Annonce
Lokalavisen Lemvig

Den kolde krig blev genoplivet i bunker under skolen: Hvordan skal vi håndtere en bombe og en atombombe?

Undervisningen var flyttet til autentiske rammer i en tidligere kommandobunker under Christinelystskolen, da en 2.g-klasse fra Lemvig Gymnasium prøvede et rollespil om dilemmaer fra den kolde krig. Foto: Morten Stricker.
Der blev vendt masser af dilemmaer i en bunker, da historieundervisningen i en gymnasieklasse for en formiddag blev flyttet væk fra klasselokalet

Lemvig: Der falder bomber over Lemvig, og der er blevet kastet en atombombe ved kasernen i Holstebro.

Vi skal finde ud af, om og hvordan borgerne skal evakueres. Hvad gør vi ved dem, der er kommet til skade, og hvordan får vi slukket de brande, der er opstået på strategiske steder rundt om i byen?

Det var nogle af de spørgsmål og dilemmaer, som historie-undervisningen bød på for en 2.g-klasse fra Lemvig Gymnasium i den forgangne uge.

Annonce

Selv om dilemmaerne i dag lyder som komplet urealistiske, så var det scenarier, der blev arbejdet med for omkring 35 år siden. Dengang var den kolde krig stadig en vigtig del af hverdagen, og verden var delt op i øst og vest, domineret af henholdsvis Sovjetunionen og USA.

Dilemmaerne blev dog for en formiddag taget frem igen, da 2.g'erne var på besøg i den tidligere kommandobunker under Christinelystskolen i Lemvig. Her skulle de 19 elever efter bedste evne koordinere og reagere på de scenarier, som museumsformidler Lars Mathiesen fra Lemvig Museum stak ud på papirlapper til de fire grupper, der skulle styre sig gennem udviklingen.

Der blev diskuteret, forhandlet om lån af materiel hos andre grupper og kigget på kort, mens de eleverne blev fodret om oplysninger om den ene katastrofe efter den anden.


Det er vigtigt at vide noget om emnet, fordi det er sket for forholdsvis kort tid siden

Christina Byskov, gymnasieelev


- Det er et spændende spil, og det bliver noget særligt, når man sidder i de autentiske omgivelser for at tage beslutningerne, siger Simon Olesen fra Hygum, der sammen med Christina Byskov fra Klinkby og de øvrige 17 klassekammerater var testpersoner for spillet.

For første gang

Det var nemlig første gang, det blev gennemført, og det er planen, at rollespillet på sigt skal kunne tilbydes som en del af undervisningen både i de ældste folkeskoleklasser og gymnasiet, men også til foreninger eller virksomheder som en del af teambuilding.

Hvordan skal vi løse dilemmaet her? Simon Olesen overvejer forskellige muligheder med sin gruppe under rollespillet. Foto: Morten Stricker.

Men kan unge mennesker, der er født over et årti efter den kolde krigs afslutning i det hele taget sætte sig ind i, hvordan det har været at leve med truslen om atomkrig og andre farer, der lå i baghovedet på mange europæere på begge sider af jerntæppet i 1980'erne?

- Det er vigtigt at vide noget om emnet, fordi det er sket for forholdsvis kort tid siden, og vi har hørt om det gennem vores forældre. Desuden er det også lettere at forholde sig til end noget om det gamle Grækenland, siger Christina Byskov.

De to elever har selv gået på Christinelystskolen, men Christina Byskov vidste ikke, der ligger en bunker under den skole, hun har gået på i tre år.

Et kort viste, at radioaktivt støv fra en atombombe kastet over Holstebro med vinden spredte sig over Lemvig. Gymnasieeleverne skulle beslutte sig for, om borgerne i byen skulle evakueres eller isoleres i kældre. Foto: Morten Stricker

- Nu ved vi, hvad de rørene, der stikker op på plænen foran skolen, egentlig skal bruges til, siger Simon Olesen, efter klassen har fået at vide, at det var en del af nødudgangen fra bunkeren.

Annonce

På rundvisning

Inden spillet gik i gang, fik eleverne en rundvisning i bunkeren, der har været omgivet af stor hemmelighed. Ifølge Lars Mathiesen findes der ud over et stykke papir til en entreprenør ikke noget skriftligt materiale om bunkeren. Derfor ved man ikke, hvornår den er blevet bygget, men man formoder, den er blevet lavet i forbindelse med byggeriet af skolen i årene 1964-66.

Det står til gengæld fast, at bunkeren var i brug frem til 1991, året efter den kolde krig sluttede i forlængelse af de kommunistiske regimer i Østeuropas fald og Sovjetunionens opløsning.

Er det her, vi skal sende dem hen? På væggene i kommandobunkeren hænger der flere kort over Lemvig, som byen så ud for 35 år siden. Dem brugte eleverne til at få overblik i rollespillet. Foto: Morten Stricker.

Mens bunkeren har været i brug er det formodningen, at kommunens ledelse i form af borgmester, kommunaldirektør, politimester og beredskabet med jævne mellemrum har afholdt øvelser i bunkeren for at være forberedt, hvis en skæbnesvanger dag med atomkrig eller en anden alvorlig situation skulle indtræffe.

Efter et par timer var spillet slut, og der blev evalueret på både de beslutninger, der blev taget og på selve spillet.

Stort set alt står som det gjorde, da kommandobunkeren var i brug under den kolde krig. Der er blandt andet indrettet otte telefonpladser til sekretærer, der løbende kunne få information om, hvordan situationen var andre steder. Foto: Morten Stricker.

Begge elever var glade for, at de havde været en del af premieren på rollespillet.

- Det er fedt, at vi har været nogle af de første, der har prøvet det, og at det har foregået et sted, der ellers ikke er tilgængeligt for alle, siger Christina Byskov.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce