Annonce
Lokalavisen Lemvig

Hverdagen fungerer i frisørsalon: Det handler om tryghed

Der er plexiglas mellem pladserne til hårvask i salonen. Foto: Johan Gadegaard
Trine Wilholm har indrettet sin frisørsalon, så der er mest mulig tryghed for kunder og personale her under coronakrisen. Der er opsat plexiglas og oprettet en ny klippeplads i frokostrummet, der til gengæld er flyttet ud i et skur. Der bliver gjort rent og sprittet af i stor stil. Hverdagen fungerer.
Annonce

Lemvig: Fredag den 17. april vågnede frisør Trine Wilholm - indehaver af salonen Trine Wilholm i Østergade i Lemvig - op til en overraskende nyhed: Landets frisørsaloner må åbne igen mandag den 20. april og ikke som ventet først den 11. maj.

Så kan det ellers være, at Trine Wilholm fik travlt. For hun ville gerne kunne åbne den 20. april og servicere de mange kunder, der gik og trippede for at blive klippet. Sammen med sit personale blev hun også klar til genåbningen - takket være stor hjælp fra gode venner - og i dag har de en hverdag, der fungerer, selv om den i høj grad står i coronaens tegn.

Men lad os lige begynde med at skrue tiden tilbage til fredag den 17. april, hvor Trine Wilholm i lighed med landets øvrige frisører havde haft lukket i cirka en måned som følge af faren for coronasmitte. Netop denne fredag havde hun bestilt malere til at friske salonen op. De mødte op klokken 8, og regnede med at skulle bruge hele dagen på arbejdet.

- Jeg skulle pludselig til at sætte en masse ting i værk, og heldigvis var malerne hurtige, og de var færdige med deres arbejde allerede kl. 14, hvorefter vi kunne tage fat på at ændre salonens indretning, siger Trine Wilholm, der har haft sin salon i 19 år.

Hun begyndte dog ikke på bar bund. Hun havde nemlig gået og tænkt på, hvordan genåbningen skulle være. Den kom bare før end forventet og med kort varsel.

- Mine medarbejdere er meget fleksible, men jeg ville ikke byde dem at arbejde i toholdsskift, da flere af dem har små børn. De skal også have deres hverdag derhjemme til at hænge sammen. Derfor skulle salonen indrettes, så vi kan være seks medarbejdere på arbejde ad gangen, siger Trine Wilholm.

Corona-restriktionerne for genåbningen var ikke særlig konkrete. Der må være én person i lokalet for hver fire kvadratmeter, og så skal der gøres ekstra rent og sprittes af. Desuden anbefales det, at der er to meter mellem kunderne, og personalet kan også bære mundbind og visir. Men det er ikke noget krav.

- Vi må faktisk være 13 personer i salonen efter reglerne, men det synes jeg, der er for mange. Vi fjernede derfor tre klippepladser, så der nu er fem klippepladser i selve salonen. Nu valgte at fjerne stolene, så de ikke ved en fejl blev brugt, siger Trine Wilholm.

Der blev sat plexiglas op mellem de tre pladser til hårvask, og der blev sat plexiglas op ved skranken.

Vi har fået virkelig god respons på de tiltag, vi har gjort. Faktisk fik vi så meget ros en dag, at jeg kom til at græde over det.

Trine Wilholm, frisør

Annonce

Skraldespande kom ud

- Desuden valgte vi at inddrage frokostrummet til en klippeplads, så vi er oppe på de ønskede seks klippepladser, siger Trine Wilholm.

Det betød, at frokostrummet skulle flyttes. Det blev rykket ud i et skur i baggården - et skur, der tidligere blev brugt til skraldespande. Og vaskemaskinen og tørretumbleren, der også stod i frokostrummet, blev placeret i et andet rum med adgang fra gårdhaven.

- Nu kan vi holde frokostpause lidt væk fra salonen og få lidt mere fred og ro. Så det er egentlig en god løsning, som vi måske vælger at holde fast i på længere sigt, siger Trine Wilholm.

Et hurtigt kig ind i rummet afslører, at det gamle skraldespandsskur er forvandlet til et ganske hyggeligt frokostrum.

- Uden gode venners hjælp havde vi ikke nået at blive klar til mandag den 20. april, og der var også hjælp fra virksomhederne Egholm og Rosenberg Madsen, siger Trine Wilholm.

Salonen var ligeledes klar med information til kunderne.

- Vi lavede en informationsvideo, som vi lagde ud på Facebook. Her kunne kunderne se, hvad vi havde lavet af tiltag for at gøre det trygt at komme her, og de kunne ligeledes se, hvordan de skal forholde sig, når de kommer ind i salonen - f.eks. at de skal huske at spritte deres hænder af, siger Trine Wilholm.

Annonce

Værnemidler

Der er desuden indrettet to ventepladser uden for på en bænk.

- Vi har samtidig været i telefonisk kontakt med mange af vores kunder for at fortælle dem, hvilke tiltag vi har taget i salonen. Vi har mange ældre kunder, og det er vigtigt, at de føler sig tryg ved at komme i salonen. For flere af de ældre kunder er besøget her i salonen deres første kontakt med andre efter coronaudbruddet, siger Trine Wilholm.

Personalet bruger visir eller mundbind, hvis enten kunden eller den pågældende medarbejder er mest tryg ved det på den måde.

- Hvis vi arbejder med vipper og bryn, bruger vi altid værnemidler. I de tilfælde er vi tættere på kunden og står desuden foran kunden. Og så bruger vi meget tid på at gøre rent og afspritte vores redskaber, siger Trine Wilholm.

Der har kun været enkelte kunder, der har valgt at aflyse deres tid, fordi de var utrygge ved at komme ud. Men langt hovedparten dukker op som planlagt.

Der bruges værnemidler, hvis det gør enten kunden eller medarbejderen mest tryg ved klipningen. Da avisen kiggede forbi, brugte to af de seks medarbejdere værnemidler. Foto: Johan Gadegaard
Annonce

Blomster og flødeboller

- Vi har fået virkelig god respons på de tiltag, vi har gjort. Faktisk fik vi så meget ros en dag, at jeg kom til at græde over det. Det er ellers aldrig sket før, at jeg har grædt i salonen. Men det var selvfølgelig glædestårer, siger Trine Wilholm.

Medarbejderen Ulla Øgendahl overværer sidste del af interviewet, og hun kan tilslutte sig chefens betragtninger.

- Man bliver helt rørt over den respons, vi har fået fra kunderne. De er virkelig søde. Der er flere, der er kommet med blomster og flødeboller til os, siger Ulla Øgendahl.

Selv om salonen kan have seks af de syv frisører/frisørelever på arbejde ad gangen, så er der selvfølgelig stadig en pukkel af aflyste klipninger, der skal "arbejdes af".

- Den enkelte medarbejder bestemmer selv, hvor meget vedkommende kan yde, men vi har nogle lange dage ind imellem. Vi begynder med de første kunder kl. 8, og det er ikke unormalt, at vi først lukker salonen kl. 19, siger Trine Wilholm.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lokalavisen Lemvig

Stilhed og pølser

Annonce