Annonce
KøbenhavnLIV

Borgmester: Hop ud af bilen, Cecilia Lonning-Skovgaard

Teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) langer ud efter sin borgmesterkollega Cecilia Lonning-Skovgaard (V) ovenpå et debatindlæg, hvor venstrepolitikeren kritiserer Enhedslistens visioner for at sikre ren luft i København. Foto: Københavns Kommune
Annonce

Indlægget er et udtryk for skribentens egen holdning.

I et debatindlæg i Østerbro Avis kalder beskæftigelses- og integrationsborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard (V) Enhedslistens drøm om ren luft i København for et mareridt.

Cecilia Lonning-Skovgaard er bange for, at virksomheder og børnefamilier med bil vil flytte ud af København, hvis vi stiller større krav til vores alle sammens luftkvalitet, og hvis vi gør en reel indsats for at begrænse trængsel og sætte mennesker før biler.

Cecilia Lonning-Skovgaard vil have en havnetunnel til biler. Hun vil bygge til en verden af i går, hvor bilerne ubekymret kunne gasse CO2 ud i byerne og medvirke til overdødelighed og klimaskader. Det er trist, og jeg er overbevist om, at hun undervurderer både de københavnske børnefamilier og de københavnske virksomheders klimaambitioner.


Cecilia Lonning-Skovgaard vil gerne være grøn, når det er belejligt og har tidligere blandt andet talt mod spildevandsudledning i Øresund – for klimaets skyld.

Ninna Hedeager Olsen (EL), teknik- og miljøborgmester


Cecilia Lonning-Skovgaard vil gerne være grøn, når det er belejligt og har tidligere blandt andet talt mod spildevandsudledning i Øresund – for klimaets skyld. Jeg er helt enig. Jeg vil absolut hellere ikke have spildevand i havet, men Cecilia Lonning-Skovgaards pludselige interesse for klimaet klinger hult.

For havde vandselskabet Novafos ikke af egen drift besluttet at sige nej til udledning af spildevand, ville etableringen af Nordhavnstunnellen have betydet udledning af urenset spildevand i Øresund i en periode på op til fire uger.

En beslutning, som hendes parti Venstre stemte for med åbne øjne i Folketinget i forbindelse med den anlægslov, som muliggjorde byggeriet af Nordhavnstunnellen, som er første fase i havnetunnellen. Det er en høj pris for en tunnel til biler, som Cecilia Lonning-Skovgaard med sin forelskelse i Nordhavnstunnelen tilsyneladende var klar til at betale.

Jeg er foruroliget over, at Cecilia Lonning-Skovgaard mener, at det er et mareridt at drømme om mindre trængsel og renere luft i København, for der er brug for politisk mod på klimaområdet. Jeg har forståelse for, at det kan være svært at forestille sig en verden, hvor mennesker trækker ren luft ned i lungerne, hvor vejene er fyldt med liv og mennesker, der går, cykler og hygger sig.

En verden, hvor bilerne fylder meget mindre. Men situationen, klimaet og københavnerne kræver det af os, Cecilia. Vi er nødt til at turde drømme, tro på det og handle. Ellers svigter vi københavnerne og klimaet.

Forskning viser, at hvis vi gør det mere attraktivt at være bilist, vælger flere bilen til. Derfor skal vi selvfølgelig ikke anspore til bilejerskab ved at bygge tunneler reserveret til biler.

I stedet skal vi bygge stadigt flere brede cykelstier, cykelbroer og anlægge endnu flere attraktive grønne stier, så det bliver endnu mere trygt og godt at være blød trafikant i København – og på den måde motivere til klimavenlig transport.

Som borgmester har jeg fravalgt en borgmesterbil og bevæger mig rundt på elcykel – det fungerer glimrende. Jeg vil anbefale dig det samme, Cecilia. Ud af bilen, op på cyklen og bidrag til den grønne omstilling, som så mange københavnere allerede gør. Så vil du se, at man kan komme godt rundt uden at bidrage til en tæt og træls trængsel.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Løftet pegefinger

Københavns Politi inden udsigt til hedebølge: Vi er nødt til at stramme skruen

Amager

Vibeke skrev bog om sin blodprop

Amager

Én gang Fremad, altid Fremad

Annonce