Annonce
KLUMME

Mai & Rådhuset: Regeringens trafikpolitik kører København over

Carsten Mai kommenterer hver uge det politiske liv på Københavns Rådhus.

Flere penge til de jyske motorveje hvor man skal være heldig for at møde en modkørende bil. Det er essensen af regeringens nye transportudspil. København springes stort set over, selvom det er hos os, at trængslen er størst og miljøpåvirkningen højest.

Udspillet illustrer de københavnske socialdemokraters udfordring. Partifællerne i regeringen giver aldrig en hjælpende hånd til hovedstaden. Den satser på provinsen, og det de kalder ”produktionsdanmark” med en slet skjult hentydning til, at vi i København bruger al vores tid på papirnusseri og endeløs drik af megadyre café latter.

Det er derfor svært for de lokale socialdemokrater at bruge regeringen som en positiv kraft i deres markedsføring. På et eneste og gratis punkt har transportminister Benny Engelbrecht (S) dog imødekommet kommunerne. Nu får de igen lov til at indføre bilfrie søndage.

Annonce

Kommunen har tidligere brugt denne idé, og voksne københavnere kan huske, hvordan det var under energikrisen at gå midt på gaderne uden risiko for at blive mast af en arrig bilist.

Enhedslistens borgmester Ninna Hedeager Olsen har taget positivt imod ideen og mener, at en bilfri dag vil slå fast, at byrummet kan bruges til meget andet end trafik.

På det område er Enhedslisten i fuld harmoni med et flertal af københavnerne. Målinger før jul viste, at knap seks ud af ti københavnere prioriterer flere områder i byen uden biler.

Målingen og den generelt positive modtagelse i byen af den bilfrie søndag bør give alle partierne på rådhuset anledning til at pudse deres grønne profiler endnu mere af. Kun de borgerlige politikere har en vælgermæssig gevinst ved at nuancere deres meldinger og tale om, at bilerne ikke kan presses helt ud af byen.

Men selv den gevinst er tvivlsom, da mange unge blå vælgere også har øjnene rettet mod et sundere bymiljø.

Et punkt bør partierne på rådhuset dog kunne samles om. Nemlig et massivt krav til regeringen om at prioritere København og hovedstadsområdet.

Tidligere talte man om et ”Københavnerparti”. Det udtryk dækkede, at alle partierne i København, blå som røde, kunne finde sammen for at varetage byens interesser overfor den til enhver tid siddende regering.

Den tid er vist forbi. Socialdemokraternes loyalitet overfor regeringen giver strækmærker i holdningerne, og de blå partier har forsømt at bygge solide alliancer op med de partifæller på Christiansborg som er valgt i hovedstadsområdet.


Et punkt bør partierne på rådhuset dog kunne samles om. Nemlig et massivt krav til regeringen om at prioritere København og hovedstadsområdet.

Carsten Mai


Klokken er fem minutter i tolv for København. Et folketingsvalg på den anden side af sommerferien kan ikke udelukkes, da regeringen rider højt på sin coronahåndtering. Skal den tvinges til løfter om konkrete håndsrækninger til København, skal det være nu. Når regeringen har genvundet taburetterne, er det for sent. Hidtil har passiviteten rådet.

Resultatet er, at det tætteste København er på trafikinvesteringer, er at blive kørt over nok engang.

Carsten Mai

Carsten Mai analyserer politikken i København. Han var i otte år pressechef for tidligere overborgmester Jens Kramer Mikkelsen. I dag driver han konsulentvirksomheden Carsten Mai & Com som rådgiver virksomheder og organisationer om kommunikation og politik. Han er uddannet cand.scient.soc. og bor med sin familie i København. www.carstenmai.dk

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce

Læs mere annoncørbetalt indhold

Annonce
Forsiden netop nu
Samfund

Husker du Maria fra Glasvej?

Annonce