Annonce
Ugeavisen Kolding

Lad os løfte skolerne og få livsduelige børn og unge

Birgitte Munk
Annonce

Læserbrev: Da de yngste kom afsted i skole og i børnehave osv. var det til en ny hverdag. Der var nødundervisning, hvilket betød at der var færre fag, færre forskellige voksne om børnene og skoledagene var kortere. De blev delt ind i mindre grupper og de fik meget undervisning udenfor. Det var godt for langt de fleste. Der kom færre konflikter mellem børnene og der var større nærvær fra de voksne, fordi der var færre børn pr. voksen og fokus havde flyttet sig.

Der var ikke så mange krav – fokus var på at skabe den bedst mulige hverdag – at få ro på, sådan at alle kunne være trygge i en uvant og svær situation. Det gav bedre trivsel og læring.

For de lidt ældre børn og unge viser erfaringerne, at nogle af de unge virkelig blomstrede fagligt og menneskeligt – de trivedes faktisk bedre uden alle de krav og de pres, der er i skolen og i hverdagen!

Det bør give stof til eftertanke, når vi tænker hvordan vores skoler, uddannelsessteder og daginstitutioner skal være. Vi ved det allerede: hvis vores børn skal vokse op som hele livsduelige mennesker, så skal der være et godt social fundament i skolerne, hvor fokus er på trivsel og læring. Uden trivsel, ingen læring!

Der skal skabes andre vilkår for læring. Den nye arbejdstidsaftale for en del af personalet – nemlig lærerne – er tilsyneladende et godt skridt i den rigtige retning. Hvis vi samtidig sætter fagligheden fri i skolerne, så er vi lidt længere henne ad vejen, men vi kommer ikke uden om, at der skal følge flere ressourcer med. Det vil jeg som socialdemokrat kæmpe for sker i Kolding Kommune.

Vi skal bruge den viden vi har – senest tydeligt illustreret gennem Corona –de ansatte i skoler og daginstitutioner skal prioriteres, i form af flere hjerter og hænder, så de har tid til at arbejde med vores børn. Skabe trivsel og god læring og hermed hele mennesker.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce