Annonce
Ugeavisen Kolding

Fem tip til en bedre madpakke

Der bliver som regel spist op, når madpakken kommer på bordet. Kun Dichte (t.v.) havde rugbrød med, mens Noah (t.h.) havde pitabrød i madpakken. Lærke og Line havde pasta og en masse grøntssager i deres madkasser, og alle børnene var yderst tilfredse med udvalget og spiste det hele. Foto: Louise Lauritsen
Annonce
Annonce

1. Nem at spise

Gør madpakken praktisk, så den kan spises på farten: Tænk i madvarer, som børnene nemt kan tage med i hånden. Det kan fx være en hakkebøf, der er formet som en aflang rulle. Den kan man hurtigt spise på farten. Skift fx råkosten ud med gulerødder med dip.

Annonce

2. Lav ekstra

Forbered og frys ned: Når du alligevel har gang i aftensmaden, så lav en stor portion fiskefrikadeller på panden ved siden af, som du kan fryse ned til resten af måneden. Eller inddrag børnene og hjælp dem med at lave dem, mens aftensmaden forberedes.

Annonce

3. Sæt system på

Skab variation i madpakken: Tænk i fem forskellige hovedingredienser, så du har én til hver dag. Det kan fx være stegte kyllingevinger, kyllingelår, fiskefrikadelle, hakkebøf og et kogt æg. Og kombinér med forskellige former for grøntsager og dip.

Annonce

4. Spændende dip

Gør grøntsagerne spændende med en dip: Lav forskellige små dip, som børnene kan dyppe deres grøntsager i, fx en humus eller forskellige former for puré.

Annonce

5. Undgå tilsætningsstoffer

Vælg rene kødprodukter, der kan give mættende proteiner: Undgå så vidt muligt de forarbejdede fødevarer og vælg i stedet rene produkter uden diverse tilsætningsstoffer, farvestoffer og andet fyld.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce