Annonce
KøbenhavnLIV

Transport til vands: Minister vil nu hjælpe København med landstrøm til store skibe

En runde mere. Transportminister Benny Engelbrecht (S) og overborgmester i København Frank Jensen (S) hilser på hinanden ved pressemøde om mere grønt transport. Foto: Martin Sylvest/ Ritzau Scanpix
Annonce

København er langtfra i den grønne førertrøje, når det gælder landsstrøm ved krydstogtsskibe, som lægger til kaj i Nordhavn og Langelinie.

En af hindringerne med at komme i gang, har været, at kommunen ikke selv har måtte betale for anlæg til skibe, så de kan holdes i gang med strøm i stedet for forurenende diesel, som ryger hen over beboerne på Langelinie og andre steder i nærheden af skibene.

Annonce

Minister kigger

Det har været anset som konkurrenceforvridende over for andre aktører, hvis en kommune betaler anlæg i havnen. Men regeringen undersøger nu, om det kan ændres.

- Vi har forpligtet os til at kigge på hjemmelsgrundlaget. Det har været et ønske både for København og Århus, sagde transportminister Benny Engelbrecht (S) til et pressemøde ved det gamle radiohus på kanten af København og Frederiksberg torsdag morgen, hvor en række grønne initiativer mellem de seks største kommunerne i Danmark, heriblandt København og Frederiksberg, og staten blev præsenteret.

- Vi vil ikke finde os i, at der skal sendes skadelige partikler ind over københavnerne, når krydstogtsskibene er i havn, lød det fra overborgmester Frank Jensen (S), som håber, at kommunen kan skynde på processen med at få landstrømsanlæg ved at være med til at betale for det.

Kommunen har sat det i gang, uden at måtte finansiere det, og det er planen, at både Oceankaj og Langelinie skal have disse anlæg i løbet af henholdsvis 2022 og 2023. Indtil videre har coronatiden lagt en dæmper på krydstogtsturismen.


Vi vil ikke finde os i, at der skal sendes skadelige partikler ind over københavnerne, når krydstogtsskibene er i havn

Overborgmester Frank Jensen (S)


Annonce

Oslobåd på landstrøm

Der bliver dog indført landsstrøm i en del af havnen i 2020. Det er Oslobåden, der sejler mellem den danske og den norske hovedstad, som snart skal kunne lægge til kaj med strøm. Det er rederiet DFDS, som selv har sat det i gang.

Det kommer af, at Norge er længere fremme end Danmark, når det gælder landstrøm. Tidligere har København tøvet med at sætte ind på strategien med landstrøm, som beboerne på Langelinie og Østerbro Lokaludvalg har presset på med gennem mange år.

Frank Jensen understreger, at kommunen skal være med til at finansiere det, men krydstogtsbranchen selv også skal lægge penge til landstrøm. Det er Copenhagen Malmö Port, som skal indføre landstrøm i København. Dette havneselskab afslog i 2017 et landstrømsanlæg. Københavns Kommune er medejer af Copenhagen Malmö Port.

Landstrøm til skibe

Krydstogtskibe er et transportmiddel, som forurener meget. Skibene forurener ikke kun, når de sejler og lægger til. For store dieselmotorer kører hele tiden, selv når skibet ligger stille i havnen, fordi de leverer de store mængder strøm, som et flydende luksushotel kræver.

Strøm fra havnen - landstrøm - er derfor et alternativ til at lade motoren køre.

Norske og tyske havnebyer har allerede indført landstrøm. Stockholm og Helsinki er også i gang.

I København kommer Oslobåden på landstrøm i løbet af 2020.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Vanløse

Sommercamp var kæmpe succes

Frederiksberg

Fremtidssikret låseforretning

Annonce