Annonce
Lokalavisen Nordsjælland

Det digitale Danmark har brug for et skub: Gør det nemt for ældre at få hjælp til at bruge pc'en

Søren Launbjerg er forstander for Den Internationale Højskole i Helsingør og har en mangeårig musikalsk løbebane som blandt andet sanger, tekstforfatter og tegnefilmsdubber.  Han er opvokset i Espergærde. Foto: Lars Johannessen
Der fremskridt men også store udfordringer med at få alle til at føle sig hjemme foran computeren. Det mener Søren Launbjerg, som også selv oplever ind imellem at blive frustreret, hvis der sker noget uventet foran skærmen.

Danmark er et af de mest digitaliserede samfund i verden på godt og ondt. På den ene side kan vi med god IT-infrastruktur håndtere store fælles opgaver og udfordringer på en velorganiseret og effektiv måde. På trods af børnesygdomme og indkøringsvanskeligheder fungerer eksempelvis vores sundhedsplatform imponerende flot, og vi har alle mulighed for at skabe os overblik over behandlingsforløb, prøvesvar, medicinering, etc.
Sundhedsplatformen har også været et uundværligt redskab i forbindelse med håndteringen af corona-situationen med registrering af tests, vaccinationsindkaldelser og udstedelse af corona-pas. Al formel kommunikation fra ”det offentlige Danmark” foregår via vores digitale e-boks, og grundlæggende garanterer dette effektiv og sikker kommunikation fra stat og kommune til borger.


Jeg kender så utroligt mange – og dybest set gælder det også mig selv – der fortvivles dybt, hvis computeren eller internettet pludselig ikke agerer som forventet, og det kan være helt uoverskueligt at få reetableret det tilsyneladende tabte.

Søren Launbjerg


Annonce

Skat er ligeledes fuldt digitaliseret, og vi kan som borgere forskuds- og selvangive samt kommunikere med skattemyndighederne via skat.dk. Vores bankforretninger foregår efterhånden primært via netbank, og antallet af fysiske bankfilialer er som konsekvens heraf hastigt faldende. Brugen af kontanter vil med al sandsynlighed forsvinde inden for overskuelig fremtid.
Med andre ord er intet som før – og heldigvis for det. Digitaliseringen driver udviklingen af vores velfærdssamfund, og vi skal ikke se os tilbage, hvis I spørger mig.

På den anden side bør vi rette vores opmærksomhed på de store menneskelige udfordringer, digitaliseringen fører med sig. Mængden af sociale kontakter nedbringes nemlig ligefremt proportionalt med den øgede digitalisering. Vi får ikke længere lige en uforpligtende sludder i forbindelse med de daglige ærinder. I det hele taget reduceres helt almindelig medmenneskelig kontakt væsentligt i vores hverdag, og dette øger følelsen af ensomhed for mange – især ældre – medborgere. Kontakten til andre mennesker er noget, man aktivt skal tage initiativ til – noget man skal ville – og ikke noget, der helt naturligt kræves for at kunne klare hverdagen. Ensomhed er – også af mange andre årsager – et stort samfundsmæssigt problem.

Med digitaliseringen er vi alle gjort dybt afhængige af vores computere og vores telefoner. Mange ældre har taget udfordringen op og har sat sig ind i brugen af computere på et fornuftigt brugerniveau. Men rigtigt mange ældre føler sig ikke hjemme og tilpas med diverse informationsteknologiske hjælpemidler. Selvtilliden og dermed lysten til at udforske dette område mangler ganske enkelt, fordi man ikke er vokset op med disse. Jeg kender så utroligt mange – og dybest set gælder det også mig selv – der fortvivles dybt, hvis computeren eller internettet pludselig ikke agerer som forventet, og det kan være helt uoverskueligt at få reetableret det tilsyneladende tabte. Dette skaber yderligere berøringsangst og en følelse af slet ikke at kunne slå til i det moderne samfund. Man føler sig godt og grundigt kørt bagom dansen, og tanken om at tilhøre ”det grå guld” fortaber sig i manglende selvtillid. Dette bør vi i hvert fald i en anseelig overgangsperiode tage mere alvorligt som samfund.

For mig at se ligger der et stort forretningspotentiale i at skabe et seriøst, sikkert og tillidsvækkende tilbud om hjælp/support for de ældre. En service, man måske skal abonnere på, og som kan sikre solid hjælp i form af hjemmebesøg, hvis og når teknologien slår knuder. Nogen man kan ringe til, som allerede er bekendt med det teknologiske set-up, der findes hos en som abonnent. Nogen man i forhold til sikkerhed kan have fuld tillid til. Denne service skal være enkelt og solidt kommunikeret og kan for så vidt sagtens varetages af private udbydere – måske i samarbejde med digitaliseringsstyrelsen, kommuner, banker eller Ældresagen, som i et eller andet omfang kan føre tilsyn med overholdelse af definerede etiske og sikkerhedsmæssige retningslinjer.

Der er et kæmpe behov, og de spredte tilbud, der findes på området, slår ikke til.

Annonce
Annonce
Indland

Akutberedskab har kendt til mistede 112-opkald i over to år

Annonce
Annonce
Lokalavisen Nordsjælland

Christina sagde ja til Jordi: Tredje gang er lykkens gang

Annonce
Forsiden netop nu
Lokalavisen Nordsjælland

Suzanne frygter lukning: - Der er mange på Vapnagård, der vil få det rigtig svært

Lokalavisen Nordsjælland

Amanda vil gøre op med sundhedspres: Drop stramme kostplaner, træningsprogrammer og mærk naturen i stedet

Lokalavisen Nordsjælland

Åbent hus på Marienlyst Slot: Kom og hør hvordan den romantiske have skal genskabes

Lokalavisen Nordsjælland

Klumme: - Skal vi skynde os så meget, at vi taber vores hoveder?

Lokalavisen Nordsjælland

Soldaternes indsats bliver hyldet

Lokalavisen Nordsjælland

Amalie lever for livet under vandet: Vil gøre guldbras og rødhaj lige så sexede som pandaer

Lokalavisen Nordsjælland

Løb eller gå til fordel for kræftforskningen: - Vi er vilde med den nye lokalitet

Lokalavisen Nordsjælland

Billig datomad hitter: Vi er blevet markant bedre til at bekæmpe madspild

Lokalavisen Nordsjælland

Ny festival indtager Helsingør: - Det er på mange måder et hjertebarn

Lokalavisen Nordsjælland

Sådan kommer du i form efter sommerferien

Lokalavisen Nordsjælland

Sletten Havn inviterer til havnefest: Der er noget for alle

Lokalavisen Nordsjælland

Stort underskud for andet år i træk: - Vi er meget hårdt presset

Lokalavisen Nordsjælland

Center inviterer til genstartsfest:  Tak til alle vores loyale kunder for at støtte os i en svær tid

Lokalavisen Nordsjælland

Seniorformand efterlyser flere ældre, der vil presse politikerne:  - Vi har for lidt indflydelse

Indland

Kristian Hegaard stopper i politik efter grænseoverskridende adfærd: - Jeg har svigtet og fejlet

Lokalavisen Nordsjælland

Mia er dyrenes mobile ven i nøden: Det har været en vild opstart

Lokalavisen Nordsjælland

Fjumreår hele livet

Lokalavisen Nordsjælland

Tobias tryller med svampe: I år er et helt fantastisk

Lokalavisen Nordsjælland

Sådan er min perfekte sommerferie hjemme

Retssag

Bokseinstruktør vil knockoute Pernille Vermund i Retten i Helsingør 

Lokalavisen Nordsjælland

Værn om Helsingørs historiske bykerne: Vi har brug for en Godtfredsen

Annonce