Annonce
Lokalavisen Nordsjælland

De ringer, vi bringer: Fjernsalg er med til at holde liv i butikker

Flügger Farver i Espergærde Centret holder bagdøren åben for salg.  Her ses indehaver Uffe Ibsen sammen med bror og kollega Thorbjørn Ibsen.  Foto: Lars Johannessen.
Ring og bestil et køleskab eller ti liter maling. En del lokale forretninger har valgt at holde åben for fjernsalg.
Annonce

HELSINGØR: Mens nogle forretninger holder helt lukket som følge af regeringens restriktioner, er der flere butikker, der har valgt at holde "bagdøren" åben for fjernsalg. En af de forretninger er Flügger Farver i Espergærde Centret. Salget foregår uden kunder i butikken, og så vidt det er muligt betaling via mobilepay. Udlevering af varer sker efter aftalt tid ved bagdøren.

Selv om der ser lukket ud mange steder, holder flere butikker telefon og mail åben foruden webshoppen. Foto: Lars Johannessen.

- Salget foregår over telefonen, og vi kan også godt stange et farvekort ud ved bagdøren, hvis kunderne har brug for det. Vores oplevelse er, at folk er glade for det, siger indehaver af Flügger Farver Uffe Ibsen, som driver farvehandlen  sammen med sin bror Thorbjørn Ibsen.

Annonce

Et stort behov

Farvehandleren fortæller, at fjernsalget dels tilgodeser erhvervskunderne,  men også de private kunder tæller med i regnestykket.

-  Der er et behov. Der er ikke så meget andet at tage sig til, end at sætte boligen i stand. Mange er hjemsendte fra arbejdet og har brug for noget at lave. Det er en form for terapi. Det mærkede vi også sidste forår, hvor vi havde rigtig travlt, fortæller Uffe Ibsen.

Han har stået i spidsen for farvehandlen i centeret siden 2005. I det forløbne år  har forretningen haft næsten en fordobling i omsætningen, lyder vurderingen.

Annonce

Bruger fagligheden

Butikken  El-Salg-Euronics i Helsingør er også én af de butikker, der har valgt at holde åben , selv om kunderne er forment fysisk adgang til butikken. Her kan kunderne også ringe og få vejledning til den vare, de ønsker at købe. Det er der mange, der er glade for, fortæller indehaveren.

Indehaver af El-Salg Euronics i Helsingør Kenneth Lyby har travlt med at rådgive om hvidevarer og tv-apparater over telefonen.  Foto: Lars Johannessen.

- Vi havde også åben for "take away" og telefon mellem jul og nytår, både for at tilgodese vores erhvervskunder men også vores øvrige kunder. Det er en anderledes måde at rådgive kunderne på. De kan jo hverken høre lyden eller se skærmen. Til gengæld er vi godt hjulpet af vores faglighed - der har vi en fordel,  og så kan kunden selv klikke sig ind på nettet og søge på det mærke, vi taler om. De fleste kan godt lide at få et menneske i røret og stille spørgsmål fremfor bare at købe på nettet, siger butiksindehaver Kenneth Lyby.

Han fortæller, at det er første gang butikken er blevet ramt af regeringens covid-19-restriktioner. Og på trods af, at forretningen har haft en god omsætning det forløbne år, så er hele usikkerheden omkring den nuværende situation med til, at fremtiden langt fra står mejslet i sten.

Også i Helsingør er der langt mellem de fysisk åbne butikker, men flere har åben for fjernsalg. Foto: Lars Johannessen.

- Jeg håber, at folk vender tilbage til butikkerne. At de ikke er gået over i den anden grøft, og kun handler på nettet. Jeg kan godt frygte, at en forlængelse af nedlukningen vil føre til endnu flere tommer butikker, siger Kenneth Lyby.

Annonce

Svære tider

Det er tre år siden Kenneth Lyby åbnede elektronik- og hårdehvidevarebutikken i Stjernegade. De første to år er gået med at skabe et bæredygtigt forretningsgrundlag. Og selv om om han har haft et fornuftig indtjening i løbet af 2020,  så skal der ikke så meget til at tippe balancen, fortæller han.

- Det er svære tider for mange. Det har også ligget lige på spidsen her. Det handler om en solgt vare fra eller til om dagen- om vi går fra overskud til underskud. Vi har ikke så høj en avance, da vi gerne vil være konkurrencedygtige, forklarer Kenneth Lyby.

For at tilgodese kunderne har Euronics et tilbud om fri levering til alle kunder bosat indenfor kommunegrænsen. Et tilbud som flere andre lokale butikker også tilbyder.

Restriktioner i butikker, detailhandel og liberale serviceerhverv

Indkøbscentre, stormagasiner, arkader og basarer er som udgangspunkt lukket, medmindre der er tale om dagligvarebutikker, apoteker mv. eller der er direkte adgang til butikken fra gaden.

Udvalgsvarebutikker, som fx byggemarkeder, møbelforretninger mv., der er på 5000 m2 eller derover er lukkede.

Butikker med B2B-salg må dog holde åbent for erhvervsdrivende, med henblik på køb af varer til erhvervsmæssig brug, som led i udførelsen af deres professionelle arbejde (B2B-salg).

Private kunder må kun købe varer via fjernsalg (webshop, telefon eller mail), men må gerne komme ned i butikken og hente varen, hvis den er bestilt og betalt på forhånd.

Værksteder, der er tilknyttet en bilforhandler, må gerne holde åbent i værkstedet.

Liberale serviceerhverv lukker, herunder tatovør-, piercing-, spa-, kropspleje-, skønheds- og massageklinikker, solarier, frisører, køreskoler og øvrige lokaler, hvor der leveres tjenesteydelser, som efter deres karakter indebærer tæt fysisk kontakt til kunder.

Nedlukningen gælder ikke for dagligvarebutikker (herunder f.eks. supermarkeder, bagere, tankstationer, kiosker, vinhandlere og chokoladeforhandlere, der handler med dagligvarer), apoteker og specialforretninger med medicinsk udstyr.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Indland

Danmarks første kvindelige biskop takker af

Annonce
Forsiden netop nu
Lokalavisen Nordsjælland

Arrangør af Gåtur langs Kysten holder ved: Der er mange, der føler sig ensomme i en mørk tid - at gå åbner sindet

Lokalavisen Nordsjælland

Donation der varmer: Ladcykel gør det lettere for elever med udviklingshandicap at tage med på ture ud i naturen

Annonce