Annonce
Ugeavisen Kolding

Trods stor indsats fra kommunen: Rotteanmeldelser i Kolding er eksploderet

Kolding Kommune har blandt andet opsat skilte ved Slotssøen, hvor de opfordrer folk til ikke at fodre ænderne, da det også tiltrækker rotter. Foto: Søren Gylling
I årets første seks måneder har Kolding Kommune fået mere end dobbelt så mange rotteanmeldelser som i samme periode sidste år. Kommunen er nærmest lagt ned af travlhed.
Annonce

Kolding: 3094 styk. Så mange anmeldelser om rotter har Kolding Kommune fået i årets første seks måneder. Det er en fordobling i forhold til samme periode sidste år, hvor kommunen fik 1535 anmeldelser om rotter.

Kommunen har ellers iværksat en stor indsats mod rotteproblemerne med blandt andet nye intelligente rottefælder, skilte og rydning af steder, hvor rotterne kan opholde sig.

Ifølge Karen Bjørnskov Petersen, miljøsagsbehandler i Kolding Kommune, har de mange anmeldelser ført til, at hendes afdeling i kommunen nærmest har været lagt ned af de mange henvendelser. I det sidste stykke tid er travlheden dog ved at stilne lidt af. Blandt andet fordi rottesæsonen typisk løber fra oktober til februar.

- Vi har travlt, og det har Anticimex (kommunens rottebekæmper, red.) også. Der var temmelig mange henvendelser og telefoner under coronahjemsendelsen og i starten efter, men nu stilner det lidt af, siger hun.

Annonce

Corona har ført til flere anmeldelser

Forklaringen på de mange rotter er fortsat, at den milde og våde vinter har fyldt kloakkerne op, så rotterne er blevet presset op på gadeplan. Karen Bjørnskov Petersen fortæller dog, at coronatiden formentlig også har haft en indvirkning på antallet af anmeldelser.

- Tallet er nok også højere, fordi folk har været hjemme. Så har de set, at der har siddet en rotte ved et foderbræt, eller folk har fået ryddet op i haven og opdaget rotter, der havde gemt sig der. De ville måske ellers ikke være blevet opdaget, siger hun.

Hun vil samtidig gerne opfordre til, at folk bruger anmeldelsesformularen på Kolding Kommunes hjemmeside til at anmelde, hvis de har set en rotte, og at de som udgangspunkt kun ringer ind, hvis der er spørgsmål til en igangværende sag.


Vi har travlt, og det har Anticimex (kommunens rottebekæmper, red.) også. Der var temmelig mange henvendelser og telefoner under coronahjemsendelsen og i starten efter, men nu stilner det lidt af.

Karen Bjørnskov Petersen, miljøsagsbehandler i Kolding Kommune


Travlheden i kommunen har medført, at man endnu ikke har haft mulighed for at igangsætte nye tiltag, der kan forebygge den kommende rottesæson, men rottebekæmpelsen fortsætter naturligvis.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce