Annonce
Kerteminde Ugeavis

MG er tilbage i Danmark

MG er tilbage i Danmark. Foto: Jens Eilertsen
Det ikoniske britiske bilmærke er nu på kinesiske hænder, og første model har premiere i Danmark.
Annonce

Elektrisk: De fleste husker vel MG som en lille sjov roadster fra England, men tiderne har ændret sig. I dag er MG en elektrisk bil fra Kina - og mærket vender nu retur til Danmark. Det er Nellemann Bilimport i Fredericia, som har fået en aftale i stand med MG-ejerne, kinesiske Saic, der er verdens syvende største bilproducent og den største batterileverandør. Nellemann importerer Kia, Isuzu og Aston Martin.

Man kan godt sige, at MG vender tilbage til Nellemann, for firmaet stod for importen i 60 år frem til 1989, men i samme åndedrag skal det siges, at den nye aftale med Saic, som har været til forhandling siden 2014, ikke ligner det tidligere samarbejde. MG skal fremadrettet sælges via en website, men der bliver etableret brandstores i Århus, Odense, Roskilde og København. Her kan bilerne også købes, men Nellemann understreger, at det bliver meget let at shoppe online. Der vælges model, som lægges i en kurv, og så får kunden en liste med eventuelt tilbehør.

Stor og billig

Den første model MG ZS EV er i Danmark og kan bestilles online. Der er tale om en meget rummelig - bagagerummet er på hele 448 liter - veludstyret og billig elbil, som vi prøver hos importøren i Fredericia.

Designet er der ikke så meget at sige til - det er ikke noget, som kalder på store følelser. I kabinen er der mest hård plastik, og designet inde får heller ikke hjertet til at slå hurtigere, men pladsen er meget god over alt. Det er nærliggende at sammenligne MG ZS EV med Kia e-Niro, der dog i meget højere grad taler til køberens følelser. Den er smartere indrettet, har bedre materialer og er sjovere at køre. Men e-Niro med mindste batteri og motor er altså også 60.000 kroner dyrere end den nye MG.

Billigste model Comfort koster 219.999 kroner. Det er med 16 tommer alufælge, nøglefri betjening, læderrat, elektronisk p-bremse, p-sensor bag, adaptiv fartpilot, otte tommer touchskærm, navigation, Apple CarPlay/Android Auto, DAB-radio samt vognbaneassistent/vognbaneadvarsel. Det koster 30.000 kroner at opgradere til Luxury, der blandt andet har glastag.

Kun en batteripakke

MG ZS EV kan kun købes med en motor og batteripakke. Motoren leverer 136 hk og 353 Nm, og den er noge hurtigere end tilsvarende elbiler. Accelerationen fra 0-100 km/t er bare 8,2 sekunder. Topfarten er 140 km/t. Batteriet er på 44,5 kWt, og det giver en radius på op til 263 kilometer. Det er i den lave ende. Ladetiden fra 0-80 procent er 40 minutter.

Der er - modsat andre elbiler - ingen ventetid på MG. Der er biler i Danmark, og i Holland er der et lager med 3000 biler, som hurtigt kan sætte kursen mod det hjemlige marked.

Der kommer ikke MG med rene benzin- eller dieselmotorer til Danmark, men senere i år kan der være premiere på endnu en elbil og en plug-in.

MG ZS EV som Luxury med blandt andet glastag. Foto: Jens Eilertsen
Der er drejeknap til gearskiftet. Foto: Jens Eilertsen
Der følger 17 tommer alufælge med i Luxury. Foto: Jens Eilertsen
Instrumenterne er ikke vildt spændende. Foto: Jens Eilertsen
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce

Seneste nyt

Annonce
Forsiden netop nu

Mest læste

Seneste nyt

Annonce