Annonce
Ugeavisen Kolding

Easyfood i Kolding udvider udviklingsafdelingen

- Vores innovationsomsætning er på 20 procent om året. Det vil altså sige, at 20 procent af årets omsætning kommer fra produkter og koncepter som ikke fandtes, da året startede. Det kræver virkelig en mental adræt organisation, fortæller Easyfood-direktør, Flemming Paasch.

På Easyfood er der tre ansat i udviklingsafdelingen. - Men til daglig går vi og siger, at alle er ansat i udviklingsafdelingen. Det er vores kultur at udvikle sammen, fortæller direktør Flemming Paasch.

Annonce

Før jul købte direktør Flemming Paasch en bog hjem til samtlige 140 medarbejdere samt til 30 af Easyfoods leverandører. Det var ?1925 modellen' af Carsten Borch.

?1925 modellen og Carsten Borch var med til at kickstarte den innovative kultur, som Easyfood er kendt for. For mere end 10 år siden brugte vi modellen til at skabe 161 produkter på én dag. Ikke bare idéer på post-its. 161 nye produkter der blev bagt og smagt samme dag. Igennem årene har vi skam arbejdet sammen med mange andre end Carsten Borch, alt andet ville jo være konservativt, men da bogen udkom i efteråret, ville vi gerne invitere vores partnere endnu længere ind i vores maskinrum, så op til vores partnerskabsdag i december, sendte vi bogen til vores partnere, så vi samtidig kunne kvalitetssikre nye idéer sammen," fortæller direktør hos EasyFood, Flemming Paasch, i en udsendt pressemeddelelse.

I løbet af Easyfoods partnerskabsdag i december blev der udviklet nye måltidskoncepter rettet mod OL i Rio i 2016. Både medarbejdere og leverandører havde læst bogen hjemmefra, så det var muligt at gennemføre workshoppen på kun tre timer. Dagen endte med fem måltidskoncepter, men især processen undervejs forstærkede mulighederne for, at Easyfood fremover kan udvikle endnu hurtigere sammen med deres leverandører.

?I stedet for at vi allesammen insisterede på at bruge vores egne interne måder at beskrive en innovationsproces på, så brugte vi de samme beskrivelser fra bogen. Og det øgede hastigheden og kvaliteten i processen. Fortællingen i 1925 modellen om Niels Bohr og Arne Jacobsen er jo nem at huske, så det var nemt for alle at referere til personerne i fortællingen, når vi beskrev, hvor langt vi var kommet i processen," fortsætter Flemming Paasch.

Udover bogen har Carsten Borch netop udviklet et online kursus i at bruge 1925 modellen, så det bliver endnu nemmere for virksomheder at udvide deres udviklingsafdeling.

?På Easyfood har vi tre ansat i vores udviklingsafdeling, men til daglig går vi og siger, at alle er ansat i udviklingsafdelingen. Det er vores kultur at udvikle sammen. Derfor vil vi bruge online kurset i 1925 modellen til at gøre det endnu nemmere for medarbejderne at deltage i innovationsprocesser, så vi kan udvikle gennem hele værdikæden. Vores innovationsomsætning er på 20 procent om året. Det vil altså sige, at 20 procent af årets omsætning kommer fra produkter og koncepter som ikke fandtes, da året startede. Det kræver virkelig en mental adræt organisation. Derfor arbejder vi også sammen med både IBC, IBA, Designskolen Kolding og SDU i det vi kalder Easy Academy," afslutter Flemming Paasch.

Easyfood

Easyfood A/S er Danmarks største bageri inden for convenience produkter.

Virksomheden beskæftiger 140 medarbejdere.

I 2014 havde virksomheden en omsætning på 200 millioner kroner og et overskud på 5,8 millioner kroner.

I marts 2015 åbnede Easyfood et helt nyt innovationscenter.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce