Annonce
Ugeavisen Kolding

Citychef: Byens butikker skal finde nye løsninger

Helligkorsgade lige før jul, mens alle byens butikker fortsat kunne holde åbent. Nu er der i stedet brug for at tænke i digitale baner. Arkivfoto: Mathilde Nygaard Jespersen
Den igangværende nedlukning presser flere af midtbyens butikker til at tænke alternativt for at holde hjulene i gang. I øjeblikket hjælper cityforeningen flere butikker med at finde måde at skabe omsætning gennem digitale kanaler.
Annonce

Kolding: Der er god plads i byens gågader i øjeblikket, hvor langt de fleste butikker er lukket ned.

Alligevel kan man se lys og liv inde i flere af butikslokalerne. De handlende er nemlig mange steder i fuld gang, enten med praktiske gøremål eller alternative måder at holde omsætningen i gang på gennem for eksempel webshops eller sociale medier.

Og netop den alternative handel er noget, som flere butikker arbejder på at få op at stå i øjeblikket. Under forårets nedlukning gik butikkerne sammen om en fælles webshop med udbringning af varer, men den mulighed er der ikke længere, så nu er det op til hver enkelte at finde digitale løsninger, forklarer citychef Mette Schumacher, som i øjeblikket sparrer med flere butikker.

- Folk er jo lige startet efter nytår, og det er nu, de begynder at tænke på, hvad gør vi nu? Så vi ser, om vi kan finde en løsning på Facebook, Instagram og så videre og har fokus på at hjælpe med at stable simple webshops på benene. Det er den simple måde at sikre noget salg på, og jeg kan kun opfordre folk til så vidt muligt at handle på lokale webshops, siger hun.

Annonce

Butik er en passion

Flere af midtbyens butikker har fortsat mulighed for at holde åbent, fordi de handler med for eksempel take-away, dagligvarer, medicin, briller eller medicinsk udstyr. Og de fleste steder vælger man at gøre brug af den mulighed, selvom nedlukningen har lagt en dæmper på travlheden.

- Jeg tror, at når man har en butik, så er det ens passion og liv og hverdag, så de gør det for at få nogle penge i kassen og få så normal en hverdag, som det er muligt. Jeg tror, at det er vigtigt at holde nogle ting i gang i sådan en mærkelig situation, siger Mette Schumacher, som da også har indtryk af, at der kommer kunder i de butikker, der fortsat har åbent.

- Der er selvfølgelig ikke så travlt, som der plejer at være, men der er kunder.


Folk er jo lige startet efter nytår, og det er nu, de begynder at tænke på, hvad gør vi nu? Så vi ser, om vi kan finde en løsning på Facebook, Instagram og så videre.

Mette Schumacher, citychef
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce