Annonce
KøbenhavnLIV

Din alder bestemmer: Hvor meget søvn skal du have?

Foto: Dakota Corbin (Unsplash)
Annonce

Vi bruger omkring en tredjedel af vores liv på at sove. Nogen sover mere end de skal, andre sover mindre. Og søvn er, ligesom vand, mad og ilt, en livsnødvendighed. Men helt præcist hvor meget af det har vi brug for?

Tal fra den amerikanske fond The National Sleep Foundation viser med al tydelighed, at der er stor forskel på, hvor meget søvn vi skal have igennem de forskellige aldre af vores liv, det skriver Daily Mail og Science Daily.

Et hold bestående af 18 specialister i anatomi, fysiologi, pædagogik, neurologi, alderdom og gynækologi har bragt to år på at undersøge, hvor mange timer den optimale søvn er, og den bestemmes i høj grad af vores alder.

Annonce

Så meget skal dit barn sove

De nye undersøgelser fik ekspertpanelet til at revidere deres anbefalinger til optimal søvn i alle børnealdersgrupperne - fra nyfødt til teenager.

Blandt andet anbefalede man før, at nyfødte skulle sove mellem 12-18 timer i døgnet. Man har nu snævret det interval ned til mellem 14 og 17 timer per døgn. Derimod er anbefalingen til babyers søvn blev lidt mere åben, da den før hed 14-15. Nu hedder anbefalingen mellem 12-15 timer.

Annonce

Så meget skal man sove

Nyfødte (0-3 måneder): 14-17 timer hver dag (før var det 12-18 timer) Babyer (4-11 måneder): 12-15 timer hver dag (før var det 14-15 timer) Tumlinger (1-2 år): 11-14  timer hver dag (før var det 12-14 timer) Børnehavebørn (3-5 år): 10-13 timer hver dag (før var det 11-13 timer) Skolebørn (6-13 år): 9-11 timer hver dag (før var det 10-11 timer) Teenagere (14-17 år): 8-10 timer hver dag (før var det 8.5-9.5 timer) Unge (18-25 år): 7-9 timer hver dag (ny kategori) Voksne (26-64 år): Uændret 7-9 timer hver dag Ældre (65+ år): 7-9 timer hver dag (ny kategori)
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
CORONA

Første plejehjemsbeboer er smittet

112

Redningsaktion i Kastrup: 60-årig mand død

Annonce