Annonce
Ugeavisen Kolding

Nye undervisningsforløb om ghettoer og statistik og vores fælles historie

Arkivalier, der af den ene eller anden grund sjældent er blevet hevet frem fra hylderne, bringes i spil i undervisningsforløbet "Puslespillet". PR-foto
Annonce

Kolding: I to nye undervisningsforløb til udskolingen sætter Kolding Stadsarkivs Uddannelsestjeneste fokus på ghettoer og historiens nuancer.

Det ene undervisningsforløb, "Bag tallene", er et samfundsfagligt forløb, hvor eleverne i et lokalt perspektiv arbejder med de tal og statistikker, der er baggrund for regeringens ghettoplan. I forløbet belyses dermed de lokale konsekvenser af regeringens plan for Danmarks ghettoområder. Undervisningsforløbets formål er at vise eleverne, at der er flere gemte nuancer bag de tal og statistikker, de arbejder med i samfundsfag.

Det andet undervisningsforløbet, "Puslespillet", er et historieforløb, hvor eleverne gennem et puslespil, som de selv producerer indholdet til, får øje på flere af de nuancer og fortællinger, der gemmer sig i vores fælles historie. Der bliver sat fokus på tre temaer; besættelsestiden, kvindehistorie og flygtningehistorie.

Begge forløb er udviklet i et samarbejde med folkeskolelærere i Kolding Kommune.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce