Annonce
Ugeavisen Kolding

Butikkerne i Kolding Storcenter: - Vi venter i spænding på nye koncepter

12 steder i Kolding Storcenter bliver kunderne mødt af disse afskærmninger, som lover, at der snart er en ny butik på vej. Nogle af lokalerne har stået tomme i halvandet år. Foto: Louise Lauritsen
Centerforeningen har mistet en mio. kr. til markedsføring af Kolding Storcenter, fordi der er mange tomme lejemål i centret. Formanden håber, at der snart kommer nye store koncepter, som kan være med til at trække flere kunder til centret.
Annonce

Kolding: De tomme butikker i Kolding Storcenter har haft en meget håndgribelig økonomisk konsekvens for centerforeningen, som står for at markedsføre centret. For med færre butikker i centret skrumper også budgettet til den fælles markedsføring. Fra 2018 til 2019 faldt foreningens indtægt med en mio. kr.

- Det er gået ned af bakke, og det skyldes tomme lejemål. Vi har mistet lidt over en mio. kr., som vi mangler til at markedsføre Kolding Storcenter, fortæller formand for centerforeningen, Brian Jensen, der er direktør for kæden Beauty Team, der blandt andet har butik i Kolding Storcenter.

Centerforeningen har skruet op for indsatsen på de socialemedier og centrets nye app men har samtidig valgt at droppe husstandsomdelingen af to kataloger for at få pengene til at passe.

- Vi har vendt hver en 25 øre. Og det er lykkedes os med et mindre budget at få flere besøgende i centret i 2019, så det er ret flot, konstaterer formanden.

Annonce

Det er ikke fedt

Kolding Storcenter har været udfordret af en del tomme lejemål gennem hele 2019, og det er fortsat i år, hvor coronakrisen har taget livet af yderligere et par butikker.


Der er både plus og minus ved at lave sådan en strategisk tomgang. Det er negativt at gå og kigge på tomme lejemål. Det, syens vi ikke, er fedt.

Brian Jensen, formand, Centerforeningen Kolding Storcenter


Deas, der driver Kolding Storcenter for ejerne Danske Shoppingcentre, bestemmer, hvilke butikker der må leje sig ind i centret, og herfra meldte man i januar 2019, at man arbejdede med strategisk tomgang for at kunne tiltrække internationale kæder til større lejemål.

Og hos centerforeningen bakker man fortsat op om ejernes planer.

- Der er både plus og minus ved at lave sådan en strategisk tomgang. Det er negativt at gå og kigge på tomme lejemål. Det, syens vi ikke, er fedt. Vi kunne ønske os, at de var hurtigere til at finde de nye lejere. Men når de så kommer, så er det forhåbentlig de helt rigtige, siger Brian Jensen.

Han er glad for, at ejerne gør sig umage med at finde de rigtige lejere, som kan være med til at styrke centrets profil.

Annonce

Den rigtige strategi

Han havde fx gerne set, at elektronikvarehuset Power var rykket ind i Kolding Storcenter i stedet for at bygge nyt på den anden side af Vejlevej ved Bauhaus. I det hele taget håber formanden, at der snart kommer nye koncepter til centret.

- Danske Shoppingcentre lover hele tiden, at nu kommer de. Så jeg håber hver dag, at de har landet en aftale med den eller den. Men det har varet længe.

Han tvivler dog ikke på strategien.

- Jeg tror på, at på sigt så er det den rigtige strategi. Vi kunne sagtens fylde centret op med små pizzasteder og andet, som gerne vil ind og lave en hurtig omsætning, men det, tror jeg ikke, giver noget til centret. Vi skal have noget, der er langtidsholdbart.

Centerforeningen har i 2020 budgetteret med samme indtægt som i 2019. Foreningen har cirka 100 medlemmer.

Centerforeningens forventninger

"Sidste års ejerbeslutning om strategisk tomgang, betyder fortsat at Centerforeningen er presset af tomme lokaler i Kolding Storcenter. På sigt er det stadig en forventning, at beslutningen vil føre til nye koncepter, der kan sikre en positiv stigning i kundeflow, fx internationalekædekoncepter, som driver deres egen markedsføring og kundestrøm samt mere oplevelsesprægede koncepter, der kan tillægge værdi til shoppingoplevelsen."

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce