Annonce
Lokalavisen Lemvig

Underviser med børnene om benene

Natascha og Peter Kampp er begge gymnasielærere, men de underviser hjemmefra.  Foto: Morten Stricker
Det er krævende både at skulle undervise elever og samtidigt holde øje med egne. Hele familien er hjemsendt på grund af corona

Lemvig: Du bliver presset som familie. På den anden side er det også en gave at kunne være hjemme med sine børn.

Sådan siger Natascha Skovgaard Kampp, der til daglig underviser på Lemvig Gymnasium. For tiden er hun hjemsendt og må undervise eleverne virtuelt over nettet, og det samme må hendes mand, Peter Skovgaard Kampp. Han underviser på Holstebro Gymnasium, men er ligeledes hjemsendt under corona-epidemien.

- Men der ud over har vi også to børn hjemme lige nu. Theodor på seks år går normalt i 0A på Lemtorpskolen, men ham hjemmeunderviser vi nu. Der ud over har vi en datter på 4,5 år, som vi holder hjemme, fordi der er et coronaudbrud på Børnegården i Lemvig, siger Natascha Skovgaard Kampp.

Annonce

Mere sikkert

Datteren er ganske vist ikke på den stue på Børnegården, hvor der er udbrudt corona, men for en sikkerheds skyld har de alligevel valgt at tage hende hjem.

- Så føler vi os mere sikre, siger Natascha Skovgaard Kampp.

Med to børn hjemme på henholdsvis 4,5 og seks år skal der også være tid til børnene sideløbende med arbejdet, der skal passes. Foto: Morten Stricker

Det er dog ikke uden problemer, for begge forældre skal passe deres arbejde som undervisere på deres gymnasier sideløbende med, at børnene også kræver opmærksom. Natascha Skovgaard Kampp underviser i historie, oldtidskundskab og latin, og hendes mand har de samme fag på Holstebro Gymnasium.

- Personligt har jeg cirka 20 undervisningstimer hver uge, hvor jeg mødes med eleverne virtuelt. Der ud over har jeg brug for at forberede mig og planlægge undervisningsforløbet, siger hun.

Annonce

Undervisningen

Hendes mand har tilsvarende mange timer, og det betyder, at begge forældre er optaget en stor del af dagen. Ofte har de dog undervisning på forskellige tidspunkter, og så tager den ene sig af børnene, mens den anden underviser.

- Men i går underviste vi for eksempel samtidigt, siger Natascha Skovgaard Kampp.

Det var ikke uden problemer, for den 4,5 årige datter forstod ikke nødvendigvis, hvorfor begge forældre var fraværende.

- To børn i den alder kræver min tilstedeværelse. Jeg tror, hun var inde og forstyrre mig fem gange i løbet af en times undervisning. Så ville hun lege, eller kom med en dukke, vi skulle se på, siger Natascha Skovgaard Kampp.

Annonce

Brandslukning

Til sidst var forstyrrelserne så mange, at hun måtte trække i nødbremsen.

- Det sker, at man laver brandslukning. Til sidst valgte jeg at sende eleverne ud på en gåtur med en relevant podcast i ørerne, siger Natascha Skovgaard Kampp.

Generelt oplever hun, at eleverne har stor forståelse for, at børnene er hjemme og derfor kan blive et forstyrrende element. Hun orienterede allerede ved hjemsendelsen om, at der var børn i huset, og de derfor kunne blive et forstyrret i undervisningen, og at timerne kunne blive ændret med kort varsel.


Eleverne er meget søde i forhold til, at de ved, at børnene er hjemme. Nogle er endda kommet med forslag til en Disney-film, som de kunne se, mens jeg underviste

Natascha Skovgaard Kampp, underviser på Lemvig Gymnasium


- Eleverne er meget søde i forhold til, at de ved, at børnene er hjemme. Nogle er endda kommet med forslag til en Disney-film, som de kunne se, mens jeg underviste, siger Natascha Skovgaard Kampp.

Annonce

Får hjælp

Andre gange er det lykkedes hende at kombinere hjemmeundervisningen af sønnen med hendes egen undervisningssituation.

- Han har hjulpet lidt med undervisningen ved at sidde ved siden af og hjælpe mig med at finde en bog - eller han kan se på undervisningsprogrammet teams og holde øje med, hvilken elev der  har hånden oppe, siger Natascha Skovgaard Kampp.

I dag har familien indrettet sig med et lille kontor på førstesalen, hvor de kan gå op og få ro, mens de underviser. Det forstyrrende problem opstår, når de begge skal undervise samtidigt, for så må den ene blive nede i spisestuen sammen med børnene.

- Så må vi forhandle om, hvem der har brug for mest ro i timen, og hvem der skal have kontoret oven på, siger Natascha Skovgaard Kampp.

Annonce

System

Parret har forsøgt at sætte dagen i system. De starter hver morgen med at stå tidligt op og spise morgenmad sammen.

Når dagens undervisning er overstået, så har børnene forældrene på fuld tid. Så må forberedelse til næste dags undervisning vente til om aftenen. Foto: Morten Stricker

- Så har jeg lavet et skema til vores søn, hvor han har nogle opgaver, han kan tage sig til. Så finder vi løbende på noget, når én af os har pause. Så laver vi måske udeliv eller læser lidt sammen. Han tror egentligt, det er skolen, der giver os opgaverne, men det er os selv, der udvikler dem, siger Natascha Skovgaard Kampp.

Der ud over har børnene naturligt nok også lidt tv-tid.

- Det bliver vi nødt til, når vi begge skal arbejde ind imellem, siger hun.

Annonce

Det bedste

Når undervisningsdagen er omme, kan børnene forvente at have begge forældre på fuldtid, indtil det er sengetid. Derefter har forældrene ro til at forberede næste dags undervisning.

- Peter og jeg synes, det er hårdt at skulle gøre elever klar til eksamen til sommer og samtidigt drive hjemmeskole og være nærværende hjemme. Men det går. Vi kunne selvfølgelig benytte os af nødpasning til Theodor, men når nu det kan lade sig gøre at have begge børn hjemme, så synes vi, det er bedst. Så er der mindre pres på institutionerne for dem, som måske stadig er ude af hjemmet, siger Natascha Skovgaard Kampp.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce