Annonce
Lokalavisen Nordsjælland

En gevinst for Helsingør eller ej? Vi har spurgt seks borgere på gaden om deres holdning til HH-forbindelsen

Debatten om HH-forbindelsen deler vandene blandt borgerne i Helsingør. Foto: Lars Lindevall
Et potentiale for kultur- og handelslivet på tværs af Øresund? Eller en dyr og miljøbelastende tunnel, der vil få svenskerne til at suse forbi Helsingør? Helsingør Dagblad har spurgt seks lokale borgere om deres holdning til ideen om en fast tog- og vejforbindelse mellem Helsingør og Helsingborg.

"En eventuel fremtidig HH-forbindelse indeholder en række spændende perspektiver, for eksempel øget mobilitet og integration i den nordlige del af Øresundsregionen. Men der er også udfordringer forbundet med projektet, som det foreligger i den indledende strategiske analyse".

Sådan lød det for nylig i et brev fra transportminister Benny Engelbrecht til Helsingørs borgmester, Benedikte Kiær.

Deltag i debatten: Ja eller nej til en HH-forbindelse

Hvilke fordele og ulemper er der ved en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg? Den debat kan du deltage i, når Helsingør Dagblad onsdag klokken 16 til 17:30 arrangerer et digitalt debatmøde om HH-forbindelsen. Her kan du blandt andre møde repræsentanter fra Vejdirektoratet, HH2030-gruppen, Danske Vognmænd og borgerinitiativet Stop HH-Forbindelsen. Helsingør Dagblads chefredaktør Peter Hagmund styrer debatten.

Du kan tilmelde dig til debatmødet på avisfordele.dk - gå ind under oplevelser og under foredrag finder du ‘HH-forbindelse’. Før mødet modtager du et link per mail, som giver adgang til mødet.

Her slog ministeren også fast, at HH-projektet skal drøftes i forbindelse med forhandlingerne om de kommende års investeringer i infrastruktur, og at regeringen vil indlede en dialog med svenskerne om perspektiverne i projektet.

Ideen om en fast tog- og vejforbindelse mellem Helsingør og Helsingborg har været meget omdiskuteret på politisk plan, men hvad mener de lokale borgere i Helsingør? Helsingør Dagblad har spurgt seks personer på gaden om deres holdning til sagen.

Den strategiske analyses hovedforslag for en fast HH-forbindelse. Linjeføring for vej- og jernbane inklusive ny banetunnel fra Helsingborg C til Västkustbanan ved Maria. Kilde: Vejdirektoratet, Trafikverket, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen

1 Karl Mortensen, 82 år, pensionist, Skibstrup

Foto: Lars Lindevall

- Jeg synes ikke ret godt om ideen. Jeg tror ikke, at der er flere svenskere, der vil stoppe i Helsingør - de vil bare tage til København i stedet. Det fungerer jo fint med færgen, og det er også godt for lastbilchaufførerne, at de kan få et hvil ombord. Og så er det hyggeligt, at man falder i snak med andre mennesker, når man tager færgen, siger Karl Mortensen.

2 Nina Rasmussen, 45 år, ergoterapeut, forkvinde for Hammermøllens Teatergruppe, Ålsgårde

Foto: Lars Lindevall

- Jeg synes, det er svært at sige, om jeg er for eller imod, for det afhænger af måden, man gør det på. Hvis det bliver en forbindelse, der er let tilgængelig for alle, så kan det måske godt have en positiv indflydelse på kultur- og handelslivet. Nu er jeg selv forkvinde for Hammermøllens Teatergruppe, så jeg går meget op i kulturlivet. Jeg kan godt se, at der er et potentiale ved at lade tingene vokse sammen. Jeg er dog lidt i tvivl, om det nogensinde kommer til at ske, for jeg er nærmest vokset op med den debat, siger Nina Rasmussen.

3 Camilla Nikolajsen, 19 år, bager-ekspedient, Helsingør

Foto: Lars Lindevall

- Der er jo allerede færgen, hvor man også kan tage sin bil med. Men det kan godt være, at en fast HH-forbindelse ville få endnu flere svenskere til at tage til Helsingør. Og de har jo en vigtig betydning for mange af butikkernes indtjening, siger Camilla Nikolajsen.

4 Peter Windfeld, 66 år, tekstforfatter, Helsingør

Foto: Lars Lindevall

- Jeg synes, det er svært at regne ud, om det vil bidrage med noget positivt til Helsingør. Bliver det bare en tunnel til Snekkersten, som leder trafikken udenom byen? Jeg har spillet golf i Sverige i mange år, og det har jo aldrig været en barriere at tage færgen. Egoistisk set tror jeg ikke, at Helsingør vil få særligt meget ud af en fast HH-forbindelse. Men i et større landsdækkende perspektiv tænker man nok ikke så meget på de enkelte butikker i Helsingør. Jeg tror dog, at det vil være et meget dyrt anlægsarbejde, hvis der også skal være en togforbindelse, siger Peter Windfeld.

5 Susanne Foged, 65 år, førtidspensionist, Helsingør

Foto: Lars Lindevall

- Historisk har der jo været en symbiose med Helsingborg, men jeg tilhører nok den generation, der synes, at det er fint nok med en færge. Det er ‘slow travel’ og det er hyggeligt. Hvorfor skal alting gå så hurtigt? Måske er det ok, at tingene går lidt langsomt. Jeg kan også godt have en bekymring for miljøet. Hvad sker der for eksempel med Øresund? Jeg kan godt mærke, at jeg ikke er for ideen, når jeg tænker mere over det, siger Susanne Foged.

6 Jens Rasmussen, 48 år, selvstændig, Ålsgårde

Foto: Lars Lindevall

- En by som Nyborg har jo ikke fået den store opblomstring, fordi der er kommet en broforbindelse - det gør ikke, at man stopper der. Og det fungerer jo ikke økonomisk med den plan, der er lagt frem nu. Men svenskerne er selvfølgelig meget hooked på projektet, så hvis de er villige til at smide mange penge efter det, så kan det vel godt lade sig gøre, siger Jens Rasmussen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lokalavisen Nordsjælland

Purunge vidner møder op retten: 15-årig dreng forsvarer sig mod anklager for voldtægt af mindreårig i Snekkersten

Lokalavisen Nordsjælland

En gevinst for Helsingør eller ej? Vi har spurgt seks borgere på gaden om deres holdning til HH-forbindelsen

Annonce