Annonce
Ugeavisen Kolding

KOLDING: Turist-branchen vil skabe 230 nye lokale job i løbet af syv år

Kolding Turistforening har netop vedtaget ny strategi, som blandt andet sigter på at skabe 20 procent flere job i branchen. Samtidig vil foreningen til at uddele en pris til årets turist-virksomhed.

Annonce

Mange flere skal arbejde med turister her i Kolding, hvis det står til Kolding Turistforening, som netop har vedtaget sin nye strategi.

Helt konkret har foreningen sat sig det mål at øge beskæftigelsen i turisterhvervene med 20 pct inden 2022. I 2014 var der beskæftiget 1.181 i turistbranchen i Kolding Kommune, som tæller både hoteller, restaurationer, kulturinstitutioner og oplevelses- og event-industrien. Men der er potentiale til mange flere job, og turistforeningen mener altså, at branchen skal vokse med lidt over 230 arbejdspladser i de kommende år.

- Ja, det er ambitiøst, det kan man godt sige, men for det første er der lang tid til 2022 og for det anden et turisme et stort satsningsområde for Kolding. Men vi skruer da helt klart op for ambitionerne med den her strategi, siger Søren Madsen, der er formand for Kolding Turistforening.

Bestyrelsen har arbejdet sig frem til den nye strategi via en række workshops i foråret, og i sidste uge blev de nye satsninger så endeligt vedtaget.

Meget realistisk

Hos Business Kolding anser man den nye strategi som realistisk:

- Der sker rigtig meget inden for turisme-erhvervet her i vores kommune i disse år, og vi har flere stor projekter i gang, så jeg tror ikke, det er urealistiske mål, turistforeningen har sat op, siger Tove Gæmelke, der er direktør for erhvervsudvikling ved Business Kolding.

Både hun og Søren Madsen peger blandt andet på Christiansfelds udnævnelse til Unesco-site, det kommende projekt på Skamlingsbanken og de kendte trækplastre som Koldinghus og Trapholt.

- Det her kommer ikke bare af sig selv, men vi har virkelig et potentiale til at holde på vores turister i lidt længere tid, fordi her er så mange ting at opleve. Kan vi bare få folk til at blive en dag længere her i området, så er meget nået, siger Søren Madsen, der samtidig understreger, at turisme-jobs er særligt attraktive for et område, fordi de ikke kan outsources eller flyttes til en anden landsdel.

For at få ført strategien ud i livet har foreningen peget på seks strategiske fokus, som blandt andet omfatter markedsføring og medlemspleje og netværk.

En ny pris

- Vi vil til at uddele en pris til årets turisme-virksomhed, så vi på den måde synliggør og belønner dem, som gør noget nyt og konkret, siger Søren Madsen.

Rammerne for prisen er endnu ikke fastlagt, men den vil blive delt ud første gang til næste år.

Turisme-strategi

Antallet af arbejdspladser indenfor turistbranchen i Kolding Kommune skal frem til 2022 vokse med 20 procent.


  • Der er i dag beskæftiget cirka 1.181 i branchen.

  • For at gøre strategien til virkelighed vil Kolding Turistforening have særligt fokus på medlemspleje og netværk, markedsføring, erhvervsturisme, små og store oplevelser, god service og design.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce