Annonce
Oversvømmelse

Skybrudssikring af Lyngbyvej er blevet færdig

Skybrudstunnelen under Lyngbyvej. Foto: Hofor
Den gamle gangtunnel under Lyngbyvej ved Ryparken station er blevet omdannet til skybrudsbassin, og regnvand opsuges nu effektivt i bassinet i stedet for at oversvømme vejen. Det vil få trafikken til at glide lettere og mindske antallet af gange den vigtige indfaldsvej må lukke, når det regner kraftigt.
Annonce

Lyngbyvej omkring Østerbro og Ryparken er et af Københavns mest sårbare trafikknudepunkter ved skybrud. 7 gange inden for de seneste 11 år har strækningen stået under vand og måtte lukke grundet de stadig hyppigere skybrud. Det har været til stor irritation for bilisterne, og vi kender alle billederne af biler fanget i vandmasser.

Men nu er den gamle gangtunnel under Lyngbyvej ved Ryparken blevet omdannet til et skybrudsbassin, og dermed er risikoen for at vi fremover vil se oversvømmelser og biler der står under vand blevet meget mindre, lyder det i en pressemeddelelse fra HOFOR, der har stået for skybrudssikringen af Lyngbyvejen.

Det var Københavns Kommune, der tilbage i 2019 gav tilladelse til at ændre formålet med tunnelen under Lyngbyvej, hvorefter HOFOR gik i gang med at omdanne gangtunnelen til et skybrudsbassin, og nu er projektet altså blevet færdigt.


Det er et godt eksempel på den nytænkning, der er brug for, når vi skal klimasikre vores by, så vi slipper for de tilbagevendende oversvømmelser.

teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL), Københavns Kommune


- Det er et godt eksempel på den nytænkning, der er brug for, når vi skal klimasikre vores by, så vi slipper for de tilbagevendende oversvømmelser. Med det her projekt viser vi, at der ikke kun tænkes nyt, når vi laver grønne løsninger til at håndtere regnvand på overfladen. Men at der også kan findes smarte løsninger, hvor vi bruger byens infrastruktur på en ny måde, siger teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL), Københavns Kommune.

Annonce

Vigtig indfaldsvej

- Lyngbyvejen er en af de vigtigste indfaldsveje til København. Tusindvis af trafikanter bruger den hver eneste dag, og vi lægger af samme grund stor vægt på, at den kan holdes åben i al slags vejr, herunder kraftig regn. Vi har af samme årsag investeret i nye pumper med markant højere kapacitet. Og vi er også glade for den nye løsning, der forhåbentlig vil minimere det antal gange, vejen må lukke, til glæde for de mange daglige trafikanter på strækningen, siger drifts- og teknikdirektør Michael Kirkfeldt fra Vejdirektoratet.

Gangtunnelen kan rumme 700 kvadratmeter vand og bliver fyldt, når den store kloakledning Lersøledningen er ved at være presset af vandmængderne. Ved de meget kraftige regnskyl og skybrud vil det stadig været nødvendigt at lede vand ud på motorvejen, men det kan gøres mere kontrolleret.

Oversvømmelse af Helsingørmotorvejen ved en tidligere lejlighed. Foto: HOFOR/SEES media, Ulrik M. Eriksen

- Tidligere sprang kloakdæksler under banelegemet op og vejen blev fyldt med vand, når kloakkerne blev fyldt. Med den styring, der er etableret i det nye skybrudsbassin, kan vi mere kontrolleret og sikkert lede vandet ud over vejen, og allerede have lukket vejen inden det sker. Når vi vælger at oversvømme Lyngbyvejen og videre ud på Helsingørmotorvejen, så er det for at undgå at et villakvarter i området bliver oversvømmet i stedet for, forklarer planchef fra HOFOR Brian Hansen.

To gange i løbet af sommeren har bassinet aflastet kloaksystemet, uden at der dog var skybrud i kvarteret.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Klumme

Jeg går helt fra snøvsen

Annonce
Forsiden netop nu
Politik

Hustru anklager partitoppen: Socialdemokratiet har koordineret angrebet på Frank

Historisk

Tiden går, Under Uret består

Klumme

Stoffer gemt i te og kager

Vesterbro

En snak om: Sorg og selvmord

Klumme

Den største beslutning

Annonce