Annonce
Trafik

Overbo til Cityringen: Jeg har ikke sovet ordentligt i et år

Hannibal Holt. Foto: Christian M. Olsen
Cityringen har lige haft et års fødselsdag. Hver måned fragter den flere millioner passagerer rundt i byen, men der er også en gruppe borgere, for hvem Cityringen har medført en insisterende larm, som de skal leve med hvert fjerde minut. Blandt dem er Hannibal Holt i Dronningens Tværgade.
Annonce

- Jeg har ikke haft ordentlig nattesøvn i et år, siden metroen begyndte at køre. Det lyder som om en rullekuffert bliver trukket hen over et cementgulv hvert fjerde minut.

Det fortæller Hannibal Holt, der bor i Dronningens Tværgade i en ejendom, der ligger lige over Cityringens forløb. Og han er langt fra den eneste, der har det sådan.

Metroselskabet har det seneste år modtaget 360 klager fra forskellige husstande i København og på Frederiksberg, som er generet af lydene fra Cityringen, der åbnede 29. september i fjor.


Det lyder som om en rullekuffert bliver trukket hen over et cementgulv hvert fjerde minut

Hannibal Holt


Beboere har i år sluttet sig sammen i netværket Nej til metrostøj, og Hannibal Holt er en af dem. Han forsøger sammen med de andre ved fælles hjælp at råbe politikere og Metroselskabet op.

- Jeg undrer mig over, at man ikke kan bygge en metro, uden at det støjer, siger han.

Annonce

Et brudt løfte

Beboerne føler sig snydt, da Metroselskabet i 2016 meldte ud, at borgerne ikke ville kunne høre metroen, når den var færdig. Dengang var beboere, som bor over Cityringen, plaget af lyden fra arbejdstog.

- Jeg blev garanteret, at jeg ikke ville høre noget som helst, når den åbnede. Så tænkte jeg, at jeg måtte være tålmodig, det er jo fint, at vi får bedre infrastruktur. Det løfte viste sig ikke at have hold i virkeligheden, siger han.

Og det meldte Metroselskabet utvetydigt ud både til beboere og medier. Men i dag siger selskabet, at formuleringen dengang var upræcis. Faktisk regnede man dengang med, at 3.300 husstande ville være påvirket af støj fra metroen, når den stod færdig.

Det fremgår af en såkaldt vvm-redegørelse fra 2008, hvis formål er at klarlægge de påvirkninger af miljøet, der måtte komme i forbindelse med et byggeri.

Derfor mener Metroselskabet også, at de faktisk har gjort det bedre, end man forventede dengang, hvor byggeriet skulle igangsættes.

- Vi har målt ét sted (på Østerbro, red), at vi ligger over støjgrænserne, og forventningen dengang lød på over 3000. Det er få, som kan høre det i dag, og det er svært at forestille sig, at man kan transportere millioner af mennesker, uden at det overhovedet kan høres, siger Louise Høst, direktør i Metroselskabet.

Annonce

Penge hjælper ikke

En uvildig kommission, Ekspropriationskommissionen,

skal i løbet af oktober måle lydniveauet i forskellige lejligheder i København og på Frederiksberg for at vurdere, om det borgerne kan høre i deres lejligheder overskrider tålegrænsen.

Hvis kommissionen vurderer, at støjen er for høj, kan de beslutte, at beboerne skal kompenseres økonomisk.

Men beboerne i netværket er ikke interesserede i økonomisk kompensation.

- Ekspropriation hjælper ikke noget. Så kan man eventuelt få en erstatning og skrubbe af ved at flytte, siger Hannibal Holt.  Og beboere i Netværket mod metrostøj peger på, at Cityringen formentlig skal være der de næste 100 år eller mere, og beboere også i fremtiden skal kunne leve med at bo over den.

De vil have ro, og de mener ikke, at de officielle støjgrænser er hverken tidssvarende eller afgørende for, hvor generende støjen er. Det handler nemlig ikke, hvor meget det larmer, når det enkelte tog suser forbi under deres lejlighed. Det er gentagelsen af støjen. Igen og igen.

- Jeg er vant til støj og har ikke noget imod, at der sker noget, men sådan en tilbagevendende lyd af en rullekuffert hvert fjerde minut døgnet rundt bør ingen leve med, mener Hannibal Holt.

Annonce

Spist af med dit og dat

Metroselskabet meddelte i et brev til beboerne i juni, at de ikke ville foretage flere større forbedringer i forbindelse med metrodriften. Det sætter et foreløbigt punktum i et forløb, hvor beboerne føler sig holdt hen med løfter om mindre støj.

- Vi er blevet spist af med løfter om skinneslibning, hjulafretning og dit og dat. Men nu har de sagt, at de ikke gør mere. Derfor reagerer vi nu, siger Karina Juhl, der er en anden af naboerne til Cityringen.

I december sleb Metroselskabet skinnerne, noget de vil gøre igen til november. Ifølge netværket reducerede slibningen støjen for en stund. Men siden er det blevet værre igen, og nu vil beboerne have politikerne på banen i sagen.

- Nu har vi sendt et brev til borgmestrene i København og på Frederiksberg og til transportministeren. De må som ejere gøre noget ved det. Vi er trætte af at korrespondere med Metroselskabet, siger Kjeld Lykke, en tredje fra netværket Nej til Metrostøj.

Annonce

Færre vil føle sig generet

Hos Metroselskabet lyder forklaringen, at man frem til slutningen af juni i år har forsøgt at imødekomme borgerne, som oplever støjen. Men forbedringerne kommer ifølge selskabet ikke fra den ene dag til den anden. Derfor mener de, at beboerne nu skal have mulighed for at prøve deres sag hos Ekspropriationskommissionen.

Det betyder dog ikke, at de stopper med at foretage lyddæmpende foranstaltninger, lyder det fra direktøren.

- Det kan tage nogle år, før alle børnesygdomme er væk. Men jeg regner med, at lydniveauet vil blive lavere, og at færre vil føle sig generet, siger Louise Høst.

Annonce
Annonce
KULTUR

Teaterflisen uddeles i december

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Allehelgen

Dem vi savner, mindes vi i dag

Kultur

Nyt kunstinitiativ: Oplev lyden af corona

Corona

Et gymnasieliv med mundbind

Annonce