Annoncørbetalt indhold

Sponsoreret: Stil krav til din tøjbutik. Damemode skal være miljøvenlig

Indehaver Lene Kornum sammen med medarbejderne Lene Bendix og Tina Lyng Larsen i butikken i Valby.
Annonce

 

Som den miljøbevidste forbruger du er, er du også begyndt at tænke på det tøj, du har på. Mens det længe har været et udbredt krav fra småbørnsforældre, at deres poder skal iklædes økologiske sparkedragter, er turen kommet til de voksne.

Det kan man mærke i dametøjsforretningen, fortæller Lene Kornum, som har været i branchen i 34 år. Hun har siden 2003 været indehaver af Butik Kornum, der i dag ligger på Rughavevej 1 i Valby.

”Det er simpelthen et krav fra kunderne, de vil have muligheden for at vælge miljøbevidst. Vi yder i forvejen en meget personlige kundeservice, så ønsket om mere bæredygtighed er selvfølgelig en opgave, vi tager på os, og gør vores bedste for at opfylde,” fortæller hun. Og det sker på flere forskellige måder.

Annonce

Tiltro til tekstiler

Gennem mange år har man hos Butik Kornum forhandlet tøj fra LauRie, og da det jyske tøjmærke i 2016 blev OEKO-TEX®-certificeret, var det en kærkommen lejlighed for butikken i Valby at følge med.

”I alt er cirka 60 procent af vores tøj i butikken på den måde miljøvenligt,” fortæller Lene Kornum.

Ifølge Teknologisk Institut betyder OEKO-TEX®certificeringen, at tøjet er blevet testet for skadelige stoffer på et laboratorium. Ikke kun stoffet, men også for eksempel lynlåse, knapper og sytråd. OEKO-TEX®-kravene er langt mere omfattende, end lovgivningen kræver. Mærket har tilnavnet ”Tiltro til tekstiler” og er en garanti for, at der ikke findes skadelige kemi i tøjet.

”Samtidig er LauRie også de bedste bukser på markedet, så det giver jo næsten sig selv, at vi skal forhandle dem,” mener Lene Kornum. LauRie barsler desuden med en ny serie af øko-certificerede produkter, oplyser hun.

Annonce

Tøj med øje for økologi og klima 

LauRies certificering er én af måderne, Butik Kornum lever op til kundernes krav om miljøbevidsthed, økologi, bæredygtighed og klimavenlighed.

”For eksempel har vi i øjeblikket en bæredygtig regnfrakke, der er lavet af genbrugte plastikflasker. Vi har også økologiske alpakauldstrømper, økologiske bomuldsvarer fra Skovhuus, og så har vi også fået strømper og bluser, der er lavet af bambus i stedet for bomuld. Det er klimavenligt på grund af den måde bambussen vokser på, den er meget hurtigt voksende, og stoffet er meget slidstærkt og samtidig åndbart,” fortæller Lene Kornum.

Slidstyrken er også blevet et salgsargument, selv om det umiddelbart ikke lyder rentabelt for forhandleren, at tøjet holder længere.

”Til gengæld er vi ikke længere så glade for syntetiske stoffer,” siger hun, der lover endnu mere miljøvenligt tøj i butikken.

Annonce

Bæredygtige beklædnings-trends

”Der er modemesse i Bellacenteret i slutningen af januar, så der skal vi ud og se på den nyeste mode, som uden tvivl også vil bære præg af kundernes miljø- og klimakrav,” forventer Lene Kornum.

Hos Butik Kornum gør man også sit til at skåne miljøet i øvrigt.

”Da vi renoverede for fem år siden, skiftede vi alle vores lamper ud til LED, som sparer på energien. Og så har vi valgt ikke at have lys på vores facade. Vi spurgte os selv, hvem har egentlig gavn af en oplyst facade, og valgte i stedet at spare de penge,” slutter Lene Kornum.

Klik her, hvis du vil vide mere om Butik Kornum i Valby.

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Klumme

Find Holger

Annonce