Annonce
Lokalavisen Lemvig

Spændende 2022 i vente: Hvad skal Lemvig være kendt for?

Sommeren bød på mange gæster i Lemvig, og det samme var tilfældet i Thyborøn. Arkivfoto: Allan Damgaard
Turist- og handelschef Mai Lindgaard ser her tilbage på det snart forgangne år og frem mod 2022, hvor man blandt andet skal finde ud af, hvad Lemvig skal være kendt for. Livets gang i Lidenlund er måske ikke så oplagt, og kan Lemvigs Nobelprisvinder Jens Christian Skou egentlig bruges til noget i turistsammenhæng? Det videre arbejde med detailhandelsanalysen kommer Lemvigs butikker til gode.

Lemvig-Thyborøn: - Egentlig er det utroligt, så hurtigt man glemmer, siger turist- og handelschef Mai Lindgaard.

Her i denne artikel gør hun status for handlen og turismen i Lemvig Kommune i 2021, og hun ser samtidig frem mod 2022, hvor der venter en lang række spændende opgaver for Mai Lindgaard, hendes to medarbejdere og alle de andre involverede inden for den lokale handel og turisme.

Det med hurtigt at glemme er adresseret til årets to første måneder. Her var alle butikker corona-nedlukkede. Det var nærmest en skræmmende oplevelse at gå igennem Lemvigs to gågader og se alle de lukkede butikker. Kun butikker med fødevarer måtte have åbent.

Annonce

1. marts åbnede butikkerne igen, og det velkendte liv kunne vende tilbage.

- Butiksejerne har en jernvilje til at kæmpe sig op igen efter nedlukningen, men det er ikke alle, der når at indhente den tabte omsætning fra årets to første, nedlukkede måneder. Det kommer nok især til at knibe for tøj- og skobutikkerne, der jo sælger sæsonvarer, hvoraf de har måttet sælge noget uden fortjeneste, siger Mai Lindgaard.

Hun kan konstatere, at lokalbefolkningen igen har været gode til at bakke butikkerne i Lemvig Kommune op ved at handle lokalt.

Den lokale opbakning

- Den lokale opbakning er uhyre vigtig. Det er grundlaget for de lokale butikker. Samtidig spiller turisterne også en stor rolle, og hvis vi ikke havde turisterne, så kunne Lemvig og Thyborøn - det er primært her, butikkerne findes - ikke have så stort et udbud af butikker, som det er tilfældet, siger Mai Lindgaard.

Hvis man husker tilbage på sommeren i år, så var der masser af liv i Lemvig og Thyborøn. Det var der bestemt også i sommeren 2020, hvor hovedparten af danskerne holdt sommerferie under hjemlige himmelstrøg.

- De seneste to somre har været supergode for handels- og turistlivet i Lemvig Kommune. Sommeren i år ligger nok en anelse under 2020-niveauet, men det var også et højt niveau, siger Mai Lindgaard.

De seneste to somre har været supergode for handels- og turistlivet i Lemvig Kommune.

Mai Lindgaard, handels- og turistchef i Lemvig Kommune

Hun glæder sig over, at de udenlandske turister for alvor vendte tilbage til Lemvigegnen i 2021, og både danske og udenlandske turister - primært tyske - var medvirkende til at forlænge sæsonen, så både september og oktober blev ganske gode måneder.

Annonce

Forlænget sæson

- Det er godt for butikkerne med den forlængede turistsæson. Det giver et godt flow af kunder - både lokale og turister. Det skaber liv og en god fornemmelse for butiksejerne - det giver dem mod til at kæmpe videre, siger Mai Lindgaard.

I 2021 blev handlen og turismen i Lemvig Kommune lagt sammen til én forening i form af Lemvig-Thyborøn Handel & Turisme, og Mai Lindgaard skiftede titel fra handelschef til turist- og handelschef. Arkivfoto: Allan Damgaard

Det er ikke mange uger siden, at vi skrev om den detailhandelsanalyse, som Lemvig-Thyborøn Handel & Turisme har fået lavet om handelslivet i Lemvig by. Analysen er en del af projektet "Sammen om lokal handel", hvor formålet er at udvikle Lemvigs handelsliv.

Det er projekt til 687.000 kroner, hvoraf de 170.000 kroner er gået til analysen, som konsulentfirmaet Cowi har foretaget.

Dermed er der cirka 500.000 kroner tilbage, og det er ifølge Mai Lindgaard en vigtig pointe.

- Der er altid en risiko for, at den slags analyser bare bliver henlagt i en skuffe og ikke brugt til noget. Men her har vi penge til det opfølgende arbejde, og det kommer til at foregå i 2022, siger Mai Lindgaard.

Annonce

Tre hovedelementer

Der er tre hovedelementer i det videre arbejde. Det første er et kompetenceløft til butikkerne. Indehavere, ledere og medarbejdere skal på kursus. Dels i markedsføring på de sociale medier og dels i at styrke servicedelen.

- Analysen viser, at butikkerne allerede yder en god service, og at det er noget, som kunderne sætter pris på. Men derfor kan det jo godt løftes til et endnu højere niveau, siger Mai Lindgaard.

Det andet element er at styrke den fælles forståelse butikkerne imellem.

- Det handler om at være stærke sammen - om at spille hinanden gode. Om at henvise kunder til hinanden og fortælle kunderne, hvad der kan opleves af spændende ting på Lemvigegnen. Det kan f.eks. ske gennem foredrag, siger Mai Lindgaard.

Vi har næsten glemt det igen: I årets to første måneder var butikkerne corona-nedlukkede, og det var nærmest en skræmmende oplevelse at gå igennem Lemvigs gågader. Arkivfoto: Allan Damgaard

Det tredje og sidste element er måske det sværeste. Det handler nemlig om branding af byen Lemvig. Hvad skal Lemvig være kendt for? Hvad er kernefortællingen om Lemvig.

- I Thyborøn handler det om fisk. Det er det, byen er kendt for. Fisk spiller en afgørende rolle i brandingen og markedsføringen af Thyborøn. Man hvad skal Lemvig være kendt for? siger Mai Lindgaard.

Det er nok ikke helt så oplagt at finde frem til, men det er ikke desto mindre det, der er opgaven.

Annonce

Skal det være Lidenlund

- Da jeg blev ansat som handelschef i Lemvig Kommune for snart tre år siden, tænkte jeg, at det var oplagt at markedsføre Lemvig by som Livets gang i Lidenlund. Men det er jeg ikke længere sikker på, at det er. Der er ikke mange i de yngre generationer, der kender den tegneserie, og når man skal finde noget at brande og markedsføre sig på, så skal det være noget, som alle generationer kan nikke genkendende til, siger Mai Lindgaard.

Det er planen, at mange forskellige skal inddrages i arbejdet med kernefortællingen om Lemvig.

- Det er et spændende arbejde, og vi vil spørge bredt i både foreninger, butikker og institutioner. Private personer kan også blive inddraget, og hvis der er nogen derude, der sidder inde med en god idé til det, som Lemvig skal være kendt for, så skal man endelig ikke holde sig tilbage men bare henvende sig til os, siger Mai Lindgaard.

Annonce

Mere end bare hyggelig

Et supergodt eksempel på perfekt branding er Cold Hawaii - det er en strækning i Thy med perfekte forhold for windsurfere og med Klitmøller som en slags hovedstad på strækningen.

- Thy har været utrolig god til at markedsføre sig - blandt andet via Cold Hawaii. Når vi skal markedsføre Lemvig, så taler vi om et meget mindre område i forhold til f.eks. Thy, og det gør det selvfølgelig noget vanskeligere, siger Mai Lindgaard.

I detailhandelsanalysen er der mange, der nævner, at Lemvig er en hyggelig by at handle og færdes i.

- Det synes jeg også, at Lemvig er, men Lemvig er også mere end det. Hygge er et godt dansk ord, men det er ikke så konkret, siger Mai Lindgaard.

Annonce

Nobelprismodtager

I sommers mødte undertegnede en københavnsk turist i Lemvig. Han ledte efter et sted, hvor man kunne finde noget om Nobelprismodtageren Jens Christian Skou - underforstået: Når en Nobelprismodtager er født og opvokset i en by, så bør det være noget, som byen markerer på en eller anden måde.

Jens Christian Skou, der fik Nobelprisen i kemi i 1997, er netop født og opvokset i Lemvig. Jens Christian Skou døde i 2018, 99 år gammel, og han er den seneste dansker, der har modtaget den fornemme Nobelpris.

Undertegnede kunne fortælle den søgende turist, at Lemvig har opkaldt en vej efter Nobelprismodtageren, Skous Gade, men at det nok bliver svært at finde information om ham.

Den københavnske turist lagde ikke skjul på, at han fandt det for dårligt, at Lemvig ikke gjorde noget for at hædre et bysbarn, der havde fået Nobelprisen.

- Vi vil undersøge, om Jens Christian Skou kan bruges i turistsammenhæng. Han er måske et lidt glemt navn, og vi skal undersøge, om det giver mening at fortælle om ham i Lemvig, siger Mai Lindgaard.

Annonce

Flere lade-standere

Lemvig-Thyborøn Handel & Turisme tæller tre medarbejdere, og de arbejder på mange forskellige fronter. Det er selvfølgelig med konkrete events og arrangementer, men det er langt mere end det.

- I det kommende år skal vi f.eks. arbejde på at få sat flere lade-standere op i Lemvig. Salget af el-biler stiger kraftigt, og det er vigtigt, at de gæster - der besøger Lemvig - kan få ladet deres el-biler op, siger Mai Lindgaard.


Annonce
Lokalavisen Lemvig

Bio-Huset har solgt 40 procent færre billetter på grund af corona-nedlukning

Annonce
Lokalavisen Lemvig

Nørlems sognepræst fylder 60 år: Københavneren der faldt for det vestjyske

Annonce
Lokalavisen Lemvig

FLAG Vestjylland er igen klar til at støtte maritime projekter

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lokalavisen Lemvig

Mozarts Requiem er udsat til efteråret

Lokalavisen Lemvig

Bovbjerg Fyr genåbner med kunstudstilling

Lokalavisen Lemvig

Stærke kvinder, fodbold og gode historier

Lokalavisen Lemvig

Apotekeren i Lemvig: Jeg havde aldrig troet, at jeg skulle interessere mig for at udstille hunde

Lokalavisen Lemvig

Klassisk musik kombineret med lettere jazz

Lokalavisen Lemvig

Corona rammer populær revy: Bliver skubbet med et år

Lokalavisen Lemvig

Hør om årets bedste bøger på Lemvig Bibliotek

Lokalavisen Lemvig

Søfestival ændrer program efter afbud: Ud med Johnny, ind med Poul

Lokalavisen Lemvig

Dansk romantisk komedie blandt ugens film

Lokalavisen Lemvig

Nørre Nissum-pige blandt udstillerne på Museet for Religiøs Kunst: Dejligt at være tilbage

Annonce