Annonce
Lokalavisen Lemvig

Streetfood  på Lemvig Havn var en succes - vender tilbage næste sommer

En sommeraften på Lemvig Havn med musik af Lemvig-bandet Anker & Stjernerne og streetfood-hygge i baggrunden. Pressebillede
Sommerens eGastro Streetfood på Lemvig Havn var en overvældende succes, og næste sommer bliver det udvidet til fire måneder i stedet for tre.
Annonce

Lemvig: - Det har været en overvældende succes, og så skal man endda tænke på, at vejret ikke just har været det bedste denne sommer, siger Thomas Henriksen, der er indehaver af eGastro, der siden 2013 har solgt fødevarer på nettet.

eGastro Streetfood på Lemvig Havn har været en nyskabelse, som i den grad har formået at tiltrække både lokale og turister til at sidde og spise en pizza, nyde et glas vin eller øl eller drikke en kop kaffe med måske en luksusflødebolle til.

Thomas Henriksen kan også allerede nu afsløre, at der også bliver streetfood på havnen i Lemvig næste sommer. Og det i en udvidet udgave.

- I år havde vi åbent i tre måneder - juli, august og september. Næste år udvider vi med én måned, så vi får juni med, siger Thomas Henriksen.

Når juni ikke var med i år, så skyldtes det, at det var lidt af en spontan idé med streetfood på Lemvig Havn.

- Vi plejer at have en stand på den store foodfestival i Aarhus i september. Men den var aflyst i år, og vi tænkte, at vi i stedet kunne bruge vores energi på at lave noget lokalt. Her var det oplagt med et tiltag på Lemvig Havn, fordi vi så kunne bidrage til at skabe endnu mere liv på havnen. Vi ville gerne skabe et mødested omkring mad og drikke i Lemvig, siger Thomas Henriksen.

Det lykkedes i høj grad.

Annonce

Et uformelt mødested

- Vi synes selv, vi fik skabt et fint mødested. Streetfood indbyder til et mere uformelt samvær. Hvis du møder dine naboer på en streetfood-stand, så vil du sandsynligvis sætte dig sammen med dem og spise din mad. Det vil du ikke gøre på en restaurant - her vil du hilse på naboerne, og så vil I ellers spise ved hver jeres bord, siger Thomas Henriksen.

Han tilføjer, at der også var en hel del virksomheder, der tog deres kunder med ud og spise streetfood - igen med det mere uformelle og måske ikke så tidskrævende for øje.

Menukortet blev udvidet undervejs. I begyndelsen var der blandt andet pizzaer bagt i den opstillede brændefyrsovn og lokale øl fra både Nr. Nissum Håndbryg og Fur Bryghus. Der kunne også købes is og kaffe fra begyndelsen - sidstnævnte blev dog hurtigt opgraderet.

- Vi fik en espressomaskine, så vi kunne servere forskellig slags kaffe - så man på den måde kunne opleve storbyen på Lemvig Havn, siger Thomas Henriksen.

Der var også godt salg i luksusflødebollerne. Man kunne måske stille spørgsmålstegn ved, om kunderne var villige til at give 24 kroner for en flødebolle.

- Det var de. Vi solgte rigtig godt af flødebollerne, siger Thomas Henriksen.

Annonce

Måtte ændre taktik

Nu var sommervejret ikke just prangende denne sommer, hvis man lige ser bort fra en uges tid i august, hvor varmen langt om længe væltede ned over de danske breddegrader.

Den manglende meteorologiske opbakning til streetfood-debuten betød også, at Thomas Henriksen og hans to faste medarbejdere, tvillingerne Freja og Sofie Svankjær, måtte lave en ekstra gardering som værn mod sommervejret.

- I første omgang havde vi tænkt, at kunderne skulle indtage mad og drikke totalt ude i det fri. Men her måtte vi dog ændre taktik. Vi fik lavet et "tag" ud fra containeren, så både medarbejdere og kunder kunne stå i tørvejr, og samtidig fik vi sat en kæmpe parasol på 50 kvadratmeter op, så man kunne sidde og spise i tørvejr. Det var to gode og nødvendige tiltag, siger Thomas Henriksen.

Der blev også udvidet med en cocktailbar i begyndelsen af august, og den blev også ganske velbesøgt.

Annonce

Liv skaber liv

Generelt var der mange turister og lokale på Lemvig Havn denne sommer, og ind imellem var der noget, der mindede om trafikkaos i Havnegade.


Den store aktivitet på havnen skaber en positiv sneboldseffekt. Når først der sidder nogen og spiser og drikker, så giver det de forbipasserende lyst til at gøre det samme.

Thomas Henriksen, indehaver af eGastro Streetfood


- Den store aktivitet på havnen skaber en positiv sneboldseffekt. Når først der sidder nogen og spiser og drikker, så giver det de forbipasserende lyst til at gøre det samme. Liv skaber liv. Det var det samme i forbindelse med Aarhus Streetfood, som gæstede Lemvig Havn i flere dage i juli. Det øgede blot antallet af gæster i byen. Derfor har vi heller ikke oplevet, at vores streetfood har taget kunder fra andre butikker og restauranter i Lemvig, siger Thomas Henriksen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce