Annonce
Debat

Havnetunnel: En helt sort idé

David Rønne, Enhedslisten, næstformand i Østerbro Lokaludvalg
Annonce

Hermed et svar til Jens Lilleund (JL) på hans læserbrev om biltunnelers velsignelser. Han beskriver biltunneler som “moderne” og “fremtidige”. Det kunne næsten ikke være mere forkert. For det første har tunneler været brugt til biler, siden der kom biler til.

Det er der en række grunde til, som bunder i en vis viden om projektet – i højere grad end at være boret fast i den “beton-tænkning” som JL beskylder liste Ø for. Måske snarere en velbegrundet betonskepsis. Lad os kigge på det.

En personbil er noget nær den mindst grønne måde at komme frem på. Det er klart, at en elbil vil være grønnere end en benzinbil (hvis strømmen den kører på er grøn), men det er ligeså klart, at det aldrig bliver hverken grønt eller bæredygtigt, at der skal bruges et stk. to-tons bil til at fragte ca. 1,13 personer på arbejde.


En personbil er noget nær den mindst grønne måde at komme frem på


Det er ikke grønt. Det bliver aldrig grønt. Det er her vi har det reelle problem.

Problemet der skal løses, er netop ikke skabe bedre plads til bilerne, men i stedet at skabe velfungerende alternativer til privatbilismen. Derfor er en havnetunnel til biler en helt sort ide, der peger i den gale retning.

Få ting er samtidigt mindre grønne, end at flytte rundt på de mange tusind tons vand, jord, sediment og beton, som er nødvendigt for at etablere Frank Jensens og Lars Løkkes ønske-ø og den tilhørende havnetunnel til biltrafikken.

Men giver en tunnel ikke færre biler i byen?

Her er det springende punkt: i forhold til hvad? Analyserne af havnetunnelen tager udgangspunkt i, at man ikke foretager sig noget som helst fornuftigt i forhold til at begrænse privatbilismen eller skaber bedre offentlige alternativer i de næste 30 år.

Dermed bliver analysernes konklusion, at vi vil få en “mindre vækst” af trafik i byen ved en havnetunnel end vi ellers ville have set – men det er ikke det samme som færre biler i byen. En lang række i forvejen problematiske gader og strækninger vil fortsat være belastede og opleve øget trafik.

Hvad så i stedet for?

Lad københavnerne få en miljøring, så personbilerne skal betale for at følge myldretiden ind og ud af byen. Det vil mindske presset på byen og redde liv som følge af den mindre forurening.

Reserver en af motorvejsbanerne til biler med mindst tre passagerer i (det kan de finde ud af i bilglade USA). Lad os få priser på beboerlicenser, der følger parkeringszonerne, så det bliver dyrere at have bil i de mest belastede kvarterer – det er kun rimeligt når vi nu ved, at der i nogle kvarterer er 25% af de parkerede biler der faktisk ikke bruges til hverdag. Lad også prisen på beboerlicensen være afhængig af bilens længde, så biler der fylder mere, betaler mere.

Og lad os helt overordnet insistere på, at der skal tages et samlet og visionært ansvar for hele regionens trafikplanlægning, så vi kan få velfungerende, grøn (og helst gratis) offentlig transport, som er indrettet til hurtige skift til og fra personbil der hvor det er nødvendigt (for ja, der er steder hvor bil er nødvendig).

(forkortet af redaktionen)

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Byliv

Coronatest uden tidsbestilling

Annonce