Annonce
KøbenhavnLIV

Til kamp for bussens bevarelse: »De må ikke nedlægge vores direkte forbindelse til resten af byen«

Sydhavner Helle Wandel kæmper indædt for at bevare linje 3A, der i en menneskealder har forbundet det gamle Sydhavnen med resten af København. - Foto: Benedicte Lorenzen

Sydhavner Helle Wandel har i flere år kæmpet for, at linje 3A fra Nordhavn til Sydhavnen ikke blev nedlagt, når Metro Cityringen åbnede. Senest har hun lavet en underskriftsindsamling, men kampen er indtil videre forgæves. På søndag er det slut med linje 3A.

Annonce

Som en trofast livsnerve har buslinjen med nummeret tre i årevis forbundet København fra Valbyparken i syd til Østerbro i Nord. Først som sporvogn, siden som buslinje 3, der i begyndelsen af det nye årtusinde blev til A-bussen linje 3A. På søndag er det slut med den historiske linje. Som en konsekvens af Metro Cityringens åbning bliver busnettet nemlig fuldstændig ændret, og i den forbindelse har man besluttet at nedlægge bus 3A. Men den beslutning køber sydhavner Helle Wandel ikke.

I flere år har hun kæmpet indædt for 3A‘s bevarelse, og hun har ikke opgivet håbet endnu:

»Først lavede jeg en Facebookgruppe, der hedder ‘Bevar linie 3a fra Valbyparken til Nordhavn st. Østerbro’, og den var der mange lokale, der meldte sig ind i. Jeg har generelt været rigtig aktiv omkring bevarelsen af linje 3A, og jeg ved, at også Kgs. Enghave Lokaludvalg har været aktive, men da jeg så kunne se, at der alligevel ikke rigtig skete noget, besluttede jeg at tage et skridt mere. Jeg lavede derfor en underskriftsindsamling til bevarelse af linje 3A, hvor knap 400 har skrevet under på nuværende tidspunkt,« fortæller hun.

Annonce

»Hvad skal vi nu gøre?«

Den aktive sydhavner har nogle klare budskaber på, hvorfor hun bliver ved med kæmpe en kamp, der umiddelbart synes at være tabt. Når den historisk store busomlægning kaldet ‘Nyt Bynet’ træder i kraft på søndag 13. oktober, er det nemlig stadig slut med linje 3A:

»Mit ene budskab er, at linje 3A er den eneste rute, der går på tværs af byen uden skift. Der kommer selvfølgelig alternativer, men det bliver med længere gåafstand og flere skift. Her skal man jo huske, at Sydhavnen er en bydel med mange ældre, der er dårligt gående. Der er mange herude, der er vant til at tage 3A til eksempelvis Rigshospitalet,« fortæller hun og fortsætter:

»Jeg er blevet mødt af et væld af kommentarer fra folk, der slet ikke havde opdaget, at 3A skulle nedlægges, hvor de spørger, hvad de nu skal gøre. Jeg har mødt mange herudefra, som er dybt bekymrede, vi får jo ikke en metro før 2024, og indtil da er der ikke nogen direkte buslinje til Enghave Plads, som er den nærmeste metrostation, vi kan komme til,« siger hun.

Annonce

Tænk jer om en gang mere

Godt nok vil linje 9A fremover køre helt ned i bunden af Mozartvej, hvor Valbyparken begynder, men den kører kun til Carlsberg Station, hvor man så må skifte, hvis man vil videre til metrostationen ved Enghave Plads.

»Det er jo ikke fordi, vi har noget imod metroen eller nye buslinjer, men tænk jer nu om. At nedlægge 3A gør det rigtig besværligt for rigtig mange mennesker. Det er også mit budskab. De er jo ved at skære en hel bydel fra, og det er altså ikke fremskridt. Det er det ikke. Nej, det aller vigtigste budskab er, at de skal tænke sig om en gang mere,« siger Helle Wandel.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Amager

Flydende italiensk luksus i havnen

Annonce