Annonce
Kerteminde Ugeavis

SUV er et hit - vi køber bil til outdoor-drømmen

En SUV er med til at give en følelse af frihed og samtidig næring til drømme om bjergkørsel og fisketure i vildmarken. Foto: Ingimage.com
På bare ti år har de små SUV-biler etableret sig som alternativet til stationcars og fuldblods firehjulstrækkerne.
Annonce

Designerne på Nissan vidste godt, de havde fat i noget helt særligt, da de lancerede Qashqai i 2007. De var eksempelvis i tvivl om, hvad den nye biltype skulle kaldes.

Det blev til crossoveren; et pænere ord for det gadekryds, bilen reelt var, men også et ret rammende ord for en trend i tiden: Vi vil mere og mere, og vi vil det på samme tid.

Qashqai talte til alt det. Den lignede en blanding af en stationcar og en firehjulstrækker, så både mor og far kunne se potentialet – og med sine lange ben ramte den endda klokkerent ind ved seniorerne, som var ved at være trætte af at skulle kravle ned og op, hver gang de skulle i en sedan.

Crossoveren gav bilkøbere mulighed for at tænke på weekend, når de pendlede på arbejde mandag. Crossoveren nærede nemlig drømme om fisketure og bjergkørsel. Det kan godt være, man var funktionær fra 8-16, men man havde sandelig også et andet liv ved siden af fyldt med skovture, svampeplukning og kajak – og her var en langbenet firehjulstrækker faktisk nødvendigt.

En halv snes år senere har Qashqai ikke længere banen for sig selv. Cross-overen, som også kaldes for den kompakte SUV-klasse, vrimler med biler som Peugeot 3008, Ford Kuga, Opel Grandland og VW Tiguan, og klassen er så populær, at den ifølge analytikerfirmaet LMC Automotive har tegnet sig for en andel på 10 procent af det samlede bilsalg i Europa.

Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu

Mest læste

Annonce