Annonce
Ugeavisen Kolding

Hos Charlotte elsker børnene at kigge i bøger

En af Charlotte Ohlsens dagplejebørn har fået en ske, som passer til billedbogen, hvor man kan se et barn spise morgenmad. Foto: Steffen Nielsen
Dagplejer Charlotte Ohlsen arbejder hver dag med den samling af bøger, som alle dagplejerne har fået af kommunen. Hun oplever, at børnene har stor glæde ved læsningen.
Annonce

Kolding: Pelle, Emil, Clara og Fie tonser rundt i Charlotte Ohlsens stue. Når man kun er et par år gammel, er begejstring ikke til at tage fejl af, og de fire dagplejebørn er begejstrede. Det er nemlig tid til at læse.

Charlotte har taget plads på en orange benløs stol på gulvet. I hænderne har hun en billedbog med en masse hverdagsbilleder af børn, der spiser, får tøj på, får klippet negle og så videre, og de fire børn i dagplejen danner hurtigt en halvcirkel på og omkring Charlotte og begynder at snakke om billederne.

- Kan I se, at drengen spiser? Hvad er det, han spiser med? spørger Charlotte.

- Det er en ske, siger et af børnene.

- Ja, det er en ske, har vi også sådan en? spørger Charlotte, som finder en lille ske frem og giver den til børnene.

Det giver noget ro, når vi sidder og læser, og en rytme og genkendelighed. De kan godt lide regelmæssigheden i det. Og så giver det også en samhørighed, fordi de har et fælles fokus på bogen.

Charlotte Ohlsen, dagplejer

Annonce

Får meget ud af læsningen

Bogen er en af de fire, som Charlotte Ohlsen i øjeblikket bruger dagligt til at læse og snakke med børnene. Bøgerne har hun tre måneder ad gangen, og derefter bliver de skiftet ud med en ny stak. Fælles for dem alle er, at de giver anledning til en masse snak med dagplejebørnene.

- Normalt kan vi få rigtig lang tid til at gå med at fokusere på nogle ord i bogen, som jeg vælger. Det giver rigtig meget god snak at gå ud fra, forklarer Charlotte, som sammen med børnene får meget ud af de faste læsestunde.

- Det giver meget til børnene. Det giver noget ro, når vi sidder og læser, og en rytme og genkendelighed. De kan godt lide regelmæssigheden i det. Og så giver det også en samhørighed, fordi de har et fælles fokus på bogen.

Charlotte oplever et endnu større fokus på bøger og sprog, efter at dagplejerne har fået tasken med de udvalgte bøger.

- Jeg tror, vi som dagplejere er blevet mere bevidste om at arbejde med sproget på den facon, selvom vi selvfølgelig altid har været bevidste om sprog. Jeg kan også mærke på børnene, at de virkelig gerne vil læse i de her bøger, siger hun

Der bliver peget og snakket meget om de forskellige billeder og ord i bogen. Tanken med dagplejens bøger er, at de skal bruges til dialogisk læsning - det vil sige læsning, hvor man taler meget med børnene om det, de kan se i bogen, og hvor man fokuserer på enkelte ord. Foto: Steffen Nielsen
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce