Annonce
Lokalavisen Assens

Kristian fra Assens var elev på Skoleskibet Danmark for otte år siden: Nu er han tilbage på skibet som styrmand

Det var et ophold på Skoleskibet Danmark, der for otte år siden fik asseneseren Kristian Jensby til at stikke til søs. Nu har han taget orlov fra sit job hos rederiet Mærsk for at tage på togt som styrmand på skoleskibet. Skibet åbner for besøg søndag den 8. maj.

Assens: Kan man være forelsket i et skib? Det kan 28-årige Kristian Jensby.

Han har lige taget fire måneders orlov fra sit job hos Mærsk for at tiltræde stillingen som tredje styrmand på Skoleskibet Danmark, der de sidste måneder har ligget i havnen i Assens.

Kristian Jensby har inviteret Lokalavisen om bord på det flotte fartøj, der kan skrive sin historie tilbage til 1933.

Annonce

Vi sidder ved et bord i forbanjen på Skoleskibet Danmark.

Efter gymnasiet var Kristian Jensby i tvivl om, hvad han skulle. Så han tog et sabbatår.

- Jeg troede, at jeg skulle på universitetet, men så foreslog en bekendt her fra Assens, at jeg skulle søge ind på Skoleskibet Danmark. Det lød spændende. Skibet skulle til Brasilien, så jeg søgte ind og blev optaget, fortæller Kristian Jensby.

Inden han påmønstrede skibet i Lissabon i 2014, var Kristian Jensby igennem den obligatoriske uddannelse på det maritime uddannelsescenter Martec - Maritime and Polytechnic University College - i Frederikshavn.

Kristian Jensby er tilbage på det skib, der for otte år siden satte kursen for hans maritime karriere. Foto: Søren Plovgaard

Efter togterne med Skoleskibet Danmark søgte Kristian Jensby ind til Mærsk. For man kan ikke blive styrmand, uden man har en plads hos et rederi, hvor man kan få søpraktik. Kristian Jensby begyndte at læse til styrmand på den maritime uddannelsesinstitution Simac i Svendborg.

- Jeg har altid været lidt forelsket i og talt varmt om Skoleskibet Danmark, og jeg har altid gerne villet tilbage på skibet, hvis den rette lejlighed og det rigtige tidspunkt bød sig, fortæller Kristian Jensby, der påmønstrede Skoleskibet Danmark den 16. april.

Gennem koøjet i skibssiden kan vi ane en tæt trafik af mennesker, der bevæger sin rundt på midtermolen i Assens Havn for at kigge nærmere på den flotte tremastede fuldrigger, der er svær at undgå at lægge mærke til.

Ildsjæle

Kristian Jensby er meget fascineret af den måde, Skoleskibet Danmark holder det gamle sømandsskab i live på.

- Det er også nogen rigtige ildsjæle, der arbejder om bord på skibet. Meget af besætningen er faktisk de samme personer, som jeg selv havde, da jeg var elev. De brænder virkelig for at holde skibet i så original stand som muligt, siger Kristian Jensby.

Uden mad og drikke... Det kræver teori og sejltid at få et skibskok-bevis, og sådan et har Michael Swenson. - Der er stor forskel på at arbejde som kok på land og på et skib. Det er en helt anden måde at føre lager på. På skibet er vi minimalt på alt, så det gælder om at have styr på sine indkøb og sine kostplaner, så madspildet minimeres så meget som muligt. Det er simpelthen en helt anden arbejdsgang siger, der er uddannet i Meyers i København og her er i gang med at anrette middelhavsinspireret aftensmad til besætningen. Foto: Søren Plovgaard

I forbanjen, hvor Kristian Jensby efterhånden har fået sig snakket godt varm om både skibet og søfartsuddannelsen, bor halvdelen af de i alt 75 elever, som påmønstrer fartøjet den 4. maj. Det sker i køjer, der hænger ned fra skibsloftet, og eleverne bor mand og kvinde i mellem hinanden.

Kristian Jensby skal ud over at fungere som styrmand på Skoleskibet Danmark også fungere i jobbet som underviser for eleverne, der er i færd med at uddanne sig til ubefarene skibsassistenter og dermed får lagt en eventuel solid grund til en kommende maritim karriere.

- Jeg kommer til at undervise i vagttjeneste og søfartsregler, forklarer Kristian Jensby.

Skoleskibet Danmark er en tremastet fuldrigger, og det er den type skibe, der er sværest at sejle. Derfor er der 80 elever om bord sammen med en besætning på 15 personer.

- Men det er også det, der gør skibet til det perfekte skoleskib, fordi det kræver en masse samarbejde at manøvrere skibet og få det hele til at fungere. Vi bor og lever op og ned ad hinanden, og vi skal få det hele til at fungere i samarbejde med hinanden for at kunne sejle skibet.

Skoleskibet Danmarks 'nummerplade'. IMO står får International Maritime Organization. Foto: Søren Plovgaard

Kristian Jensby kommer fra næsten fire års ansættelse på Mærsks store containerskibe. Derfor lægger han da heller ikke skjul på, at få kommandoen på et sejlskib som Skoleskibet Danmark.

- Det har jeg ikke gjort, siden jeg selv var elev på skibet, men jeg føler mig simpelthen som blommen i et æg, for jeg er omgivet af nogle af verdens bedste sejlskibssøfolk, siger han.

Annonce

Togt 112

Skoleskibet Danmark og de 75 elever sejler den 12. maj til Reykjavik og efter nogle dage i den islandske hovedstad, går togtet derfra videre til enten Trondheim eller Tromsø, der er beliggende 300 kilometer nord for polarcirklen.

- Den endelige destination afhænger af vind og vejr, forklarer Kristian Jensby.

Eleverne vil så afmønstre i Aalborg, inden skibet den 29. juni sætter kurs mod hjemhavnen i Frederikshavn Flådestation, hvor det gøres klar til det næste hold elever og togt 113.

Skoleskibet Danmark har en lang og stolt historie som uddannelsesskib. Det er bygget på skibsværftet i Nakskov som afløser for Skoleskibet København, der året før forliste. Foto: Finn Fønns

Kristian Jensby vender tilbage fra sin orlov i midten af august, og så er det foreløbig planen, at han igen skal sejle som styrmand hos rederiet Mærsk.

Men lige nu glæder han sig til, at eleverne får lov til at vise skibet frem for publikum søndag den 8. maj fra klokken 14 til klokken 17.

På skibet møder vi også overstyrmand Niklas Poulsen. Han stammer fra Bornholm og bor nu i Svendborg. Niklas Poulsen er i gang med at klæbe små post it-sedler på nogle A4-papirark, så eleverne kan lære at kende skibet.

- Inden vi tager afsted, skal eleverne have kendskab til, hvordan man bruger grejet og hvordan sikkerhedsprocedurerne på skibet er, således at eleverne kan finde rundt på skibet, forklarer Niklas Poulsen.

Signi Mærsk Svendsen er en af Skoleskibet Danmarks 15 besætningsmedlemmer. Hun er kvartermester på togt 112. Signi Mærsk Svendsen har sømandsblod i årene. Hendes morfar Jørgen Josephsen afløste i sin tid Mogens Frohn Nielsen som leder af Fulton-Stiftelsen i Assens. Og så har 24-årige Signi Mærsk Svendsen i øvrigt også været chilensk mester i håndbold. Foto: Søren Plovgaard

Han fortæller, at søgningen til uddannelsen som skibsassistent er steget de senere år.

- Det skyldes, at der er kommet en større efterspørgsel i erhvervet. Det har regeringen lyttet til, og derfor har Martec fået lov til at uddanne endnu flere elever. Hvis man virkelig vil livet til søs, så er der også arbejde at få for tiden, fortæller Niklas Poulsen.

Skoleskibet Danmark har ligget i Assens siden begyndelsen af februar, hvor det var på værft.

Det er også nogen rigtige ildsjæle, der arbejder om bord på skibet. Meget af besætningen er faktisk de samme personer, som jeg selv havde, da jeg var elev. De brænder virkelig for at holde skibet i så original stand som muligt

Kristan Jensby, styrmand på Skoleskibet Danmark
Messen på Skoleskibet Danmark. Foto: Søren Plovgaard
Kristian Jensbys lukaf er ikke stort, men han har den plads, som han har brug for. Foto: Søren Plovgaard
26-årige Stinne Ankjær Pedersen påmønstrede Skoleskibet Danmark som kok den 12. april. Hun skal arbejde i skibets stikkeri, hvor den kolde mad tilberedes, så snart de 80 elever kommer om bord på skibet. Hun har taget orlov fra sit job som kok på en restaurant 2Takt i Frederikshavn for at komme ud at sejle nogle måneder med Skoleskibet Danmark. Foto: Søren Plovgaard
Skoleskibet Danmark blev søsat fra Nakskov Skibsværft i 1933. Det drives i dag af Martec med base i Frederikshavn. Foto: Søren Plovgaard
Kristian Jensby ved skibets rat. Foto: Søren Plovgaard
Overstyrmand Niklas Poulsen i gang med de små gule sedler, så alt er klar til eleverne påmønstrer. Foto: Søren Plovgaard

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet Danmark er en tremastet fuldrigger i stål med 15 ræer, en mesan og en klyver/jagerbom.

Skibet er bygget på Nakskov Værft i 1933 som erstatning for det forliste skoleskib København, der aldrig blev fundet. Det ejes af den danske stat.

Sammen med skibet Georg Stage er Skoleskibet Danmark de to eneste danske skoleskibe, der er i drift.

Bramråen og røjlråen er udarbejdet i træ, mens de øvrige ræer er lavet af stål.

Skibet har en hovedmotor, der benyttes når det skal sejle havn, eller hvis vinden er svag. Derudover er der to hjælpemotorer til at generere strøm til lys, tekniske instrumenter, vandfiltrering, køling med mere.

Skibets indretning består blandt andet af to banjedæk, hvor der bor 40 elever (piger og drenge blandet) på hver banje.

Herudover er der kamre og messe til besætningen, salon, kabys og stikkeri, kølerum, bibliotek, to baderum (et til piger og et til drenge), toiletter til elever og besætning, hospital, vaskerum, maskinrum, kontor, radiorum, henstuvninger samt flere rum til nødgenerator, kabler, olietøj, maling, rengøring med videre.

Skoleskibet Danmark er 77 meter langt og 9,4 meter bredt. Højden fra vandlinjen til topmasten er knap 40 meter.

Fartøjet vejer 1700 tons, og motorhastigheden er 9 knob.

Da Tyskland den 9. april 1940 besætter Danmark, ligger Skoleskibet Danmark i havn i Jacksonville i USA. For at undgå at tyskerne beslaglægger skibet, bliver det i Amerika.

Efter angrebet mod Pearl Harbor indgår Skoleskibet Danmark i US Coast Guard til uddannelse af sømænd, og dannebrog skiftes ud med det amerikanske Stars and Stripes, mens skibets navn, farve og uniform forbliver uændret.

Cirka 5000 kadetter når at bliver uddannet på skibet , inden det efter krigens afslutning returnerer til Danmark.

Der er læge ombord på Skoleskibet Danmark, når det er ude på togter. Man skønner, at cirka hver fjerde elev får brug for at konsultere en læge under togtet. Søsyge er den mest almindelige sygdom. Foto: Søren Plovgaard
Skoleskibet Danmark ligger ved kaj i Assens Havn. Foto: Søren Plovgaard
Skoleskibet Danmark ligger ved kaj i Assens Havn. Foto: Søren Plovgaard
Skoleskibet Danmark ligger ved kaj i Assens Havn. Foto: Søren Plovgaard
Skoleskibet Danmark ligger ved kaj i Assens Havn. Foto: Søren Plovgaard
Skoleskibets stikkeri, hvor man fremstiller de kolde retter. Foto: Søren Plovgaard
Skoleskibet Danmark ligger ved kaj i Assens Havn. Foto: Søren Plovgaard
Tredje styrmand Kristian Jensby. Foto: Søren Plovgaard
Skoleskibet Danmark ligger ved kaj i Assens Havn. Foto: Søren Plovgaard
Kristian Jensby foran Skoleskibet Danmark, der for tiden ligger ved kaj på Midtermolen - eller Honnørkajen - i havnen i Assens. Foto: Søren Plovgaard
Annonce
Lokalavisen Assens

Nu bliver de første snublesten lagt i Assens

Annonce
Lokalavisen Assens

Tilbygning rives ned og bygges op igen: Nye og mere moderne toiletforhold på vej på havnen

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lokalavisen Assens

Peter Schmeichel drager på sin første turné - giver én koncert på Fyn: Faren insisterede på, at han skulle lære et instrument

Lokalavisen Assens

Efter 32 år med blomsterbutik i Assens: Åse har sidste arbejdsdag 31. maj

Lokalavisen Assens

Ægteparret Sanne og Jesper knokler løs i lille fodboldklub: - Vi tæller ikke timerne

Lokalavisen Assens

Kathrine og Andreas brænder for musicalgenren: Nu arrangerer de stor støttekoncert i Ebberuphallen

Lokalavisen Assens

Familiefaren, forskeren og formanden vinder stor  hæderspris: Når de andre går i seng, begynder han på sit andet arbejde

Annonce