Annonce
Kerteminde Ugeavis

Det vrimler med ja-tak-tilbud på Facebook: Derfor virker det godt for købmændene

Brugsuddeler Kim Ernstsen, SuperBrugsen i Langeskov, fortæller, at det også er sjovt for butikken at køre de hurtige ja-tak-tilbud. Arkivfoto: Michael Bager
Mere synlighed og anderledes varer. Supermarkeder vælger nu at jagte kunderne på én ny kanal, når de skal friste dem med et godt tilbud.
Annonce

Nordøstfyn: Julekalendere, vin, batterier eller legetøj.

Udvalget af supermarkedernes lokkende ja-tak-tilbud på Facebook er bredt, og for din lokale købmand er tilbuddene en ny og effektiv måde at komme ud til sine kunder. Derfor ser du det oftere.

Ja-tak-tilbud går ud på, at et supermarked lægger et billede op af en vare på sin facebook-side, og her kan kunderne så skrive "ja tak," hvis de ønsker tilbuddet, og efterfølgende kan de hente det i butikken.

Annonce

Kan eksponere andre varer

Spar i Munkebo, Superbrugsen i Kerteminde og Superbrugsen i Langeskov har god erfaring med at benytte sig af den måde at friste kunderne med et godt tilbud.

- Det giver mere synlighed for os. Kunderne har lettere ved eksempelvis at at tage stilling til, om de har lyst til en god rom, når de kan sidde i sofaen og læse lidt om den, inden de køber den. Det er sværere, når man står i butikken og ser den blandt 100 andre forskellig slags spiritus, fortæller Kim Ernstsen, der er uddeler i Superbrugsen i Langeskov.

- Vi prøver at finde de bedste og de mest lækre varer, når vi kører vores ja-tak-tilbud, forklarer han.

Benjamin Rosengren, købmand i SPAR Munkebo, fortæller, at det er lettere at skabe opmærksom på nogle varer, når de lægges på Facebook. Artkivfoto: Daniel Poulsen

Benjamin Rosengren, der er købmand i Spar i Munkebo, fortæller, at det også er en god måde at eksponere nogle varer på, som supermarkedet måske normalvis ikke vil føre.

- Det skaber også noget opmærksomhed på nogle anderledes produkter, og vi når nok også nogle andre kunder, end vi normalt gør, forklarer han.


Det giver mere synlighed for os. Kunderne har lettere ved eksempelvis at at tage stilling til, om de har lyst til en god rom, når de kan sidde i sofaen og læse lidt om den, inden de køber den. Det er sværere, når man står i butikken og ser den blandt 100 andre forskellig slags spiritus

Kim Ernstsen, uddeler i Superbrugsen i Langeskov


Annonce

Folk har fanget den

På ja tak-tilbuddene kører det oftest efter først-til-mølle-princippet.

-  Folk er gode til at fange den, og og derfor sælger vi rigtig mange varer på ja-tak-tilbud, siger Kim Ernstsen i Langeskov.

- Vi er også skarpere på prisen, når vi sætter tilbuddene på på Facebook. Derfor får kunderne også et godt tilbud, forklarer Jesper Zebitz, der er souschef i Superbrugsen i Kerteminde, som nu i omkring to år har benyttet sig af at flage for gode tilbud på det sociale medie.

Souschef i Superbrugsen i Kerteminde, Jesper Zebitz, fortæller, at der kun har været et tilbud på vin, der slog fejl på Facebook, men ellers går det forrygende med tilbuddene på det sociale medie. Arkivfoto: Kim Rune

Kim Ernsten i Langeskov fortæller, at det også er sjovt for butikken at køre ja-tak-tilbud, når der er nogle restpartier på varer, hvor der kun er 10-20 stk. tilbage.

- Det er lettere at komme igennem med dem, forklarer han.

Superbrugsen i Langeskov kører mellem fem til 30 ja-tak-tilbud om ugen. Det gør Superbrugsen i Kerteminde også ofte, mens Spar i Munkebo kan have uger, hvor der slet ikke er nogen ja tak-tilbud.

- Det afhænger meget af de varer, der er på markedet, forklarer købmanden i Munkebo.

Annonce

Hent jeres varer

- Mit største ønske er bare, at alle, der siger ja tak til et tilbud, også husker at hente det, pointerer Kim Ernstsen i Langeskov og fortæller, at afhentningsprocent er på mellem 80-90 procent.

Derfor må Superbrugsen i Langeskov ind i mellem slå tilbuddet op igen for at få ryddet op i lageret.

- Men det forsvinder altid, og vi køber aldrig mere hjem, end vi ved, at der er marked til. Det er bedre kun at købe 12 af en god vare, end vi køber 82 af den, og vi så skal bøvle med den i et halvt år, fortæller han.

Når Superbrugsen i Kerteminde har uafhentede delikatessevarer, bliver de kunder, som har sagt ja tak til tilbud, kontaktet, forklarer souschef i supermarkedet.

Annonce

Mange benytter sig af det

Der er stor aldersspredning på de kunder, der benytter sig af ja-tak-tilbuddene.

I supermarkedet i Langeskov har der lige kørt et ja-tak-tilbud på billige AA-batterier.

- Her kan det være folk på 20 år, der dukker op, men det kan også ligeså godt være Bent, der lige er fyldt 78 år, som kommer, fordi hans kone har sagt ja til tilbuddet. Derfor spænder det superbredt, og alle kan jo bruge en god portion batterier til fjernbetjeningen, legetøj, uret eller til lyskæderne, som snart skal sættes op, understreger brugsuddeleren i Langeskov.

Lige i øjeblikket stiger spredningen af coronavirus, og Kim Ernstsen tror, at det også betyder noget, når kunderne sidder hjemme og skal tage stilling til, om de lige kan bruge noget, som sælges til halv pris af, hvad det plejer at koste i andre supermarkeder.

- Det kan være en hurtig måde lige at reservere en hurtig julegave.

Jo flere likes, købmændene får på deres facebookside, jo flere ser også deres tilbud.

- Det skaber en god kundestrøm, som vi har mulighed for målrette lidt mere. På den måde kan vi sørge for at fordele kunderne godt hen over ugen, siger Kim Ernstsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce