Annonce
Lokalavisen Nordsjælland

Debat: Kystbanen skal prioritere danske strækninger

Kystbanen. Foto: Lars Johannessen.

DEBAT: Artiklen om kystbanen 20/1 påviser tydeligt, at Kystbanen havde den højeste punktlighed under covid-19 med ved stop på alle stationer. Dette passer nøje med vores senest udarbejdede rapport om fremtidens Kystbane.


Da der endvidere er en betydelig og stigende pendling fra Nordsjælland og til arbejds-pladser på Amager, skal vores rapport også tænkes ind i en miljømæssig kontekst for at undgå, at for mange benytter bilen i stedet for at bruge offentlig transport.


Vores grundidé er at sammenlægge togsæt fra Øresundtog og Nivåtog, for at give muligheder for 15 minutters drift med stop på alle stationer mellem Helsingør-Lufthavnen, da det er den mest stabile driftsform, som kan sammenlignes med metrodrift.

Der er derved mulighed for op til 4 ekstra mellemliggende myldretidstog med ”overhaling” på Klampenborg, Rungsted og Nivå Station. Myldretidstog vil køre Helsingør-Kastrup, Helsingør til det øvrige Sjælland samt andre steder i landet. Dermed løser man flest mulige ønsker om direkte transport uden togskift med udgangspunkt i Helsingør.

Så nu er det op til Transportministeren og Folketingets Transportudvalg at skære igennem, så den kommende ”katastrofe” ved årsskiftet 2021/22 med start af svensk trafik fra Østerport kan afværges og minimeres mest muligt. Det sker bedst ved at opsige kontrakten med "Skånetrafiken".

Vores politiske håb er samtidig, at regeringen vil genoverveje den tidligere regerings budgetneutrale forslag om udvidelse af stationen ved Kastrup Lufthavn, således at man opretholder mulighederne for uhindret transport fra Helsingør og direkte til Lufthavnen, uden at skifte til svenske tog på Østerport med store kufferter og så videre og/eller Metro undervejs.

Da der endvidere er en betydelig og stigende pendling fra Nordsjælland og til arbejdspladser på Amager, skal vores rapport også tænkes ind i en miljømæssig kontekst for at undgå, at for mange benytter bilen i stedet for at bruge offentlig transport.

DSB skal ifølge kontrakten forære "Skånetrafiken" 24 af de nuværende 34 danskejede togsæt ved overgangen til svensk togtransport fra Østerport. Kontrakten med "Skånetrafiken" har en 2-årig opsigelsesfrist, så der kommer igen halv- og heltimesdrift og forsinkelser, som yderligere vil forringe trafikken på Kystbanen og gennem ”flaskehalsen” Østerport-Kbh. H, indtil DSB får anskaffet tilstrækkeligt med nye EL-lokomotiver, EL-togsæt samt muligvis benytter dobbeltdækkervogne.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lokalavisen Nordsjælland

Corona-pukkel kan være væk inden sommer: Region Hovedstaden sætter 50 millioner af til at gennemføre udskudte opgaver

Annonce