Annonce
Holdning

Umut er træt af nasserøve: Jeg synes det er pinligt og mangel på selvrespekt

Umut Sakarya i Guld Kroen til en snak om influencers mad-tiggeri. Foto: Byrd/Kasper Løjtved
Umut Sakarya lægger ikke skjul på, hvad han mener om influencers tiggeri om gratis mad.
Annonce

Trafikstøjen på Fredensgade er konstant. Alligevel er det som om, den gør et lille ophold, når døren til Guldkroen lukker sig bag en. Umut Sakarya sidder med ryggen til indgangen tydeligvis travlt optaget. Duften af en veltilberedt flæskesteg rammer en som en syngende lussing, idet man træder ind i Guldkroens tidslomme. Stolene med grønt betræk som i de gamle autentiske kroer, høje træpaneler, dannebrog på pind og ranker af plasticblomster, som kælent smyger sig ned fra loftet.

NørrebroLIV har sat Umut Sakarya stævne i Guldkroen til en snak om hans syn på den måde, influencers henvender sig til ham på og mange andre i branchen for at få et gratis måltid mad for tilgengæld at lave en story eller et par posts i deres SOME kanaler. Umut Sakarya har en klar holdning til den slags.

- Jeg synes, det er mangel på selvrespekt, når influencers sælger sig selv for et gratis måltid  mad, bare fordi det er blevet trendy at kunne fortælle, at man får noget gratis. Det er ikke en forretning. Det er snylteri, siger Umut Sakarya, indehaver af Guldkroen og Guld Kebab på Nørrebro.

Annonce

Gå og knep dig selv

Ordene falder prompte og tørt efter de sidste ugers dækning af en offentliggjort korrespondance mellem Umut Sakarya og Caroline Flemming. En korrespondance hvor Umut Sakarya afslutningsvis beder Caroline Fleming om at 'gå og knep dig selv', efter at Caroline Flemming gentagene gange via Instagram spørger Umut Sakarya om gratis mad hos Guldkebab mod eksponering i hendes story på Instagram. Tiggeriet fik Umut Sakarya op i det røde felt. Ejeren af Guldkroen understreger, at den afsluttende kommentar faldt i vrede. Han var blevet så gal over endnu en influencer, der ville presse gratis mad ud af en biks der ligesom mange andre i branchen har det hårdt på grund af corona.


Jeg ved simpelthen ikke hvornår man gik fra den her nordiske arbejderkultur til at tigge om kebab.

Umut Sakarya, indehaver af Guldkroen og Guldkebab på Nørrebro


Siden Umut Sakaryas afslutningsreplik har der været støtter at finde på både Caroline Flemming og Umut Sakaryas side. For den omtalte sag er noget som virkelig deler vandene.

Korrespondance mellem Caroline Flemming Og Umut Sakarya. Screenshot fra Umuts Instagram-profil.

Hele miseren bliver da også kommenteret af Caroline Flemmings manager Jesper Thomsen, som i et interview med ekstrabladet udtaler følgende.

- Caroline er selvfølgelig pisseærgerlig over sagen. Hendes intentioner er blevet opfattet forkert, men vi har talt om, at det måske godt kan forstås anderledes i en tid hvor restaurationsbranchen kæmper for at overleve., og at hun derfor skulle havde formuleret sig anderledes. Det er nok derfor Umuts reaktion er så voldsom, fortæller Thomsen til Ekstra Bladet, før han understreger, at tv-baronessen undskylder for beskeden.

Annonce

Dét ville være selvrespekt

For Umut Sakarya handler det om meget mere end en gratis meter kebab med bearnaise og fritter. Det handler om selvrespekt, god opførsel og omtanke.

Umut Sakarya er ikke i tvivl. Som influencer skal man finde sine værdier og være selektiv i processen. Det gælder for så vidt også ham selv. For som han siger, så sælger man ud af sin troværdighed, når man binder sig selv op med et givent brand.

Han er godt klar over, at det er nemt for en trængende restauration at falde for et sådan influencer-tigger-stunt. Og for ham er det lige så meget princippet i det, der forarger ham.

- Jeg tror i høj grad, at det er restauranter, der er presset af corona, som falder for tiggeri generelt. De er sultne efter eksponering og er dermed også ukritiske. Jeg synes bestemt, at det er en debat, vi skal tage op, for jeg synes faktisk, at det er lidt uartigt af gå efter en branche, som i forvejen ligger ned, siger Umut Sakarya.

Umut Sakarya lægger ikke skjul på sin holdninger omkring tiggeri. Foto: Byrd/Kasper Løjtved

Umut Sakarya har svært ved at se, hvordan folk kan se sig selv i spejlet og være sig selv bekendt.

- Jeg ved simpelthen ikke hvornår man gik fra den her nordiske arbejderkultur til at tigge om kebab. Jeg giver simpelthen ikke meget for de overfladiske tendenser, siger Umut Sakarya.

Summen er altså, at ingen som absolut ingen kan nasse sig til gratis mad hos Umut Sakarya heller ikke en influencer med 285.000 følgere. Men som Umut forklarer, så forkæler de hellere end gerne deres betalende gæster på en anden måde.

- Jeg vil hellere give lidt ekstra til vores betalende gæster, så de får en god oplevelse og kommer igen. Det er ren købmandsskab.

Umut Sakarya har oplevet stor støtte både fra branchen og udenfor branchen. Folk mener, det er mangel på selvrespekt. Som han siger, så er det lidt som med #metoo. Når én siger stop, så siger flere stop.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
DEBAT

Er der julelys på nettet, hr. minister?

Annonce
Forsiden netop nu
BYLIV

Så er der døgnåbent på genbrugspladsen

DEBAT

Langelinie tilbage til københavnerne

Byliv

Lokale børnehaver modtager frugtplantager

Klumme

Som kornet i jorden

KÅRING

Amagerklub er årets bedste i København

Annonce