Annonce
Psykologi

David Owe: Kroppen er kongevejen til dine følelser

Davis Owe arbejder både som psykolog og skuespiller, og det giver ham inspiration begge veje. Foto. Chili Djurhuus.
KøbenhavnLIV har været på en walk and talk med psykolog David Owe i Grøndalsparken, og talt med ham om hans metode PowerPose, der, ifølge ham selv, er effektiv mod for eksempel depression eller angst.
Annonce

- Vi er skabt til at bevæge os, og hvis du har modet til at ændre, det der svært, kan du faktisk få det bedre. Men det kræver at du går ind i det -  også med kroppen, fortæller, skuespiller og psykolog David Owe, da han har inviteret på en walk and talk i GrøndalsParken.

Hvorfor går vi her i Grøndals Parken?

- For mange er det lettere at tale om de ting, der er svære, når man ikke sidder i en stol og føler at det forventes, at man har øjenkontakt. Derudover skaber bevægelse fundamentet for fysisk velvære, hvilket er vigtig, hvis man skal have det bedre rent psykisk, fortæller David Owe og pointerer, at han udover at gå ture med sine klienter også træner med dem.

- Når du bevæger dig, især hvis du gør det, med høj puls, får du det automatisk bedre. Det er lidt nørdet, men når man er ramt af stress, angst eller depression, så skrumper hippocampus, som er den del af det limbiske system, der spiller en vigtig rolle i hjernens forsvar mod disse lidelser. Det medfører en uhensigtsmæssig negativ spiral. Men heldigvis er der noget at gøre ved det, da der skabes nye hjerneceller i hippocampus ved fysisk aktivitet med høj puls, siger David Owe og smiler.

Hvordan træner du med dine klienter?

- Både ved walk and talks, øvelser i terapilokalet samt hjemmeopgaver. Og da det er vigtigt, at jeg støtter mine klienter, betyder det selvfølgelig, at jeg også selv laver armbøjninger med dem, hvis det er det, der er brug for, fortæller David Owe. Han slår fast, at det er vigtigt for ham, at hans klienter føler sig set og støttet.

Annonce

Laver træningsprogram

- Det er vigtigt, at mine klienter føler, at jeg ser dem, fortæller David Owe, der altid laver et individuelt træningsprogram til sine klienter, som de bruger mellem terapisessionerne. Og han starter altid med få og lette øvelser.

Hvorfor er det vigtigt at træne mellem sessionerne?

- Det er præcis som at gå til klaver. Du skal øve dig derhjemme. Det er ikke nok at komme en gang hver 14 dag og få lidt undervisning, og så bare ellers sidde på sofaen og vente på at blive bedre. Hjernen belønner dig hver gang du træner ved at udskille dopamin og endorfiner, så det er vigtigt at holde fast i øvelserne regelmæssigt. 30 minutters gåtur i sollys dagligt har samme effekt som antidepressiv medicin mod let til moderat depression, forklarer David Owe og slår fast, at at skal selvfølgelig være overkommelige opgaver, som klienterne kan få gennemført.


Ved at være i en power position ændrer du kemien i hjernen. Stresshormonet kortisol falder og testosteron stiger. Det gør dig mere risikovillig og fungerer derfor enormt godt mod angst. Det får dig også til at tænke mere kreativt og føle dig handlekraftig, hvilket er vigtige komponenter i kampen mod stress og depression.

David Owe, Psykolog


- Derfor bygger vi træningen langsomt op. Det er ligesom, hvis du har en kæmpe bunke med tøj. Hvis du får at vide, at du skal rydde det hele op på en gang, er der mange der går i stå og lader bunken vokse i stedet for at blive mindre. Hvis du til gengæld får at vide, at du kun må tage fem stykker tøj om dagen, så når du i bund på et tidspunkt, siger han og forklarer, at hans klienter også har mulighed for at skrive til ham - eller at han skriver til dem på et bestemt tidspunkt for at holde fast i motivationen.

Annonce

Træning for hjernen

Din hjemmeside hedder PowePose.dk. Hvad er PowerPose?

- PowerPose er mit hjertebarn, og det er en metode der virker, siger David Owe og smiler.

Hvordan?

- Det er egentlig ret simpelt. Det handler om at posere i en opstillet power position i x antal minutter ad gangen. Ved at være i en power position ændrer du kemien i hjernen.

Stresshormonet kortisol falder og testosteron stiger. Det gør dig mere risikovillig og fungerer derfor enormt godt mod angst. Det får dig også til at tænke mere kreativt og føle dig handlekraftig, hvilket er vigtige komponenter i kampen mod stress og depression, svarer David og laver citationstegn, da han siger kampen.

Du presser din krop og hjerne til at gå ind i det farlige, og derfra erfare, at det ikke er farligt. og I og med at du retter din fysiske holdning ændrer du også langsomt på din holdning og mentalt og fysisk. På den måde bliver din forestilling om dig selv langsomt ændret til det bedre, forklarer David Owe.

Annonce

Kongevejen

- Forestil dig en person med lavt selvværd. Personen kigger sjældent folk i øjnene og er en smule krummet sammen. Hvis du beder pågældende om at rette sig op, sætte sine hænder bag nakken, trække vejret dybt ned i maven og kigge frem, så kan du se, at der med det samme sker noget i personen. Det kan være angstprovokerende, men hvis du gør det mange gange nok, så ændrer det din holdning både fysisk og hvordan du og andre oplever dig.

Jeg tager David på ordet. Retter mig op med armene bag nakken og mærker med det samme en fysisk forandring i min krop. Du har ret, siger jeg. Hvad er det, der sker?

- I og med, at du retter dig op og poserer, kommer du automatisk til at fylde mere, både mentalt og fysisk. Man kan sige, at du indtager din plads i rummet, hvilket mange af mine klienter har svært ved. Specielt, hvis de lider af angst, depression eller stress, fortæller David Owe og forklarer, at når ens PowerPose bliver en fast del af den daglige træning, bliver den også en del af en selv, fordi man erfarer de positive følgevirkninger af poseringen.


Når jeg smiler, så bliver jeg automatisk mere glad. Man kan sige, at det er emotionel bodybuilding, hvor du træner dine følelser, og det virker.

David Owe, Psykolog


- Kroppen er kongevejen til at ændre din følelser og opfattelsen af dig selv. Du bliver mere selvsikker. Du tør sige flere ting. Du tør endda at kigge folk i øjnene, fordi du har øvet det sammen med mig, og du er begyndt at øve det mellem sessionerne, hvorefter du langsomt erfarer, at det slet ikke er så farligt.

- I og med at ens krop husker de positive erfaringer, vil den automatisk rette sig op og fylde mere. Og denne mentale og kropslige erfaring kombineret med træning er medvirkende til, at du får det bedre, forklarer David og fortæller, at han selv bruger metoden, når han arbejder som skuespiller.

- Når jeg skal spille en ny rolle, så er det vigtigt, at jeg lever mig ind i rollen og poserer ligesom min karakter - ellers er jeg ikke troværdig som skuespiller. For mine klienter handler det ikke om at spille en anden rolle. Det hanler om at finde ind til den person som er gemt eller undertrygt i dig selv, og det kan PowerPose hjælpe dig med, forklarer han.

- Der er et ordsprog, der siger: 'Smil til verdenen og den smiler til dig'. Måske er det lidt søgt, men det er faktisk rigtigt. Når jeg smiler, så bliver jeg automatisk mere glad. Man kan sige, at det er emotionel bodybuilding, hvor du træner dine følelser, og det virker, siger David afsluttende, mens han smiler stort.

David Owe

Udover at arbejde som privat praktiserende psykolog arbejder David Owe også som skuespiller. Han er med i en tysk TV-serie, Unbroken, der får premiere næste år på ZDF-Neo samt i musicalen The Bodyguard - The Musical i Tivoli.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Levende begravet på Rahbeks Allé

Alkoholforbud

Politisk forslag vil gøre det forbudt at drikke alkohol på Anker Jørgensens Plads: Det er af nød, vi er kommet hertil

112

Snuppet med 274 gram hash på Enghave Plads

Klima

Festival: På sporet af klimaet

Annonce