Annonce
Ugeavisen Kolding

Ideer til midtbyen: Del gågaderne op efter tema

Ugeavisen bringer læsernes ideer og forslag til, hvordan Kolding midtby kan blive endnu mere attraktiv. Det sker som en del af kampagnen Brug din by. Send os dine ideer på brugdinby@ugeavisen.dk eller via vores facebookgruppe.
Annonce

Kolding: Her kommer en længere udredning, men prøv at læse den, jeg tror, at der kan komme lidt nytænkning ud af det. Jeg har siden 80’erne haft med Kolding midtby at gøre. Jeg og min mand startede Bianco Sko i Adelgade i 1982, siden solgte vi, men Kolding midtby har altid været i mine tanker, ikke mindst efter konkurrencen fra storcentret kom - jeg har fulgt udviklingen siden.

Vi startede uden kendskab til sko, havde ingen forudsætning for, hvad vi gjorde dengang. Jeg var studerende på Designskolen, min mand arbejdede som sælger i Topsikring, vi sprang ud i en fantasi om, hvad folk som os (vi var unge, men følte hvad der rørte på sig) ønskede. Vi har i en periode boet i udlandet, men aldrig glemt Kolding, og bor heldigvis i Kolding igen. Derfor har jeg en idé til den uddøende midtby, som jeg tror ville være en mulighed, men også et springbræt for Kolding til at markedsføre sig unikt og som den første by, der differentierer sig.

Annonce

Kunderne vil have ens butikker samlet

Hvis midtbyen vil være stærk, skal man nok tænke som følger: Del byen ind i gader med hvert sit kendetegn. Jeg tror ikke, det er sket i Danmark tidligere, så det ville kunne give endnu bedre markedsføring, hvis Kolding kunne samle sig om nytænkning.

Se Låsbygade-kvarteret som butikker kun med genbrug, genbrugstøj, loppemarkeder, vintage og bæredygtighed. Se Østergade som streetfood, delikatesser, ost, slagter, brød. Se Jernbanegade som fest med fastfood, bar, pizza. Se Helligkorsgade som fashion med tøj, sko, design. Se Søndergade som iværksættergade med nye trends og kunst. Sikke nogle tema-events man kunne samle i de forskellige gader.

I ”gamle” dage ville butikkerne tænke på at være så langt fra konkurrenterne som muligt, men i dag vil kunderne have dem samlet, og det, tror jeg, kan få folk til at ønske at komme tilbage til butikshandel og droppe internethandel og storcenter.

Så kunne det ikke være spændende, at Kolding var de første til at tænke på en ny levende midtby. Hvordan gør man det? Den ene mulighed er, at Kolding Kommune lejer alle de tomme butikker og markedsfører dem interessant som et område for specifikke brancher. Det er måske lidt svært at overbevise et byråd om! Men man kunne kontakte nogle investorer, som ville købe/leje Koldings tomme butikker som et spændende projekt til nytænkning i en ellers uddøende midtby.

Hvis Kolding har modet, så ser jeg en anderledes og levende midtby, som vil være nytænkende og overleve på en alternativ og spændende måde.

Mit bedste ønske er et levende, nutidigt og nytænkende Kolding.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Kolding

Planer om privat nødherberg i Gråbrødregade: Karina vil hjælpe andre hjemløse til et bedre liv

Annonce