være dyrere end de tværfaglige. Det er de, fordi mange ikke-tværfaglige a-kasser også har udviklet forskellige kernekompetencer til de specifikke faggrupper. Dette betyder også, at de kan hjælpe disse specifikke faggrupper bedre end en tværfaglig a-kasse.
Dette betyder dog ikke, at tværfaglige a-kasser er dårligere end de ikke-tværfaglige, men når du vælger en a-kasse, er det en god idé både at kigge på pris og faggruppe. Der findes nemlig både a-kasser for studerende, selvstændige, lærlinge og elever og almindelige lønmodtagere.
Kan det betale sig at skifte til en billigere a-kasse?
Ja, det kan stort set altid betale sig at skifte til en billigere a-kasse. Du skal nemlig ikke betale for at skifte a-kasse, heller ikke hvis du står mellem to kvartaler. A-kassen, som du flytter medlemskab til, klarer naturligvis alt det praktiske, så du ikke skal betale kontingent to gange.
Derudover er det meget nemt at skifte a-kasse, da du blot skal melde dig ind i den nye, ønskede a-kasse og samtidig meddele, hvor du tidligere har haft et a-kasse-medlemskab. Så vil den gamle a-kasse flytte al information til den nye a-kasse, uden du rigtig skal foretage dig mere.
Dette betyder også, at du naturligvis beholder alle dine optjente rettigheder fra din gamle a-kasse.
En ting, der dog er rigtig vigtigt at huske, er, at du ikke må opsige dit medlemskab i din gamle a-kasse. Det må du ikke, fordi det klarer den gamle og den nye a-kasse sammen. Hvis du derimod opsiger dit medlemskab ved din gamle a-kasse, kan du risikere at miste alle dine optjente rettigheder. Derfor er det rigtig vigtigt, at du ikke selv opsiger dit gamle medlemskab ved din a-kasse. Læs mere om at skifte a-kasse på borger.dk.
Covid-19 og et medlemskab i en a-kasse
Covid-19 hersker desværre stadig rigtig mange steder i Danmark, og derfor er det en rigtig god ide at blive medlem hos en a-kasse, der passer til dig. Mange bliver nemlig ledige og mister arbejde på grund af covid-19. Derfor er det altid bedre at melde dig ind i a-kassen, før du får brug for det, end at stå uden arbejde og uden et medlemskab i en a-kasse.
Denne artikel indeholder sponsoreret indhold
Om Annoncørbetalt indhold
Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem JFMs kommercielle afdelinger og en annoncør.
JFMs uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på JFMs nyhedssites.
Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.
Annoncørbetalt indhold skal leve op til JFMs nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.
Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra JFMs uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.