ÅRETDERGIK: Hjemmearbejde, karantæner og rejserestriktioner har i den grad påvirket vores adfærd og mobilvaner, viser en opgørelse fra Telenor. Generelt har vi talt 13 procent mere i telefon end sidste år, og vi har brugt vores mobiltelefoner 40 procent mere til at gå på nettet. Datatrafikken peakede sidst i november med en stigning på 55 procent som en kombination af hjemmearbejde, Black Friday og online julegaveindkøb
- Vi følger trafikken nøje i mobilnetværket, så vi altid sikrer, at der er rigeligt med kapacitet i netværket til at dække vores kunders behov. Datatrafikken har været stigende i flere år, men i år har det været vildt at se, hvordan vores ændrede corona-adfærd har været så tydelig – især i dagene omkring lockdown i marts, hvor trafikken i netværket steg voldsomt under første pressemøde, ligesom mobiltrafikken i sommer viste, at danskerne havde skiftet Solkysten ud med Stevns Klint, siger Jesper Mølbak, netværksekspert i Telenor.
Ændringerne i vores brug af mobilt internet blev skudt i gang i marts, hvor danskerne fulgte nøje med bag skærmene, da vi første gang lukkede ned. Den høje stigning i dataforbrug i marts på 39 procent strakte sig helt ind i april, hvor trafikken steg med 37 procent.
Tallene baserer sig på generel tale- og datatrafik i netværket sammenlignet med trafikken i netværket samme tid sidste år.
Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Norden og i Asien