Annonce
Corona

De er i størst smittefare: Men chauffører testes ikke

Taxachauffører er blandt de mest udsatte for smitte. Men bliver de mere Covid-syge end andre? Det ved man ikke, for det bliver ikke testet og kortlagt. Foto: Jacob Crawfurd / Byrd
Brancherne tester ikke og har intet overblik over, om chauffører bliver mere covid-syge end den øvrige befolkning. Virologiprofessor savner systematisk test. Blandt andet for at teste om mundbind virker som antydet.
Annonce

Jo mere coronavirus man smittes med, jo mere syg bliver man. Det er erfaringerne fra hele verden, hvor frontpersonale, som læger og sygeplejersker, er blevet hårdest ramt af den verdensomspændende epidemi.

Udenfor sundhedsvæsnet er det taxachauffører og buschauffører, der er blandt topscorerne, hvad angår smittefare. Men det har ikke fået hverken taxa-brancheorganisationen Dansk Person Transport eller Movia til at teste ekstraordinært blandt chauførerne i hovedstaden. Hverken før eller efter påbuddet om mundbind i bus og taxa trådte i kraft 22. august.


Mange undersøgelser antyder, at mundbind virker. Men vi har ikke undersøgelsen, der kan stå en videnskabelig trykprøve


Det bekræfter begge over for KøbenhavnLIV.dk Begge bekræfter også, at man dermed ikke har et overblik over, om chaufførerne blev eller bliver mere covid-syge eller blot mere smittet end den øvrige befolkning.

Annonce

Følger anbefalingerne

- I den bedste verden, synes folk som mig jo, at man burde teste langt mere systematisk. Helt generelt. Kun på den måde kan vi få overblik over smitte- og sygdomsmønstrene og over hvad der virker. Så jeg kan kun igen appellere til, at man tester langt mere systematisk, siger professor i virologi ved Københavns Universitet, Allan Randrup Thomsen til KøbenhavnLIV.dk

- Mange undersøgelser antyder, at mundbind virker. Men vi har ikke undersøgelsen, der kan stå en videnskabelig trykprøve. Det kunne sådan en systematisk test før og efter påbuddet jo have givet os. Så ville vi have et langt mere videnskabeligt og sundshedsfagligt billede af hele covid-situationen, siger Allan Randrup Thomsen.

Statistikken fra den svenske undersøgelse taler sit tydelige sprog. Taxachauffører og buschauffører er i den største risikogruppe hvad angår smittefare. Men ingen ved, om de to faggrupper er mere covid-syge end andre faggrupper, da der ikke er blevet testet systematisk.

Både DPT og Movia oplyser, at de følger alle retningslinger og anbefalinger, også hvad angår opfordring til test hvis den enkelte medarbejder oplever coronasymptomer. Movia henviser desuden til operatørerne, der formelt har ansat buschaufførerne.

Annonce

Ingen planer om systematisk test

Statens Seruminstitut oplyser, at der lige nu testes over 25.000 danskere i døgnet, og at man forventer, at tallet kan komme helt op på 60.000 i døgnet.

Der er ingen planer om at foretage systematiske test. Det tætteste man kommer, er regelmæssig test af landets sundheds- og plejepersonale, oplyser SSI.

Annonce

Movia: Fokus på arbejdsmiljø, ikke på test og kortlægning

Movias kommunikationsdirektør Camilla Struckmann skriver følgende bemærkning til KøbenhavnLIV.dk

”Movia har i foråret gjort mange ekstra ting for at sikre rammer for et godt arbejdsmiljø for operatørernes chauffører. Busserne er fungerer som et ubemandet selvbetjeningsmiljø uden salg af kontantbilletter. Busserne kører med nedsat kapacitet – konkret således at alle siddepladser samt halvdelen af ståpladserne kan anvendes. Det vil sige, at der er plads til op til 30 passagerer i små busser, op til 50-60 passagerer i almindelige busser og op til 70 passagerer i ledbusser. Kunderne instrueres desuden med informationsplakater om at bruge mundbind og undgå ophold ved siden af chaufføren. Alt dette fortsætter vi med."

"Med baggrund i meldingerne fra vores operatører under COVICD-19, har vi efter en kort tilvænningsperiode i begyndelsen af epidemien ikke oplevet et større sygefravær hos chaufførerne. Sammen med vores operatører og 3F er vi nået frem til enighed om det nuværende sikkerhedsniveau omkring chaufførpladsen, der efterfølgende har fået et ekstra lag af sikkerhed ved obligatorisk brug af værnemidler for både passagerer og chauffører. Vi er desuden enige med parterne om, at brug af visir er det bedst mulige værnemiddel for chaufførerne, og vi tester derfor i øjeblikket brug af visir sammen med udvalgte operatører."

"Movias fokus har derfor, frem for kortlægninger, været løbende at sikre de bedst mulige rammer for chaufførernes arbejdsmiljø.”

kilder

"Jo mere coronavirus man smittes med…" : Christian Wejse, forsker i infektionssygdomme ved Aarhus Universitet til DR: https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/hvorfor-bliver-nogle-unge-ogsaa-haardt-ramt-af-coronavirus-det-kan-skyldes

De to faggrupper højest på listen: Undersøgelse fra den svenske ’Folkhalsomyndigheten’ der sammenlignede smittefare blandt henholdsvis svenske og finske skolebørn, samt sammenlignede med øvrige faggrupper: https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/c1b78bffbfde4a7899eb0d8ffdb57b09/covid-19-school-aged-children.pdf

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Vesterbro

Kamp om pladserne i Vesterbro Sogn

Debat

Cykelkaos hersker på Grundtvigsvej

Klumme

At vente på døden

Annonce