Annoncørbetalt indhold

Vægttab: Hold styr på dit kalorieindtag

PR-foto credit

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold



Annonce

Vi er alle forskellige, og det er derfor også forskellig, hvor mange kalorier vi skal indtage for at holde kroppen i gang og vægten ved lige.


Derfor er det især en god idé at tjekke op på dit ligevægtsindtag, hvis du har planer om et vægttab. Med det kan du nemlig holde styr på, hvor mange kalorier du skal indtage om dagen, for at nå dit mål.


Hvad er mit ligevægtsindtag? 

Ligevægtsindtaget er det antal kalorier, som du bør indtage på en dag, for hverken at tabe dig eller tage på. Det daglige energiforbrug og kaloriebehov er individuelt, og blandt andet afhængigt af køn, højde, vægt, alder og aktivitetsniveau.


Der findes flere steder på nettet, hvor du kan beregne dit ligevægtsindtag, så du kan finde ud af, hvor mange kalorier du skal spise for at holde din nuværende vægt, tabe dig eller tage på.


Læs mere om dit ligevægtsindtag her


Hvordan taber jeg mig?

Hvis du vil opnå et vægttab, skal du ligge lige under dit ligevægtsindtag. Den nemmeste vej til dette er gennem kosten, hvor du skal spise mindre og undgå kalorietungt mad. Du kan også vælge at øge dit daglige aktivitetsniveau og på den måde få plads til flere kalorier.


Alt efter hvor hurtigt du ønsker at tabe dig, så er det en god idé at holde dig til at ligge 250-750 kalorier under dit ligevægtsindtag. Ligger du under 750 kalorier, kan det nemlig have en negativ effekt på din forbrænding og dermed dit vægttab.


Ligevægtsindtaget ændrer sig 

Når du taber dig, vil du desuden opleve, at dit ligevægtsindtag vil blive mindre. Det skyldes, at din krop bliver lettere, og du derfor skal bruge mindre for at vedligeholde din krop og bevæge den. Derudover vil dit stofskifte også typisk falde en smule.


Er du i gang med et længerevarende vægttab, er det derfor en god idé at beregne dit ligevægtsindtag løbende, så du er sikker på, at du kun indtager de kalorier, du har brug for.


Bør jeg overhovedet tabe mig? 

Inden du begynder at skære ned på dit kalorieindtag, er det en god idé at tjekke op på, om du overhovedet har brug for et vægttab. Og her kan du med fordel gøre brug af en BMI-beregner.


BMI-tallet giver nemlig et bedre bud på, om din vægt er sund eller ej, end din vægt gør alene. I beregningen tages der nemlig højde for både højde og vægt.


Har du et for højt eller lavt BMI, kan det være skadeligt for dit helbred, og her kan det være en god idé at kigge på dit kalorieindtag, men også overveje om det kan skyldes andre ting.


Tjek modellen for BMI kvinder her.


Denne artikel indeholder sponsoreret indhold


Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.